Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zonnecellen

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Camper T4
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 jun 2017, 11:22
Locatie: Limburg

Zonnecellen

Bericht door Camper T4 »

Hallo allemaal
Voorheen stonden we steeds op een camping en werd onze camper aangesloten op het plaatselijk 220 volt netwerk dat gezekerd werd met 6 ampère.
Nu willen we het volgend jaar kijken of we zelf voor stroom kunnen zorgen en zonnecellen op het dak plaatsen.
Wie heeft er ervaring mee en wie zou me antwoord kunnen geven op de volgende vragen.

Om aan het zelfde vermogen te kunnen komen (220x6=1320 watt)
Hoeveel cellen moet je daarvoor plaatsen ?
Welke cellen zijn daar geschikt voor ?
Kan je b.v. met één of twee zonnecellen beginnen en kan je later cellen bijplaatsen of moet je dan de gehele installatie vervangen ?
Welk vermogen moet de accu hebben ?
Hoe moet je een en ander berekenen ?

Met vriendelijke groeten
Camper T4 :ikrij
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4824
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Zonnecellen

Bericht door Hanz »

Ik denk dat je niet moet uitgaan van wat de aansluiting op de camping maximaal kan leveren. Waar het om gaat is dat je genoeg capaciteit hebt aan zonnepaneel om je huishoudaccu op peil te houden als je niet rijdt.
Kijk maar eens op de site van Mickel Moen, daar is heel veel informatie te vinden over een zonnepaneel op een camper en over de berekening https://mickelmoen.blogspot.com/
En even de zoekfunctie gebruiken want er is al heel veel over geschreven op het forum.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Camper T4
Berichten: 48
Lid geworden op: 02 jun 2017, 11:22
Locatie: Limburg

Re: Zonnecellen

Bericht door Camper T4 »

Hallo Hanz.
Bedankt, ik ga dat verhaal beslist eens goed bekijken.
Groetjes
Camper T4 :ikrij
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3237
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Zonnecellen

Bericht door J vd Pal »

Ik heb mij afgelopen zomer ook verdiept in zonnecellen en kwam tot de conclusie dat wij zo weinig verbruiken en vaak genoeg verkassen om vrijwel nooit extra stroom (220 paal of zonnecellen) nodig te hebben. Onze HH accu is nog goed genoeg om 3 dagen los te kunnen staan en langer dan 3 dagen staan we eigenlijk nooit op een plek dus voor ons is het niet interessant.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Plaats reactie