Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

temperatuur weergave t4 2.4 aab --> vervolg

vragen over de T4
Plaats reactie
tstyle
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mar 2013, 12:22

temperatuur weergave t4 2.4 aab --> vervolg

Bericht door tstyle »

Mijn temperatuur van de t4 is hoog tijdens rijden, 105 a108 graden. Nu had ik als controle omdat ik twijfelde aan de meter een externe meter in het reservoir gedaan deze geeft wanneer de motor op 105 zit een 88 aan. (bij 80 is het ook in het vat 80).

Is dit wel een correcte plaats om een externe meting te doen?

Ook lees ik dat sommige temperatuur voelers niet correct aangeven. omdat mijn oude stuk was zit er een vervanging in.

Toch lijkt me dit correct te zijn aangezien de fans en de naloop pomp aanslaan bij een 110 graden (en dit wordt gemeten de door de thermoschakelaar in de radiator)
Laatst gewijzigd door tstyle op 07 jun 2019, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
tstyle
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mar 2013, 12:22

Re: temperatuur weergave t4 2.4 aab

Bericht door tstyle »

Na zoeken op het net blijkt dat er nog zijn met een afwijking van 20 graden. Dit zou kunnen liggen aan aftermarket temperatuur voeler. Kan eventueel de teller herijkt worden? Dacht dat er een pot meter in het circuit zat.

Ook lijkt me de temp correct om dat de fans aan springen in laagste stand. Terwijl meter 110 aangeeft en dit dan fans in hoogste stand moet zijn.
tstyle
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mar 2013, 12:22

Re: temperatuur weergave t4 2.4 aab

Bericht door tstyle »

Je hebt blijkbaar blauwe,zwarte en groene aftermarket sensoren

De blauwe zitten meestal met een afwijking.

Welke hebben jullie algemeen zitten en wat is de weerstandswaarde bij normale temperatuur (90°)
tstyle
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mar 2013, 12:22

Re: temperatuur weergave t4 2.4 aabcorrect?

Bericht door tstyle »

koeling probleem of niet? mijn t4 loopt op teller altijd rond de 100 graden(motor aab 2.4d). Ik heb volgende al vervangen: pomp,koeler, thermostaat (opening 87°),temperatuur voeler met schakelaar nalooppomp,koelvloeistof (circuit is volledig gespoeld). Het laatste wat ik vervangen heb is de koeler maar nog steeds zelfde. Nu twijfel ik als die voeler niet de verkeerde temperatuur doorgeeft naar het dashboard.Als het dash op 100° staat meet ik in koelvloeistofreservoir 87°. Meet ik hier op een verkeerde plaats? iemand een idee?
Catsailor
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 aug 2015, 13:30

Re: temperatuur weergave t4 2.4 aab --> vervolg

Bericht door Catsailor »

Ik vertrouwde de temp meter van onze AAB bj 91 ook niet helemaal, zit op de meter in het dashboard meestal rond de 80/ 85 graden, ik heb er een digitaal metertje van Ali, bij geplaatst, en deze geeft nagenoeg dezelfde temp aan, ook wanneer de motor harder moet werken (berg op in noorwegen b.v ) dan wordt de temp zo tussen de 80 en 95 gr, ook op de originele meter, mijn lamellen staan wel open
20190607_125452.jpg
.
De voeler van het digimetertje heb ik op een stalen stukje van de koelwater omloop geplakt .
Vw T4 2.4 aab bj 1991
Saab 9000
Volvo S 70 1997
Mercedes SLK 200 R171 2004
Volvo C70 2008
tstyle
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mar 2013, 12:22

Re: temperatuur weergave t4 2.4 aab --> vervolg

Bericht door tstyle »

Hier heb ik ook al aan gedacht maar wat is de correcte plaats om deze te installeren? (in leiding /op blok ergens?)

Denk dat er toch iets mis is met de huidige voeler temp. wss 10° te hoog en naloop springt op terwijl de fans niet werken maar de fans heb ik uitvoerig getest en deze met sensor zijn oké.

Op een Engels forum staat ongeveer hetzelfde probleem. Die zeggen om de blauwe aftermarket voeler niet te gebruiken, deze wijkt af. Een andere optie is de ijking van de teller verzetten. Maar dit lost het volgens mij niet op dan staat je teller misschien goed op 90 maar klopt het schakelmoment van de pomp niet
(hoewel de pomp altijd laten lopen ook niet zo erg is)
tstyle
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mar 2013, 12:22

Re: temperatuur weergave t4 2.4 aab --> vervolg

Bericht door tstyle »

verder zie ik ook nog dat ze verschillende sensoren verkopen 1 met hoog en andere met laag schakelpunt.

Die met laag schakelpunt is wss voor de warme landen. Nu is de vraag als de curve ook anders verloopt en indien zo zullen die tellers anders geijkt zijn.
of zou dit enkel betrekking hebben tot schakelpunt voor de nalooppomp?
Serg73
Berichten: 30
Lid geworden op: 09 mei 2019, 22:33

Re: temperatuur weergave t4 2.4 aab --> vervolg

Bericht door Serg73 »

Ik heb sinds kort een 92 er calif met 2.4 d en die komt niet verder dan 70 / 80 graden ....werkt verder prima !?
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: temperatuur weergave t4 2.4 aab --> vervolg

Bericht door Noorfalia »

Serg73 schreef: 12 jun 2019, 23:06 Ik heb sinds kort een 92 er calif met 2.4 d en die komt niet verder dan 70 / 80 graden ....werkt verder prima !?
Dat is aan de lage kant. Mogelijk hetzelfde als bij mijn bus -> contacten achter de meters wat minder, zie viewtopic.php?f=2&t=51838 en dan m.n. de laatste posts.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Serg73
Berichten: 30
Lid geworden op: 09 mei 2019, 22:33

Re: temperatuur weergave t4 2.4 aab --> vervolg

Bericht door Serg73 »

Das interessant , ga ik een x controleren....heb jij er al wat aangedaan Noorfalia ?! Makkelijk te demonteren die tellereenheid ?
Hella
Berichten: 282
Lid geworden op: 10 feb 2015, 20:46

Re: temperatuur weergave t4 2.4 aab --> vervolg

Bericht door Hella »

Na het doorsolderen van de contacten in het instrumentenpaneel bij mijn 1991 AAB dit voorjaar functioneren temperatuurmeter en benzinemeter weer als vanouds. Bleek achteraf een ontzettend simpele klus te zijn en binnen het uur te doen.
Bij normaal op de snelweg rijden (ca 120 km/uur) geeft de temperatuurmeter nu tussen de 70 en 80 graden aan. In heuvelachtig gebied komt de temperatuur op zo'n 90 graden. Bij een langdurige stevige helling bergop wordt het maximaal 100 graden en zijn de beide ventilatoren aangeslagen en staan de lamellen vol open. De motor heeft nu 355.000 km gelopen en voelt nog heel solide aan.
Voor een goede warmtehuishouding bij de AAB is het absoluut noodzakelijk dat de lamellen zich volledig openen èn de ventilatoren op tijd aanslaan.
Het lamellenmechanisme controleren, schoonmaken en desnoods gangbaar maken en de 3 relais bovenop de fans controleren op correcte werking.
Ben blij dat na jaren dat de meters onvoldoende hebben gefunctioneerd ze het nu perfect doen.
Geeft best veel rust tijdens het rijden.
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: temperatuur weergave t4 2.4 aab --> vervolg

Bericht door Noorfalia »

Serg73 schreef: 15 jun 2019, 22:07 ...heb jij er al wat aangedaan Noorfalia ?!
Ja, zie dat dat topic waar ik naar verwijs :toppie En het resultaat is min of meer gelijk aan wat Hella schrijft.
Serg73 schreef: 15 jun 2019, 22:07 Makkelijk te demonteren die tellereenheid ?
Nee. Althans, ik heb het gedaan zonder het stuur te verwijderen en dan is de plastic rand die voor de klokken zit er alleen met veel overredingskracht en sterke zenuwen (kans op breken) tussen vandaan te krijgen. Als ik het weer zou moeten doen zou ik denk ik het stuurwiel er wel afhalen. Dan raap je die rand en de teller unit zelf er zo uit.
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
tstyle
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mar 2013, 12:22

Re: temperatuur weergave t4 2.4 aab --> vervolg

Bericht door tstyle »

Nog steeds twijfel ik als er al dan niet iets mis is met de koeling.Aangezien alles vernieuw is aan koelsysteem begin ik te denken aan verbrandingsgassen naar koelvloeistof. Bij deze testkits gekocht. Foto 1, geademd om te zien als dit wel werkt. Foto2 gemonteerd en motor laten warm lopen tot ventilatoren aangingen enmltor 2tal minuten op 2000 toeren gehouden. Gevolg geen verkleuring. Moest er ook echt lek zijn dan kookte de boel over of zakte de vloeistof wel. Maar toch ben ik niet 100 procent zeker.
IMG_20200422_194546.jpg
Bijlagen
IMG_20200422_193840.jpg
tstyle
Berichten: 40
Lid geworden op: 06 mar 2013, 12:22

Re: temperatuur weergave t4 2.4 aab --> vervolg

Bericht door tstyle »

Zoals je ziet staat bij draaiende motor de vloeistof altijd 1a 2cm boven max. Is dit wel OK? Ik ga nu nog eens met andere dop testen. Degene die erop zat lijkt me geen orginele. Had geen vw logo en was van aftermarket merk topran of gebruikt vw deze toch?
IMG_20200422_200112.jpg
Plaats reactie