Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5GP regeneren DPF

vragen over de T5
Plaats reactie
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

T5GP regeneren DPF

Bericht door Harm »

Ik ben ruim 8 maanden geleden overgestapt van m'n T4 2.5tdi naar een 2012 T5GP (140PK, 6 versn. schakelbak) met destijds 72.000 km op de teller.

Ik heb er nu zelf ruim 8.000 km op zitten met daaronder ritten op en neer naar de Pyreneeën en naar de Franse Alpen met een flink geladen bus en een flinke caravan trekkend.
Ik ben helemaal tevreden met de T5.2, heb geen klachten, geen storingen gehad en heb geen noemenswaardig olieverbruik geconstateerd.
Buiten de vakanties om rijdt ik tamelijk weinig met de bus maar dan overwegend korte afstanden.

Ik heb een vraag over het regenereren van het DPF. Hoe kan ik zien of merken dat er wordt geregenereerd?
Mij is tot nu toe tijdens het rijden nog geen enkele keer opgevallen dat er iets gebeurt wat zou kunnen lijken op een regeneratie,geen anders lopen van de motor, geen rookontwikkeling, geen oplichtende lampjes op het dashboard of wat dan ook.
In m'n instructieboekje heb ik weinig info gevonden betreffende het regenereren.

Kan het zijn dat er nog geen enkele keer een regeneratie heeft plaatsgevonden over de laatste 8000 km?

Groet, Harm
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T5GP regeneren DPF

Bericht door Pascal-141 »

Heb je een verbruiksmeter in je tellerunit ? Indien ja , dan kan je zien wanneer hij gaat regeneren , als je stilstaat en de motor draait stationair , dan zal je verbruik pakweg 0,7L/u zijn. Gaat je verbruik naar pakweg 1,0L/u , en gaat de motor bijna 1000tr/min draaien , ipv 830 , dan is hij aan het regenereren.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Harm
Berichten: 333
Lid geworden op: 06 jul 2007, 21:19
Locatie: Apeldoorn

Re: T5GP regeneren DPF

Bericht door Harm »

Bedankt voor de reactie.

Ik heb de verbruiksmeter wel maar heb deze eigenlijk nooit in het scherm staan. Dus het verhoogde toerental en een wat hoger verbruik is de enigste indicatie? Geen forse rookontwikkeling of een indicatielampje of zo?
Gebeurt het regenereren alleen tijdens stationair draaien, niet tijdens het rijden?
Hoe lang duurt een regenratiecyclus ongeveer?
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T5GP regeneren DPF

Bericht door Pascal-141 »

Harm schreef: 12 sep 2018, 08:54 Bedankt voor de reactie.

Ik heb de verbruiksmeter wel maar heb deze eigenlijk nooit in het scherm staan. Dus het verhoogde toerental en een wat hoger verbruik is de enigste indicatie? Geen forse rookontwikkeling of een indicatielampje of zo?
Gebeurt het regenereren alleen tijdens stationair draaien, niet tijdens het rijden?
Hoe lang duurt een regenratiecyclus ongeveer?
Nee , geen rook en geen lampje . Als het lampje gaat branden ,dan heb je een probleem en zit de DPF vol

Regenereren gebeurt zeker ook bij het rijden , dan voel je er eigenlijk niks van.
Hoe lang het duurt ? Geen idee .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5GP regeneren DPF

Bericht door Multivan Generation »

Kan tot een minuut of 10 duren
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie