Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Capaciteit leefbatterij

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
BartDeWulf
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 okt 2018, 16:57

Capaciteit leefbatterij

Bericht door BartDeWulf »

Hoihoi,

Het camperproject gaat vooruit! Het plaatmateriaal en de isolatie is alvast beslist. Pascal zal me helpen om wat meer pk's in m'n beestje te krijgen (lees: alles doen en proberen mij wat bij te leren tegelijk :lach), nieuwe boxen en radio worden binnenkort ook geïnstalleerd. Volgende stap is: de elektronica.

Ik heb mijn oog laten vallen op een (ongebruikte) tweedehands AGM batterij van 150 AH, maar is dat nou voldoende? Zoals altijd begin ik met te lezen en kom ik er verwarder uit.

Wat moet er aangesloten worden:
1. Een dometic CFX 35
2. 5 lampjes van 30 W (dit weet ik eigenlijk helemaal niet zo zeker..)
3. Af en toe smartphone opladen
4. Een simpel waterpompje die af en toe gebruikt zal worden

Ik ga eerder offroad reizen, dus veel op een camping staan zal er niet van komen. Ik zal maximum 72u ergens staan, alvorens weer verder te rijden.

Wat denken jullie?
T4 1.9TD 05/96
Gebruikersavatar
moosev
Berichten: 514
Lid geworden op: 06 sep 2016, 19:29
Locatie: Hoorn

Re: Capaciteit leefbatterij

Bericht door moosev »

5 lampjes van 30W lijkt mij erg veel. Een led lampje verbruikt niet zoveel. Met 150Ah moet je een heel eind komen. Ik heb 2x100Ah waarmee ik makkelijk drie dagen kan staan. Hoe ga je verwarmen? Ben je nog van plan een zonnepaneel aan te sluiten? Dit is allemaal van invloed.
BartDeWulf
Berichten: 55
Lid geworden op: 07 okt 2018, 16:57

Re: Capaciteit leefbatterij

Bericht door BartDeWulf »

Hey, bedankt voor de reactie! Ja, de lampjes zijn kan ik nog moeilijk inschatten. Misschien wat meer research doen.

Verwarmen zal nooit echt nodig zijn omdat ik vooral ga kamperen in lente-zomer-herfst. En ik leef nogal buiten, dus het zal niet de bedoeling zijn om veel in de camper te leven (vind een T4 busje ook net iets te klein daarvoor).

Ik ben zeker nog van plan om een zonnepaneel aan te sluiten, maar nog niet onmiddellijk.
T4 1.9TD 05/96
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Capaciteit leefbatterij

Bericht door Pascal-141 »

In een(jongere model) T4 Westfalia zit origineel een 140Ah woonbatterij , en die voldoet prima om een dag of 2 verder te kunnen zonder stroom.
Nu moet ik wel zeggen dat de originele koelkast van een Westfalia veel meer stroom verbruikt dan een Dometic cfx model.
Dat heb ik zelf kunnen ondervinden tijdens mijn laatste meetings op het einde van de zomer , ik heb nu zelf een Dometic koelbox (wel een groter model , bijna 50L) , en die springt heel zuinig om met stroomverbruik.

5x30w lampen , dat is wel een grote stroomvreter...
In plaats van 30W lampen , kun je beter led strips nemen . Die verbruiken slechts pakweg 2-3watt , en leveren een berg licht . Kan ik je woensdagavond wel eens laten zien.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Catsailor
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 aug 2015, 13:30

Re: Capaciteit leefbatterij

Bericht door Catsailor »

Ik gebruik een 90 ah hh accu , gevoed door de dynamo tijdens het rijden, plus een 50 watt zonnepaneeltje, hier draait onze Waeco CF 25 koel/vries box op, laden we de telefoons , en ook verlichting (led) ruim voldoende voor ons om 4 of 5 dagen vrij te staan, beetje zon is dan wel handig.
Vw T4 2.4 aab bj 1991
Saab 9000
Volvo S 70 1997
Mercedes SLK 200 R171 2004
Volvo C70 2008
Plaats reactie