Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Fuseetool

vragen over de T4
Plaats reactie
Tom_Marloes
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 jan 2017, 08:56

Fuseetool

Bericht door Tom_Marloes »

Hoi T4'ers

Wij moeten binnenkort voor de keuring en ik vermoed dat we de fuseekogels linksboven en rechtsonder moeten vervangen. Ik weet niet of er speling op zit maar de rubber hoesjes zijn af en ik denk dat dat afkeur gaat worden. Nu heb ik de kogels, zowel l+r boven/onder al in huis maar kwam er achter dat je de bovenste er niet 123 uit kan tikken. Op het forum is er een aantal jaar geleden hier een tool voor gemaakt aangezien de originele pers rendabel wordt als je er 30 op jaarbasis vervangt. 2 daarvan zouden beheerd worden en te huur/te leen zijn. Zijn die persen nog in omloop? En zelf heb ik niet echt de ruimte om deze klus te doen, behalve naar een doe-het-zelf garage te gaan waar ik het in krappe avondjes te doen.

Is er iemand die het eventueel tegen een schappelijke vergoeding voor mij wil doen, of weet iemand wie die persen in zijn beheer heeft?
Ik zou er erg mee geholpen zijn.
VW T4 1998 2,4 diesel ofwel "Torretje"
Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 885
Lid geworden op: 25 jul 2014, 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: Fuseetool

Bericht door powerpiep »

Ik zou ze gelijk alle 4 vervangen, ik kan je ook wel helpen. Locatie is bree, Belgisch limburg.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm

Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Tom_Marloes
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 jan 2017, 08:56

Re: Fuseetool

Bericht door Tom_Marloes »

Ik heb hem laten voorkeuren en daar kwam uit dat ze alle vier vervangen moeten worden. Ik kan de pers gelukkig lenen bij ons in de buurt, maar heel erg bedankt voor het aanbod. Ik laat weten als het gelukt is met de kogels en zal er ook wat foto’s bij plaatsen dan
VW T4 1998 2,4 diesel ofwel "Torretje"
Tom_Marloes
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 jan 2017, 08:56

Re: Fuseetool

Bericht door Tom_Marloes »

Nou het is gelukt hoor!! Met de fuseetool die ik van forumlid Endebendebus (Thomas) heb mogen lenen :kus was het zo gefixt, althans, de bovenste kogels dan. Voordat je er bij kan ben je eerst nog wel even zoet met de torsieveren te ontspannen (met een blok tussen de bovenste draagarm en het chassis durfde ik niet aan) en de onderste fusee los te krijgen. Die onderste zou op papier met twee M12 XZN/Veeltand bouten vast moeten zitten, dus ik nog speciaal die dop gehaald op zaterdag, kwam ik er op zondag achter dat het M14 was :bonk . Gelukkig was er iemand in de doe-het-lekker-zelf-garage die die dop wel had, anders sta je toch lelijk te klooien. Ik moest namelijk de aandrijfas eruit nemen aangezien de ruimte er niet was om de moer los te krijgen. Al met al is het gelukt, 2x boven en 2x onder plus stuurkogels binnen 1 dag. Begonnen om 11:00 en om 19:00 reed ik de garage weer uit.
Foto's ben ik helaas een beetje vergeten te maken.
VW T4 1998 2,4 diesel ofwel "Torretje"
Plaats reactie