Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motor start, multiriem draait niet mee!

vragen over de T4
Plaats reactie
bananaman119
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 jan 2007, 19:55
Locatie: Leiden
Contacteer:

Motor start, multiriem draait niet mee!

Bericht door bananaman119 »

Goedemiddag dames en heren,

Allereerst fijn om hier weer even te mogen rondlopen!
Ik kom ook meteen met een probleem waarvan ik zo even snel de oplossing niet weet. Ik zal bij het begin beginnen;

Gistermiddag met de T4 2.4D AAB uit '95 met aanhanger wat vuil weggebracht. Bij de gemeentestort liet ik mijn motor draaien om daarna de aanhanger te legen.
Ineens kwam er een dikke witte rookwolk onder de motor vandaan die enorm stonk naar verbrand plastic. Na onderzoek kwam de rook onder de Distributieriem vandaan. De motor sloeg niet af en ging verder niet vreemd doen. Echter was ik ineens mijn stuurbekrachtiging kwijt en ging het Accu- lampje op het dashboard branden.
Ik ben snel naar huis gereden omdat de motor heerlijk rustig bleef lopen. De rook was intussen verdwenen.
Vanmorgen ontdekte ik dat de Distributieriem wel draait als de motor loopt. De riem eronder draait NIET.
Wie kan me in de juiste richting helpen om de reparatie zelf uit te voeren? Ik heb nog geen mogelijkheid gezien om onder de bus te kruipen...
Ik heb tegenwoordig Navigatie aan boord.... dus voortaan ben ik alleen nog "Figuurlijk" behoorlijk de weg kwijt...
idh
Berichten: 402
Lid geworden op: 23 dec 2015, 11:32

Re: Motor start, multiriem draait niet mee!

Bericht door idh »

Dat kan verschillende oorzaken hebben, dynamo, stuurpomp of looprol vast? Multiriem in dusdanig slechte staat dat deze is geknapt?
T4 onderdelen opruiming! Iets nodig? Stuur even een berichtje.
RoelandZ
Berichten: 552
Lid geworden op: 22 nov 2017, 21:26
Locatie: Veldhoven

Re: Motor start, multiriem draait niet mee!

Bericht door RoelandZ »

Dan zal een van je omlooprollen vast zitten, maar ik denk eerder je dynamo.
bananaman119
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 jan 2007, 19:55
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Motor start, multiriem draait niet mee!

Bericht door bananaman119 »

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Het is mij een raadsel want zover ik kan zien via de motorkap zit de multiriem er nog steeds omheen!
Hij rookt ook niet meer en alle rollen staan stil terwijl de motor loopt.. welke rol is degene die de multiriem rond laat gaan? Of zijn het er meerdere?
Kan ik er nog mee rijden al heb ik geen stuurbekrachtiging?
Ik heb tegenwoordig Navigatie aan boord.... dus voortaan ben ik alleen nog "Figuurlijk" behoorlijk de weg kwijt...
bananaman119
Berichten: 39
Lid geworden op: 17 jan 2007, 19:55
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Motor start, multiriem draait niet mee!

Bericht door bananaman119 »

Allemaal bedankt voor de input... ik ga effe sleutelen denk ik. Ik zal de afloop van het probleem hierna nog even plaatsen. Bedankt!!
Ik heb tegenwoordig Navigatie aan boord.... dus voortaan ben ik alleen nog "Figuurlijk" behoorlijk de weg kwijt...
Plaats reactie