Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

OBD1 bedrading niet compleet

vragen over de T4
Plaats reactie
dexaler
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 apr 2019, 10:05

OBD1 bedrading niet compleet

Bericht door dexaler »

Hallo,

Ik lees al een poosje mee op het forum, maar ik kom er niet uit en kan het ook nergens vinden.

Ik heb een busje van 1996 (1990-1996) met benzinemotor (2.0 AAC). Hij start niet meer en de garage weet niet meer wat er mee aan de hand is.
Als ze hem kunnen uitlezen dan is er meer over duidelijk. Alleen zijn de OBD stekkers niet compleet. Dus moet ik eerst de OBD weer origineel maken.

Mijn vraag: Bij de zekeringen zitten de OBD stekkers (2x2draden) maar ik kan alleen het zwarte stekkertje vinden. De witte is onvindbaar. Het officiele bedradingsschema heb ik, maar nog kom ik er niet uit waar die draden vandaan komen. Het idee is om die OBD draden zelf opnieuw te installeren, omdat de garage dat niet doet. Wie weet waar ik de 4 draden aan kan sluiten? Als ik kijk waar het zwarte stekkertje op aangesloten is op de bedradingsschema dan zitten de draden (bruin en rood) bij de 'handrem stekker (L) achter op de zekeringkast. Dat lijkt mij niet belangrijk bij het uitlezen...

Groet, Mark
dexaler
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 apr 2019, 10:05

Re: OBD1 bedrading niet compleet

Bericht door dexaler »

Even een aanvulling...
In het boek heb ik onderstaande link een pagina gevonden waar in iedere geval de wit/grijze kabel vandaan moet komen. Volgens internet moet ik er 4 in totaal hebben. De rood, bruin en wit-gele kan ik nergens terugvinden. Misschien moet ik maar eens naar de sloop om te kijken hoe dat bij een andere bus zit? https://imgur.com/a/lbFwG6r
Hanssyncro
Berichten: 925
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: OBD1 bedrading niet compleet

Bericht door Hanssyncro »

Mag ik vragen welke versie software je gebruikt om uit te lezen?
Groetjes, Petra
dexaler
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 apr 2019, 10:05

Re: OBD1 bedrading niet compleet

Bericht door dexaler »

Ik heb zelf nog geen software of 'lezer' gekocht. Eerst moet ik de draden om het uit te lezen in orde maken. Maar overweeg wel een zelfscan iets aan te schaffen om wijzer te worden waarom de bus niet start en of de draden goed zijn aangesloten.
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 679
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: OBD1 bedrading niet compleet

Bericht door Olaf »

Heb je wel het goeie stekkertje te pakken ? Rechts naast de tellers in het dashboard zit een 'nep schakelaartje, daar kunnen ze ook achter zitten.
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
dexaler
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 apr 2019, 10:05

Re: OBD1 bedrading niet compleet

Bericht door dexaler »

Ah, ik ga zo kijken of ik daar makkelijk bij kan (achter het dashboard ben ik nog niet geweest). Met behulp van onderstaande link zijn er meer foto's met beschrijvingen wat ik tot nu toe gevonden heb. Volgens andere bronnen zou mijn OBD stekkertjes bij de zekeringen moeten zijn.

https://imgur.com/a/9G0thgC
Gebruikersavatar
Olaf
Berichten: 679
Lid geworden op: 18 aug 2013, 22:30
Locatie: Hengelo (ov)

Re: OBD1 bedrading niet compleet

Bericht door Olaf »

Zit niet achter het dashboard, maar achter de meest linkse schakelaar kapje rechts van je kilometer teller
Vw T5 GP 2.0 180-pk 10-2010 highline
VW Kever 1679cc bj 1959
Fiat 500s 2015
Berini eitje M13 +/-1955
dexaler
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 apr 2019, 10:05

Re: OBD1 bedrading niet compleet

Bericht door dexaler »

Helaas daar zitten geen stekkertjes achter.
Jeebuu
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 jan 2020, 20:00

Re: OBD1 bedrading niet compleet

Bericht door Jeebuu »

Hoe is het afgelopen met de bus? Heb dezelfde motor die ook weigert...
Plaats reactie