Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

druklager koppeling

vragen over de T4
pixie
Berichten: 134
Lid geworden op: 10 nov 2018, 16:15

druklager koppeling

Bericht door pixie »

betreft een 2.5 benzine AAF motor

het minste wat je aan de koppeling komt hoor je een rollend schuurgeluid.
het zou de druklager zijn ....

wegens tijdgebrek (vertrek dit weekend weer) en onbetrouwbare mechaniekers
komt het eropaan dat ik de koppeling zelf moet vervangen.

ga nu het busje in het werkhuis zo hoog mogelijk zetten, cardan uithalen en versnellingsbak

heb dit nog nooit gedaan maar heb nu even geen andere keuze dus ideeën en tips zijn welkom !!!

ook ga ik buiten groot onderhoud de versnellingsbakolie vervangen. is dit gewone ATF olie ?
One life, live it !
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: druklager koppeling

Bericht door Multivan Generation »

75W90 vol synthetisch hoort er in..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: druklager koppeling

Bericht door odorf »

Moedig besluit. Dat kan ik waarderen.

Ik heb het nog nooit gedaan, maar wellicht is hier ook info te vinden;

https://www.t4-wiki.de/wiki/Getriebe_(Ausbau)

En na het opnieuw terugplaatsen van de bak de olie wisselen; (daar heb ik wel ervaring mee)
Bus iets achterover zetten,
Eerst bijvulplug los maken en daarna pas de aftappug!
Ik had wat moeite met het losmaken van de aftapplug, daar heb ik een passend imbus bit voor in de ratel gehaald. Maar de ratel zelf past er niet tussen. Dus dat bit los in de aftapplug gestoken en het bit met een steeksleutel gedraaid.
Bijvullen tot de rand van het bijvulgat. Masr dat geldt voo de O2b bakken, weet niet of dat ook voor jouw bak geldt.
(Weet niet wat voor bak er op een benzine zit, vandaar)

Succes!
Odorf
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: druklager koppeling

Bericht door Pascal-141 »

Is het geluid van het druklager dan echt zo erg ? Een druklager gaat niet zomaar van dag op dag kapot .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: druklager koppeling

Bericht door Pascal-141 »

odorf schreef: 24 apr 2019, 20:09 Moedig besluit. Dat kan ik waarderen.

Ik heb het nog nooit gedaan, maar wellicht is hier ook info te vinden;

https://www.t4-wiki.de/wiki/Getriebe_(Ausbau)

En na het opnieuw terugplaatsen van de bak de olie wisselen; (daar heb ik wel ervaring mee)
Bus iets achterover zetten,
Eerst bijvulplug los maken en daarna pas de aftappug!
Ik had wat moeite met het losmaken van de aftapplug, daar heb ik een passend imbus bit voor in de ratel gehaald. Maar de ratel zelf past er niet tussen. Dus dat bit los in de aftapplug gestoken en het bit met een steeksleutel gedraaid.
Bijvullen tot de rand van het bijvulgat. Masr dat geldt voo de O2b bakken, weet niet of dat ook voor jouw bak geldt.
(Weet niet wat voor bak er op een benzine zit, vandaar)

Succes!
Odorf
De bus achterover zetten om de bakolie te vullen is niet echt nodig , vullen tot de olie er via de vuldop uitloopt wel. :knipoog

Maar dat de ratel niet tussen zou passen ,bij de aftapplug ? Die zit onderaan van de bak , dus er is toch ruimte zat ?

Op een benzine versie zit ook de 02B bak
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
pixie
Berichten: 134
Lid geworden op: 10 nov 2018, 16:15

Re: druklager koppeling

Bericht door pixie »

Multivan Generation schreef: 24 apr 2019, 16:37 75W90 vol synthetisch hoort er in..
thx
odorf schreef: Moedig besluit. Dat kan ik waarderen.
bwa moedig ... nu ik veraf half gedemonteerd heb vind ik het vooral dom lol ma goed, no way back
bedankt voor je handleiding :jumpklap
Pascal-141 schreef: Is het geluid van het druklager dan echt zo erg ? Een druklager gaat niet zomaar van dag op dag kapot .
tja … moeilijk weten wat het anders nog kan zijn. ook net als je de koppeling begint in te drukken schuurt hij.
Soms zelfs nog andere geluiden maar zodra ik de koppeling los stopt het.

Een vriend van me zegt ook dat het maar miniem is en mss nog wel even door kan, maar zo werkt het niet bij mij ;-)

in elk geval ga ik morgen verder zodat de versnellingsbak eronder uit is en alles proper met nieuwe koppeling kan terugzetten.
Heb ook wat speling gevonden op de achterste bus van het schakelsysteem. hopelijk hebben ze die bij vw nog ….
One life, live it !
pixie
Berichten: 134
Lid geworden op: 10 nov 2018, 16:15

Re: druklager koppeling

Bericht door pixie »

https://www.auto-onderdelen24.nl/jp-group/8173785

deze bus zit veel speling op en dus niet meer op voorraad bij VW :huilen

update :

http://www.oemepc.com/vw/part_single/ca ... g/e#sec_24


nr 24 dus ....
One life, live it !
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: druklager koppeling

Bericht door Multivan Generation »

Was het geluid nu echt dermate storend dat je net voor een tripje de boel open moest gooien, met als mogelijk gevolg dat je misschien je tripje uit moet stellen/cancellen of jezelf stress op legt?

Kijk ook eens naar je koppelingspedaal zelf, ik had daar ook eens een kraakje in....
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
pixie
Berichten: 134
Lid geworden op: 10 nov 2018, 16:15

Re: druklager koppeling

Bericht door pixie »

Multivan Generation schreef: 25 apr 2019, 12:30 Was het geluid nu echt dermate storend dat je net voor een tripje de boel open moest gooien, met als mogelijk gevolg dat je misschien je tripje uit moet stellen/cancellen of jezelf stress op legt?

Kijk ook eens naar je koppelingspedaal zelf, ik had daar ook eens een kraakje in....
update: je had idd gelijk: het was niet de moeite om alles open te gooien. Nog maar een geluk dat ik de boel net niet helemaal had openliggen en netjes alles terug heb vastgezet en toch vertrokken op mijn ardennentrip :-)

nu goed het is niet erger geworden maar het is er nog steeds dus ga nu even de juiste bussen zoeken van het schakelmechanisme en dan alles gelijk vervangen. zonder druk :yes
One life, live it !
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: druklager koppeling

Bericht door Multivan Generation »

Dat is verstandig :toppie
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2393
Lid geworden op: 10 aug 2009, 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: druklager koppeling

Bericht door odorf »

Pascal-141 schreef: 24 apr 2019, 21:50 Maar dat de ratel niet tussen zou passen ,bij de aftapplug ? Die zit onderaan van de bak , dus er is toch ruimte zat ?
Kan aan mij liggen, maar ik kreeg mijn ratel (1/2) met de imbus-bit er nét tussen, maar als ik de plug dan losdraaide kwam het geheel klem te zitten met de wielophanging.

Maar zoals gezegd, zal wel aan mij liggen :toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33821
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: druklager koppeling

Bericht door Multivan Generation »

odorf schreef: 08 mei 2019, 15:42
Pascal-141 schreef: 24 apr 2019, 21:50 Maar dat de ratel niet tussen zou passen ,bij de aftapplug ? Die zit onderaan van de bak , dus er is toch ruimte zat ?
Kan aan mij liggen, maar ik kreeg mijn ratel (1/2) met de imbus-bit er nét tussen, maar als ik de plug dan losdraaide kwam het geheel klem te zitten met de wielophanging.

Maar zoals gezegd, zal wel aan mij liggen :toppie

Je kunt soms inbusbits in een ring-ratel 10 plaatsen, neemt minder hoogte in, en je kunt er toch prima kracht mee zetten.
Bijlagen
20190508_155436.jpg
20190508_155335.jpg
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
pixie
Berichten: 134
Lid geworden op: 10 nov 2018, 16:15

Re: druklager koppeling

Bericht door pixie »

en jawel... morgen ga ik er eindelijk aan beginnen.

heb ondertussen dit nog gevonden: https://www.mister-auto.be/fl/reparatie ... 04753.html

lijkt me ook wel interessant alleen ben ik nog niet 100% zeker als deze voor mijn busje is ma goed.


hij staat al hoog en droog in het werkhuis, morgen nog even wat materiaal halen en eens kijken hoe ver we geraken :yes
One life, live it !
pixie
Berichten: 134
Lid geworden op: 10 nov 2018, 16:15

Re: druklager koppeling

Bericht door pixie »

wat moet er eigenlijk juist allemaal los ? en een motorsteun heb ik wel maar tis een korte neus en vrees dat dit veel te 'schuin' naar voor staat om deze te houden, dacht er een krik onder te zetten en zo te laten zakken zodra ik het subframe los heb.

de starter lijkt me niet los te moeten aangezien die op de behuizing aan wielkant zit ?

heb hier op het forum al lijstjes gevonden wat los moet maar niet van de T4 aaf 2.5 benzine motor ….

dus
vraag 1: wat zijn de stappen om de versnellingsbak eronderuit te halen om de koppeling en druklager te vervangen
vraag2: hoe het schakelmechanisme uitbouwen
One life, live it !
Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1142
Lid geworden op: 10 aug 2014, 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: druklager koppeling

Bericht door LAYCA »

Wielbouten op as eerst los draaien(veel kracht)
De wielbouten van de velgen ook lossen.
Neus van bus gril wegnemen.
Radiator naar voren klappen/wippen.
Bumper eraf.
Accu - pool losnemen.
Bus op steunen plaatsen.
Motor ondersteunen met krik/schaartafeltje.
Schakelmechaniek alleen bij versnellingsbak los maken
En opbinden/opzij duwen.
Achtteruitrijschakelaar en kilometer sensor stekker en hydroleiding bij bak losnemen(borgharpje eruit wippen en lostrekken) .
Startmotor eruit.
Fusee stuurstangen bij wielen losmaken.
Fusee wiel L/R aan onderzijde losnemen.
Aandrijfassen demonteren.
Tussenas demonteren.

Wordt vervolgd :knipoog
Laatst gewijzigd door LAYCA op 16 mei 2019, 16:03, 4 keer totaal gewijzigd.
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding
Plaats reactie