Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Schema Zonnepaneel op California Joker 1998

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
paulsteijns
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 aug 2016, 17:58

Schema Zonnepaneel op California Joker 1998

Bericht door paulsteijns »

Ik ben begonnen met onderzoek voor het plaatsen van één of meerdere zonnepanelen in combinatie met regelaar en omvormer op het hefdak van mijn T4 California Joker uit 1998.

Op zich is het geen unieke situatie en er is al heel veel in het forum geplaatst over zonnepanelen en de installatie hiervan, dus ik heb me gewaagd aan het maken van een eenvoudig schema en ik loop tegen een aantal punten aan waar ik nog wat advies bij kan gebruiken. Verder ben ik ook benieuwd of jullie mogelijke verbeteringen zien.

Gebruik van de dubbele Wattstunde panelen is geïnspireerd op de meest recente installatie van Mickel Moen. Mogelijk wordt dit nog (vanwege de relatief kosten) een enkel flexibel paneel van 120wp.

- Klopt het bij deze installatie dat je de uitgang van de zonnepaneel regelaar en de omvormer direct op de accupolen aansluit? Heeft dit nog gevolgen voor wat er op de bedieningsunit zichtbaar is? Klopt dat dan allemaal nog? Zijn er betere manier om dit aan te pakken?
- Ik ben bij de omvormer uitgegaan van het piekvermogen (700w/12v=58,3Ah) voor de bedrading. Dan kom ik op 8mm bij een lengte van maximaal 2-3 meter. Klopt deze berekening?

Als ik het bovenstaande binnenkort ga installeren, dan plaats ik uiteraard een mooi fotoverslagje met de vorderingen. Bedankt voor de hulp alvast!
Schermafbeelding 2019-05-28 om 21.46.34.png
Plaats reactie