Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stappenplan ombouw L2H1 (dubbele cabine)

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Gebruikersavatar
Ossie65
Berichten: 6
Lid geworden op: do aug 08, 2019 12:03
Locatie: Rosmalen (N.Br.)

Stappenplan ombouw L2H1 (dubbele cabine)

Bericht door Ossie65 » do aug 08, 2019 21:01

Dames/heren,
Mag ik me even voorstellen, Oscar is de naam.
Ik ging altijd met de motor op vakantie, tentje achterop en we zien wel waar we uitkomen (meestal Alpen, Pyreneeën of Dolomieten). Echter naarmate je ouder wordt wil je toch wat meer luxe (of ligt dat alleen aan mij :knipoog ) en dus de motor, 2 jaar geleden, de deur uit gedaan.

Nu kan ik een bedrijfswagen overnemen T5 / L2H1 uit 2012 met dubbele cabine en deze wil ik dan laten ombouwen. Het betreft een wat luxere uitvoering, special edition, omdat de transporter toen 65 jaar bestond; lederen stoelen en achterbank, airco tot in het laadruim, etc.

Nu zit ik al een tijdje diverse forums te lezen en ben daardoor eigenlijk het spoor een beetje bijster voor wat betreft de volgorde voor het ombouwen van grijs naar (particulier) geel kenteken "kwarttarief".
Zo meen ik ergens gelezen te hebben dat het verstandig is om eerst de driezitsbank eruit te halen en dan de bus, i.v.m. het gewicht, opnieuw te laten keuren. Dus nog voordat je met de daadwerkelijke ombouw begint.

De vraag is dus eigenlijk hoe zou mijn stappenplan eruit moeten zien?

1. Driezitsbank met tussenschot eruit > RDW laten keuren
2. Ombouwen tot camper
3. Opnieuw bij RDW laten keuren en overzetten op geel kenteken
4. Kwarttarief belasting aanvragen.
(5. Ergens in dit lijstje krijg ik denk ik ook nog met BPM te maken) ??

Gevoelsmatig lijkt stap 1 mij een beetje onzinnig.

Ik hoor het graag.

gr. Oscar

Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 2395
Lid geworden op: za jun 27, 2015 21:45

Re: Stappenplan ombouw L2H1 (dubbele cabine)

Bericht door Snautzer » do aug 08, 2019 21:59

Hoi en welkom,

Als je het laat ombouwen en niet direct nodig hebt kan je het laten schorsen tot de ombouw gereed is en dan naar de rdw gaan voor de keuring naar kamper. Bedenk wel dat als de tussen wand er uit gaat die zitplaatsen ook van het kenteken verdwijnen. Je houdt dan effectief een bus met max 3 zitplaatsen over, als je een 2 zits bank op de passagiers kant zet. Eventueel meer zitplaatsen later erbij is best lastig. Niet onmogelijk maar lastig.
Als de rdw zijn ding gedaan heeft doe je je bpm aanvraag voor de belasting. Er zijn op internet sites te vinden die de berekening prima voor je kunnen doen, kost 25 eur gemiddeld. Nadat de rest bpm is voldaan krijg je een nieuw kenteken toegestuurd. Daarna kan je de aanvraag voor het kwart tarief doen tevens bij de belasting dienst. Als aan alle voorwaarden is voldaan krijg je de beschikking toegestuurd.

lees dit door voor de eisen: viewtopic.php?f=24&t=53388
aanvraag kwart tarief: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... der_tarief
Wv1, Wv3

jan2009
Berichten: 5086
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: Stappenplan ombouw L2H1 (dubbele cabine)

Bericht door jan2009 » za aug 10, 2019 12:06

Gevoelsmatig lijkt stap 1 mij een beetje onzinnig.
Behalve als je er mee rond blijft rijden tijdens de ombouw.

Zodra je de DC er uit sloopt voldoe je niet meer aan de omschrijving op je kentekenbewijs.
Formeel zou je dan moeten omkeuren naar enkelcabine op grijs kenteken.
Hebben wij ook gedaan tijdens de ombouw van onze T4.
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002

Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 2395
Lid geworden op: za jun 27, 2015 21:45

Re: Stappenplan ombouw L2H1 (dubbele cabine)

Bericht door Snautzer » zo aug 11, 2019 8:38

Vraag stellen en nooit meer terugkomen :muur
Wv1, Wv3

Gebruikersavatar
Ossie65
Berichten: 6
Lid geworden op: do aug 08, 2019 12:03
Locatie: Rosmalen (N.Br.)

Re: Stappenplan ombouw L2H1 (dubbele cabine)

Bericht door Ossie65 » di aug 13, 2019 12:23

OK, bedankt voor de reacties.
Als ik het goed begrijp is het dus slimmer om het tussenschot met bank er pas bij de ombouw uit te halen.
Dan heb ik hier toch nog een vervolg vraag op.
Met de wetenschap dat je toch altijd maar met 2 personen reist, wat zouden jullie dan doen? Ombouwen naar 2 persoons of naar 3 a 4 persoons? Qua belasting zul je iets meer kwijt zijn, maar ik bedoel meer de praktisch kant.

gr. Oscar
PS: Sorry als ik laat reageer, maar heb de pc niet veel aan staan.

Angelo-anneveld
Berichten: 234
Lid geworden op: ma jan 01, 2018 23:22

Re: Stappenplan ombouw L2H1 (dubbele cabine)

Bericht door Angelo-anneveld » di aug 13, 2019 14:57

Als je deze bus prive rijd, dus gewoon de volle mep wegen belasting betaald.
Kan je het schort er gewoon tussen uit halen hoor.

jan2009
Berichten: 5086
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: Stappenplan ombouw L2H1 (dubbele cabine)

Bericht door jan2009 » di aug 13, 2019 16:20

Met de wetenschap dat je toch altijd maar met 2 personen reist, wat zouden jullie dan doen? Ombouwen naar 2 persoons of naar 3 a 4 persoons?
Geen idee hoeveel auto,s je nog tot je beschikking hebt voor personenvervoer?
Maarrr , zo,n busje leent zich prima voor dagelijks gebruik , dan heeft het toch een meerwaarde als je bv met 4 personen kan reizen.
Wil je dat goed doen , moet gekeurd worden door RDW , dus netjes met een voorwaarts gerichte zit/slaap bank en 3 punts gordels is dat wel een behoorlijke investering waar je toch vele jaren plezier van hebt.
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002

Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 331
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 17:36

Re: Stappenplan ombouw L2H1 (dubbele cabine)

Bericht door ArieV » di aug 13, 2019 16:30

Een dubbelcabine heeft ook nog iets financieel voordeel op grijskenteken voor particulieren.
Dus zomaar het schot er uithalen zou ik toch voorzichtig mee zijn.

Angelo-anneveld
Berichten: 234
Lid geworden op: ma jan 01, 2018 23:22

Re: Stappenplan ombouw L2H1 (dubbele cabine)

Bericht door Angelo-anneveld » di aug 13, 2019 17:34

ArieV schreef:
di aug 13, 2019 16:30
Een dubbelcabine heeft ook nog iets financieel voordeel op grijskenteken voor particulieren.
Dus zomaar het schot er uithalen zou ik toch voorzichtig mee zijn.
Ik heb hetzelfde gedaan,
En voor ik dat deed heb ik de belastinsdienst gebeld,
En die dame aan de lijn. Zei dat het prima kon.

Gebruikersavatar
ArieV
Berichten: 331
Lid geworden op: ma sep 11, 2017 17:36

Re: Stappenplan ombouw L2H1 (dubbele cabine)

Bericht door ArieV » di aug 13, 2019 17:43

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -berekenen

Je kan hier makelijk het verschil berekenen tussen een personen auto of een bedrijfswagen particulier. Wel de zelfde gewichts klasse invullen uiteraard.
Op een bus van 2150 kilo is verschil tussen personenauto of bedrijfswagenparticulier meer dan 100 euro.

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 27785
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Stappenplan ombouw L2H1 (dubbele cabine)

Bericht door Multivan Generation » di aug 13, 2019 18:32

Is niet erg handig toch, als je wilt passen en meten in je toekomstige camper, als er dan een dubbele cabine in de weg zit?
Dus naar enkele cabine om laten schrijven om gedurende de ombouwperiode legaaal rond te kunnen rijden.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Gebruikersavatar
Ossie65
Berichten: 6
Lid geworden op: do aug 08, 2019 12:03
Locatie: Rosmalen (N.Br.)

Re: Stappenplan ombouw L2H1 (dubbele cabine)

Bericht door Ossie65 » za aug 17, 2019 10:21

Dank voor de reacties.

Even voor de duidelijkheid; De bus staat nu op grijskenteken. De dubbele cabine gaat eruit en dan laat ik hem ombouwen tot camper.
Vraag is alleen even of dat een 2, 3 of 4 -persoons camper moet worden (nogmaals, in de wetenschap dat je er altijd maar met z'n tweeën in reist.)
De camper ga ik niet gebruiken als dagelijkse auto.

ruud vd meulen
Berichten: 22
Lid geworden op: za mei 25, 2019 19:23
Locatie: Wognum

Re: Stappenplan ombouw L2H1 (dubbele cabine)

Bericht door ruud vd meulen » za aug 17, 2019 11:01

Meerpersoons verkoopt iets makkelijker, rest maakt niet uit lijkt mij

jan2009
Berichten: 5086
Lid geworden op: do okt 15, 2009 12:17
Locatie: Rotterdam

Re: Stappenplan ombouw L2H1 (dubbele cabine)

Bericht door jan2009 » za aug 17, 2019 12:24

Blijft toch afhankelijk van je eigen behoefte die indeling.
Er zijn er die zo,n indeling zo ruimtelijk en luchtig mogelijk willen.
Die meerwaarde bij verkoop kan je zelf ook wel bedenken , maar zo,n busje bouw je toch voor jezelf lijkt mij.

En voor het 1/4 tarief , mocht je daar voor gaan.
Van de belastingdienst mogen de voorstoelen draaibaar zijn om aan de verplichte zetels in het camperdeel te voldoen.
Is het wel zaak dat de ombouwer zijn werk goed doet anders wordt het eerst afgekeurd door de RDW , die gaat over de construktieve veiligheid.
Kampeerbus T4 2,5 TDI /AJT 2002

Angelo-anneveld
Berichten: 234
Lid geworden op: ma jan 01, 2018 23:22

Re: Stappenplan ombouw L2H1 (dubbele cabine)

Bericht door Angelo-anneveld » za aug 17, 2019 17:16

jan2009 schreef:
za aug 17, 2019 12:24
Blijft toch afhankelijk van je eigen behoefte die indeling.
Er zijn er die zo,n indeling zo ruimtelijk en luchtig mogelijk willen.
Die meerwaarde bij verkoop kan je zelf ook wel bedenken , maar zo,n busje bouw je toch voor jezelf lijkt mij.

En voor het 1/4 tarief , mocht je daar voor gaan.
Van de belastingdienst mogen de voorstoelen draaibaar zijn om aan de verplichte zetels in het camperdeel te voldoen.
Is het wel zaak dat de ombouwer zijn werk goed doet anders wordt het eerst afgekeurd door de RDW , die gaat over de construktieve veiligheid.
Ik heb mijn dubbel cabine ook omgebouwd,
Zelf dak in gebouwd, zelf bankje + rails geplaatst en geen enkel probleem bij de omkeur ondervonden.

Plaats reactie