Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

opladen accu's

vragen over de T4
Dirk8
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 aug 2007, 09:45

opladen accu's

Bericht door Dirk8 »

Hallo,
Ik heb een vraag over het opladen van de VW camper accu's. Ik heb 2 huishoud accu's. Een zonnepaneel op dak.(werkt prima) Op het controle panel kan ik het koelkastje instellen maar ook kan ik zien hoeveel stroom er nog in de accu's zit.(ook buiten temperatuur) Het vreemde is nu dat die heel erg varieert. Zelfs onder het rijden springt hij van 13,7 naar 12,8 enz. ( ook als de koelkast uit staat) Ik heb ook weleens 14,2 gehad. Heeft iemand dit ook weleens gehad, en waar ligt het aan. Alvast bedankt voor de reacties.
Dirk8 :jump
Gebruikersavatar
laurens
Berichten: 220
Lid geworden op: 07 feb 2007, 16:21
Locatie: Wijster

Bericht door laurens »

Dirk

ik ga morgen op vakantie. Dan wil ik er wel eens op letten. Tot nu staat het display bij mij onderweg altijd op de buitentemperatuur want dat vind ik wel zo interessant en met de accu's heb ik toch nooit problemen. Heb wel eens gekeken en dan stond hij onder het rijden eigenlijk altijd op 14.4
keesv
Berichten: 114
Lid geworden op: 27 jan 2007, 08:56

Re: opladen accu's

Bericht door keesv »

Dirk8 schreef:Hallo,
Ik heb een vraag over het opladen van de VW camper accu's. Ik heb 2 huishoud accu's. Een zonnepaneel op dak.(werkt prima) Op het controle panel kan ik het koelkastje instellen maar ook kan ik zien hoeveel stroom er nog in de accu's zit.(ook buiten temperatuur) Het vreemde is nu dat die heel erg varieert. Zelfs onder het rijden springt hij van 13,7 naar 12,8 enz. ( ook als de koelkast uit staat) Ik heb ook weleens 14,2 gehad. Heeft iemand dit ook weleens gehad, en waar ligt het aan. Alvast bedankt voor de reacties.
Dirk8 :jump
Als er niet geladen wordt geeft het de display geen spanning (getal) alleen de blokjes hoevol de accu nog is. Als er geladen wordt normaal door het starten van de motor geeft het diplay de spanning aan meestal tussen de 13,8 en 14,4 is ook per camper verschillend als het toerental laag is bijvoorbeeld stationair dan zkt de spanning terug naar bijv. 13.2 bij een zonnepaneel is de spanning natuurlijk ook afhankelijk van de opbrengst van het paneel op dat moment.

Grtz Keesv
Egbert&Manon
Berichten: 5456
Lid geworden op: 13 jan 2007, 14:36
Locatie: Frankrijk Vienne

Bericht door Egbert&Manon »

Hoi Dirk.
Ik denk dat 1 van de 2 hh-accu's niet fris meer is.
De ene zal de andere ontladen.
Bij een goede aansluiting zal de spanning na een lange rit toch boven 14 volt moeten komen.
Mogelijk heeft de laadunit van de zonnepanelen invloed op je spanning.
Je zou kunnen proberen met 1 accu losgekoppeld een paar dagen rijden.
Eventueel ook met losgekoppelde zonnepanelen.

Testen is weten!!! (Weetjewel!!) :yes :yes

Groetjes Egbert
Dirk8
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 aug 2007, 09:45

Bericht door Dirk8 »

laurens schreef:Dirk

ik ga morgen op vakantie. Dan wil ik er wel eens op letten. Tot nu staat het display bij mij onderweg altijd op de buitentemperatuur want dat vind ik wel zo interessant en met de accu's heb ik toch nooit problemen. Heb wel eens gekeken en dan stond hij onder het rijden eigenlijk altijd op 14.4
Bedankt voor je reactie. Als eerste wil ik je een fijne vakantie toe wensen voor jou en de jouwen.
Ja, hij heeft bij mij ook weleens op die stand gestaan.
Dirk8
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 aug 2007, 09:45

Bericht door Dirk8 »

Egbert&Manon schreef:Hoi Dirk.
Ik denk dat 1 van de 2 hh-accu's niet fris meer is.
De ene zal de andere ontladen.
Bij een goede aansluiting zal de spanning na een lange rit toch boven 14 volt moeten komen.
Mogelijk heeft de laadunit van de zonnepanelen invloed op je spanning.
Je zou kunnen proberen met 1 accu losgekoppeld een paar dagen rijden.
Eventueel ook met losgekoppelde zonnepanelen.

Testen is weten!!! (Weetjewel!!) :yes :yes YES:)

Groetjes Egbert
Ik ga nu beide accu's opnieuw laten testen. Indien goed, dan het zonnepaneel en een accu los maken. Dan weet ik waarschijnlijk meer. Ik heb de + en de - van het zonnepaneel gewoon aan de + en - van de accu's verbonden. Zonder tussenkomst van de laadunit. Misschien zit daar de fout. Ik kom er op omdat je over die laadunit schrijft.
Bedankt voor je advies.
Laatst gewijzigd door Dirk8 op 08 aug 2007, 17:32, 2 keer totaal gewijzigd.
Dirk8
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 aug 2007, 09:45

Re: opladen accu's

Bericht door Dirk8 »

keesv schreef:
Dirk8 schreef:Hallo,
Ik heb een vraag over het opladen van de VW camper accu's. Ik heb 2 huishoud accu's. Een zonnepaneel op dak.(werkt prima) Op het controle panel kan ik het koelkastje instellen maar ook kan ik zien hoeveel stroom er nog in de accu's zit.(ook buiten temperatuur) Het vreemde is nu dat die heel erg varieert. Zelfs onder het rijden springt hij van 13,7 naar 12,8 enz. ( ook als de koelkast uit staat) Ik heb ook weleens 14,2 gehad. Heeft iemand dit ook weleens gehad, en waar ligt het aan. Alvast bedankt voor de reacties.
Dirk8 :jump
Als er niet geladen wordt geeft het de display geen spanning (getal) alleen de blokjes hoevol de accu nog is. Als er geladen wordt normaal door het starten van de motor geeft het diplay de spanning aan meestal tussen de 13,8 en 14,4 is ook per camper verschillend als het toerental laag is bijvoorbeeld stationair dan zkt de spanning terug naar bijv. 13.2 bij een zonnepaneel is de spanning natuurlijk ook afhankelijk van de opbrengst van het paneel op dat moment.

Grtz Keesv
Bedankt voor je reactie.
Ja, dat met die blokjes herken ik. Dan zie ik bv. staan 12,7 en 4 van die blokjes
Ik heb niet vaak 13,5 of hoger.
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Bericht door Leo45 »

Bij mij varieert de spanning tussen de 13,8 en 14,2V.
De koelkast is daarvan de grootste schuldige.
Hou er wel rekening mee dat als de motor draait de HH-accu parallel staat aan de autoaccu en dat je zelfs het inschakelen van de verlichting terug ziet.
Bij mij zakt dan de spanning ongeveer 0,2V.
Weinig toeren maken (in de file :bonk :bonk ) en daarbij de koelkast, verlichting en niet te vergeten de radio doet soms de spanning zakken tot 13,8V.
Overigens is dat de spanning en om te weten of een accu echt goed op capaciteit is, is dat slechts een indicator. Immers als een accu 14,4 V is zal bij de kleinste belasting de spanning al zakken terwijl die dan heus nog wel vol is.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Dirk8
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 aug 2007, 09:45

Bericht door Dirk8 »

Leo45 schreef:Bij mij varieert de spanning tussen de 13,8 en 14,2V.
De koelkast is daarvan de grootste schuldige.
Hou er wel rekening mee dat als de motor draait de HH-accu parallel staat aan de autoaccu en dat je zelfs het inschakelen van de verlichting terug ziet.
Bij mij zakt dan de spanning ongeveer 0,2V.
Weinig toeren maken (in de file :bonk :bonk ) en daarbij de koelkast, verlichting en niet te vergeten de radio doet soms de spanning zakken tot 13,8V.
Overigens is dat de spanning en om te weten of een accu echt goed op capaciteit is, is dat slechts een indicator. Immers als een accu 14,4 V is zal bij de kleinste belasting de spanning al zakken terwijl die dan heus nog wel vol is.

Leo
Hoi,
Bedankt voor je reactie. Ja, ik had voor ik het zonnenpaneel plaatste ook steeds iets tussen 13,5 en 14.4. Ik heb de koelkast nog geen eens aan. Nu varieert de spanning, bij wijze van spreke, per half uur. Ik heb beide accu's laten testen, beiden zijn goed. Het zonnenpaneel heb ik los gekoppeld om te controleren of de spanning nu gelijk blijft.
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Bericht door Leo45 »

Misschien een stomme opmerking maar ik neem aan dat er tussen je panelen en je accu een regulator kastje zit?
Zitten daar ook lampjes op die aangeven of er geladen wordt of niet?

Bij een vorige werkgever heb ik ooit ook eens een constructie gezien waarbij de panelen rechtstreeks op de accu's zaten dat gaat niet goed omdat dan de accu's via de panelen ook ontladen als er weinig licht is.

Hoe hebben ze je accu's getest? Met een kunstbelasting of alleen de spanning.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Gebruikersavatar
GerJol 716
Berichten: 2012
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:46

Bericht door GerJol 716 »

Ik heb ook pas geleden een zonnepaneel geplaatst op de boot, en daar moet toch echt een solar-lader tussen, om de accu te laden.
Het paneel geeft zelf namelijk te veel spanning af, en dit moet terug naar een spanning/laadkarakteristiek die geschikt is om de accu veilig te laden. Bij mij draait de compressorkoelkast op een 87 Wp Kyocera paneel, en de accu (200 Ah) blijft vol.
Het eigen stroom verbruik van de lader, is te verwaarlozen tegen de daglichtopbrengst van het paneel.

Gerard
Als het niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan

Afbeelding
Dirk8
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 aug 2007, 09:45

Bericht door Dirk8 »

Leo45 schreef:Misschien een stomme opmerking maar ik neem aan dat er tussen je panelen en je accu een regulator kastje zit?
Zitten daar ook lampjes op die aangeven of er geladen wordt of niet?

Bij een vorige werkgever heb ik ooit ook eens een constructie gezien waarbij de panelen rechtstreeks op de accu's zaten dat gaat niet goed omdat dan de accu's via de panelen ook ontladen als er weinig licht is.

Hoe hebben ze je accu's getest? Met een kunstbelasting of alleen de spanning.

Leo
Hoi Leo,
Het is een camper.( 1991) Er zit een unit in voor als de start accu vol is, overgeschakeld wordt naar de huishoud accu's . Er zit ook nog een controler op(solar) (BP??) 8 A gekoppeld aan het zonnepaneel. Ik heb het idee dat die goed werkt. Ik heb de accu's bij een accu handelaar laten testen. Hij deed dat met een soort meter. Begrijp ik goed dat er een verschil is van testen van spanning/kunstbelasting ? Het zijn wel oude auccu's. Stom he, zoeven 2 uur terug, auto weg gezet op 13,5 nu kijk ik even( 8 uur) staat hij op 12,7. De koelkast staat niet aan. Alleen alarm ledje werkt. Het zonnepaneel is 80 watt. Weet jij hoe het zit met die laadunit van de camper ? Moet het zonnepaneel daar niet op aangesloten i.p.v. op de accu's zoals ik gedaan heb ?
Dirk
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Bericht door Leo45 »

Nee zo'n zonnepaneelregulator moet rechtstreeks op de te laden accu's staan.
Heeft tie 2 uitgangen dan kan je de 2e op de autoaccu zetten.
Wat ik vreemd vindt is dat bij gewoon stilstaan met daglicht je spanning zover zakt.
Je zou denk ik nog wat meer moeten meten her en der, zoals:
wat doet je zonnepaneel werkelijk
en inderdaad hoe is je accu gemeten met alleen spanning of een belasting.
Verder is het misschien goed om te weten of als alle verbruikers uit staan de accu inderdaad helemaal niet meer wordt belast.
Bij mijn camper is het zo dat de autoradio pas echt uit is als je het front eraf haalt, anders trekt tie altijd nog ongeveer 100mA (je weetwel dat mooie standby klokje enzo) er moet overigensn ook een mogelijkheid zijn 'm echt uit te schakelen maar dat gebruik ik nooit.
Het beste zou zijn een ampere meter te gebruiken om de stroom te meten vanaf je accu als alle gebruikers uit staan maar dat is eenvoudiger gezegd dan gedaan,
Als de stroom echt nul is en je spanning zakt nog steeds zover dan is er toch wat met de accu aan de hand vrees ik.

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Dirk8
Berichten: 10
Lid geworden op: 08 aug 2007, 09:45

Bericht door Dirk8 »

Leo45 schreef:Nee zo'n zonnepaneelregulator moet rechtstreeks op de te laden accu's staan.
Heeft tie 2 uitgangen dan kan je de 2e op de autoaccu zetten.
Wat ik vreemd vindt is dat bij gewoon stilstaan met daglicht je spanning zover zakt.
Je zou denk ik nog wat meer moeten meten her en der, zoals:
wat doet je zonnepaneel werkelijk
en inderdaad hoe is je accu gemeten met alleen spanning of een belasting.
Verder is het misschien goed om te weten of als alle verbruikers uit staan de accu inderdaad helemaal niet meer wordt belast.
Bij mijn camper is het zo dat de autoradio pas echt uit is als je het front eraf haalt, anders trekt tie altijd nog ongeveer 100mA (je weetwel dat mooie standby klokje enzo) er moet overigensn ook een mogelijkheid zijn 'm echt uit te schakelen maar dat gebruik ik nooit.
Het beste zou zijn een ampere meter te gebruiken om de stroom te meten vanaf je accu als alle gebruikers uit staan maar dat is eenvoudiger gezegd dan gedaan,
Als de stroom echt nul is en je spanning zakt nog steeds zover dan is er toch wat met de accu aan de hand vrees ik.

Leo
Hoi,

Ik laat het momenteel even liggen. Ziekte.
Dirk
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Bericht door Leo45 »

OK, beterschap.

Ik hoor van je

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Plaats reactie