Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Stroomraadsel

vragen over de T4
Plaats reactie
Hanssyncro
Berichten: 925
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Stroomraadsel

Bericht door Hanssyncro »

We hebben een extra stroomdoos vanuit de garage naar de buitenkant waar we met een CEE kabel onze camper van stroom kunnen voorzien.

Opeens is er helemaal geen stroom meer in de auto...of toch wel? We meten overal 220 maar niks doet het. Rarara...waar moet ik het zoeken?
Samen met een vriend geprobeerd te zoeken naar wat er aan de hand is en we kunnen niks vinden. Hans kan ons helaas ook niet helpen want die is nog steeds ziek.

Alle tips en ideetjes waar ik moet kijken/zoeken of kan uitproberen zijn welkom.

Wat hebben we zelf al geprobeerd?
  • Spanning gemeten met een spanning zoeker. Overal geeft hij aan dat er stroom is.
  • Met een multimeter gemeten. Overal geeft die aan dat er stroom is.
  • Iets aangesloten op de stroomdoos voor de garage. Apparaat doet het.
  • Andere CEE kabel aangesloten. Doet het ook niet.

Met overal bedoel ik dat we de stroomdoos in de garage, buiten de garage, stroomkabel, zekeringkast in de auto en wandcontactdozen in de auto getest hebben. Overal geeft hij aan dat er stroom is en toch doet niks het..

Omdat de tweede CEE kabel het ook niet doet weten we niet zeker of we het wel in de kabel moeten zoeken....Het is en blijft een vreemd stroomraadsel en hopelijk kan iemand me hiermee verder helpen waar ik het zoeken moet.

Groetjes, Petra
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4859
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Stroomraadsel

Bericht door Hanz »

Zit er een aardlekschakelaar in de auto die wellicht uitgevallen is?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Hanssyncro
Berichten: 925
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Stroomraadsel

Bericht door Hanssyncro »

Aardlek is er niet uit.
Dank voor het meedenken.
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Stroomraadsel

Bericht door VerbalKint »

Soms is er een kabelbreuk die nog wel 220 lekstroom doorgeeft maar geen vermogen.
Multimeter geeft dan 220 maar niets doet het...
Slechte las etc geeft dat vaak.
Neem een 80W goeilamp (of iets anders war fatsoenlijk verbruikt) en meet dan eens?
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Hanssyncro
Berichten: 925
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Stroomraadsel

Bericht door Hanssyncro »

Waar moet ik die gloeilamp dan uitproberen? In de auto? Heb daar ook het tl balkje en halogeen al geprobeerd en doen net als de wandcontactdozen niks.

Bedankt voor het meedenken.
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Stroomraadsel

Bericht door VerbalKint »

Beginnen vanaf de garage, einde van de stekker, bij binnenkomst in de camper, na stroom verdeler etc.
Ergens stopt de lamp met branden.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
STEGMA
Berichten: 252
Lid geworden op: 30 sep 2019, 18:14

Re: Stroomraadsel

Bericht door STEGMA »

Hallo, Met een spanningzoeker spoor je alleen de fase op en zegt verder niets of het circuit "rond" is. dwz dat de nul leiding evt ergens onderbroken kan zijn.
Hanssyncro
Berichten: 925
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Stroomraadsel

Bericht door Hanssyncro »

VerbalKint schreef: 17 okt 2019, 18:21 Beginnen vanaf de garage, einde van de stekker, bij binnenkomst in de camper, na stroom verdeler etc.
Ergens stopt de lamp met branden.
Dank voor je hulp. Inderdaad een kabelbreuk in onze Cee kabel. Bedankt nogmaals.
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4859
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Stroomraadsel

Bericht door Hanz »

Mooi dat het opgelost is, maar waarom deed de andere CEE kabel het dan ook niet?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Hanssyncro
Berichten: 925
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Stroomraadsel

Bericht door Hanssyncro »

Dat was de reserve kabel van onze vriend. Mogelijk is die dus ook niet in orde.

Opeens realiseerde ik me dat wij zelf ook een tweede kabel hebben die veel te kort is. Zojuist even met een verlengkabel eraan geprobeerd en alles in de auto deed het.

Morgen ga ik de stekkers even wisselen om te zien of het daar een van is die stuk is. Zou die kabelbreuk op te sporen zijn als het daaraan ligt? Het is een (als ik me niet vergis) een 30 meter kabel. Al zou ik daar een korte kabel van bijvoorbeeld 10 of 15 meter overhouden. Dan hoef ik ‘m niet helemaal weg te gooien. Is dat op te sporen?
Groetjes, Petra
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 767
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: Stroomraadsel

Bericht door limburger »

Hanssyncro schreef: 17 okt 2019, 21:21 Morgen ga ik de stekkers even wisselen om te zien of het daar een van is die stuk is. Zou die kabelbreuk op te sporen zijn als het daaraan ligt? Het is een (als ik me niet vergis) een 30 meter kabel. Al zou ik daar een korte kabel van bijvoorbeeld 10 of 15 meter overhouden. Dan hoef ik ‘m niet helemaal weg te gooien. Is dat op te sporen?
dat is zeker op te sporen met een contactloze spanningszoeker (bijvoorbeeld: fluke voltalert). je legt de hele kabel uit, dus niet op een rolletje laten... en dan ga je met de contactloze spanningszoeker langs de kabel af, waar het ledje uit gaat zit de breuk. ben je de hele kabel langs geweest en niets gevonden dan draai je de stekker om zodat de fase en nul verwisseld zijn en doe je het nog eens (de contactloze spanningszoeker werkt alleen op de fase). ook kun je zoeken naar beschadigingen / vervormingen aan de kabel, hij hoeft van buiten niet kapot te zijn om van binnen niet te werken maar dan kan er wel een rare bobbel of kreukel in zitten.

als laatste oplossing kun je hem gewoon precies door midden knippen dan is er zeker 1 helft nog goed :zwaai

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
VerbalKint
Berichten: 155
Lid geworden op: 17 jul 2019, 14:30

Re: Stroomraadsel

Bericht door VerbalKint »

Dikke kans dat het in de stekker zelf of in het eerste stukje kabel zit.
Als hij halverwege gebroken is, dan zou je dat aan de mantel moeten zien.
Die kabels zijn “idiotproof” gemaakt, als hij nooit ernstig geknakt of dubbel heeft gezeten, dan is de kans erg klein dat hij halverwege is gebroken.
1993 VW T4 Karmann Karuso 2.4D :T44EVER
Hanssyncro
Berichten: 925
Lid geworden op: 22 okt 2015, 16:01
Locatie: Maasbracht

Re: Stroomraadsel

Bericht door Hanssyncro »

Dank voor jullie hulp. Ik heb de kabel in stukken weggegooid. Meerdere kabelbreuken die ik zelf veroorzaakt had, toen ik erover na ging denken. Toch niet zo “hufterproof”. Hahaha.

Heb al een nieuwe gekocht.
Groetjes, Petra
Plaats reactie