Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T5 aankoopadvies gevraagd.

vragen over de T5
Beschuitfluiter
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 nov 2019, 17:43
Locatie: Franeker

T5 aankoopadvies gevraagd.

Bericht door Beschuitfluiter »

Beste kenners!

Nieuw op dit forum daar ik normalerwijs een T3 multivan Syncro uit 1991 rijdt. Echter gaat deze volledig op de schop en zou dat betekenen dat ik voor minstens een jaar busloos zou zijn, dat mag natuurlijk nooit. Derhalve zijn wij ( ik en de betere helft) aan het orienteren naar iets anders. Een mooie handgeschakelde T5 Multivan 2.5TDI 174PK 4Motion BJ 2007 heeft ons pad gekruisd en de interesse gewekt of liever gezegd: DIE MOK OK HÉH!.

Ik weet dat deze bussen problemen geven:
- Nokkenassen slijten. (heeft er 2 toch?)
- Dubbelmassa vliegwiel gaat eraan.
- Turbo gaat eraan indien roetfilter niet goed meer is.
- Motoren vervuilen door EGR systeem.
- Hier en daar lees ik dat aandrijfassen kapot gaan en vervangen kunnen worden voor iets beters.
- Waterpomp geeft dikwijls problemen.

Mijn vragen aangaande deze mankementen:
- Nokkenassen slijten.
* Wat ligt hieraan ten grondslag? en hoe kan ik, naast de auto, aan een verkoper, aantonen dat deze slecht zijn.(is)
- Dubbelmassa vliegwiel gaat eraan.
* die heb ik al eens gehad bij een Audi A4 dus die herken ik wel.
- Turbo gaat eraan indien roetfilter niet goed meer is.
* Daar ik geen ervaring met deze bussen heb weet ik niet of ik vermogen mis, indien de auto uitgevoerd is met roetfilter zou ik geen rookontwikkeling waar moeten kunnen nemen dus zijn er nog ander manieren om dit uit te kunnen sluiten?
- Motoren vervuilen door EGR systeem.
* kan ik deze straffeloos afblinden en uitschrijven
- Hier en daar lees ik dat aandrijfassen kapot gaan en vervangen kunnen worden voor iets beters.
* wat zou ik waar moeten nemen indien deze kapot gaat(n) en indien ik hem (ze) moet vervangen welk exemplaar zou ik moeten plaatsen?
- Waterpomp geeft dikwijls problemen.
* welk probleem geeft hij? en wat kan ik er aan doen?

Verdere vragen:
- Welk diagnose systeem gebruiken deze auto's en is er een leuk, wat mij betreft alibaba, systeem, wat kan communiceren met Android, om wat meer waarden dan alleen KW temp te monitoren.
- Wat is de motorcode van een 174pk uitvoering.
- Hoe weet ik of de auto een roetfilter heeft?
- Waar kan ik EGR en Roetfilter uit laten schrijven?
- Zijn er nog meer dingen waar ik op moet letten, en dan het liefst aankoopmunitie ;)

Heul heul veel vragen :knipoog , Alvast bedankt voor de reacties.
RTFM to do it RTFT.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T5 aankoopadvies gevraagd.

Bericht door Snautzer »

Waarom die bus kopen als je al weet wat de problemen kunnen zijn?. Voor een jaar zou ik dat niet doen. Beter dan een t5 gp of natuurlijk een t4.....
Beschuitfluiter
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 nov 2019, 17:43
Locatie: Franeker

Re: T5 aankoopadvies gevraagd.

Bericht door Beschuitfluiter »

Omdat deze binnen bereik ligt financieel gezien en daarnaast is het de bedoeling dat hij nog een lange tijd bij ons blijft.
RTFM to do it RTFT.
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2713
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: T5 aankoopadvies gevraagd.

Bericht door Erdem50 »

Beschuitfluiter schreef: 04 nov 2019, 10:21 Omdat deze binnen bereik ligt financieel gezien en daarnaast is het de bedoeling dat hij nog een lange tijd bij ons blijft.

Financieel binnen bereik ivm aanschaf? Of financieel binnen bereik ivm aanschaf en mogelijke reparaties....

Zitten zeker frisse technisch goede bussen tussen maar als je pech hebt moet je 1000den euro’s investeren voor reparaties. Mijn advies, houdt in ieder geval 3000,- apart voor herstelkosten.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T5 aankoopadvies gevraagd.

Bericht door Multivan Generation »

Laat je licht eens schijnen op OBDeleven voor diagnose via Android.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T5 aankoopadvies gevraagd.

Bericht door Snautzer »

Of deze Volkswagen T4 syncro 2,5 tdi
€ 5.000,00
http://link.marktplaats.nl/m1473213910? ... ialbuttons

Daar weet ik zeker van dat er geen rare dingen staan te gebeuren.

😁
Beschuitfluiter
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 nov 2019, 17:43
Locatie: Franeker

Re: T5 aankoopadvies gevraagd.

Bericht door Beschuitfluiter »

Multivan Generation schreef: 04 nov 2019, 12:06 Laat je licht eens schijnen op OBDeleven voor diagnose via Android.
Ga ik doen tnx
RTFM to do it RTFT.
Beschuitfluiter
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 nov 2019, 17:43
Locatie: Franeker

Re: T5 aankoopadvies gevraagd.

Bericht door Beschuitfluiter »

Snautzer schreef: 04 nov 2019, 13:45 Of deze Volkswagen T4 syncro 2,5 tdi
€ 5.000,00
http://link.marktplaats.nl/m1473213910? ... ialbuttons

Daar weet ik zeker van dat er geen rare dingen staan te gebeuren.

😁
Mooie machine ook! Jammer dat hij in de verf gerold is maar ik neem hem wel mee in de overweging.
RTFM to do it RTFT.
Beschuitfluiter
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 nov 2019, 17:43
Locatie: Franeker

Re: T5 aankoopadvies gevraagd.

Bericht door Beschuitfluiter »

Erdem50 schreef: 04 nov 2019, 11:05
Beschuitfluiter schreef: 04 nov 2019, 10:21 Omdat deze binnen bereik ligt financieel gezien en daarnaast is het de bedoeling dat hij nog een lange tijd bij ons blijft.

Financieel binnen bereik ivm aanschaf? Of financieel binnen bereik ivm aanschaf en mogelijke reparaties....

Zitten zeker frisse technisch goede bussen tussen maar als je pech hebt moet je 1000den euro’s investeren voor reparaties. Mijn advies, houdt in ieder geval 3000,- apart voor herstelkosten.
Financieel binnen bereik in aanschaf inderdaad, dit komt mede door de diesel perikelen en, denk ik tenminste, de slechte naam van de T5. Zelf restaureer ik oldtimers en heb derhalve een garage ter beschikking. Dus als ik een motor of iets anders ingrijpends moet uitwisselen is dat niet zo'n probleem en kan ik onderhouds/reparatie -kosten laag houden. Mijn bedoeling is om er een camper van te maken en hem ook als zodanig te gebruiken, dus alleen lange afstanden en geen haast. Daarom denk ik dat een T5 en ik best kunnen matchen. Echter ontbreekt mij de kennis van nieuwere auto's en derhalve dus ook de kwaaltjes van de T5. Van horen zeggen heb ik dat ze minder goed zijn dan de T4 echter zie ik genoeg aangeboden worden met KM standen van ruim boven de 300000KM, het kan dus wel.

Het zou dus wel fijn zijn om de ins en outs een beetje te weten te komen om de dingen zo in 1x goed aan te kunnen pakken.
RTFM to do it RTFT.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T5 aankoopadvies gevraagd.

Bericht door Snautzer »

Een beetje een ding is dat als je wat hebt gerepareerd aan een vroege t5 en zeker die 174 pk bussen het geen garantie is dat het probleem niet terug komt. Verstuivers bv of turbos. Ook al kan je alles zelf maken is betrouwbaarheid ook wel wat. Maar ook ik zie wel eens t5 die over de 3 ton hebben gereden. Niet veel maar ze zijn er zeker. Mocht je voor een t5 gaan is denk 2.0 gp of 1 na 2008 een betere keuze.
Uitlees apparatuur is leuk. Als je weet wat er staat en wat daarvan het gevolg is. Zou voordat je zoiets koopt eerst eens gaan experimenteren met een obd en laptop. Programma kan je dl . Is een uitgekleed progje maar dan kan je zien of het wat voor je is.
Gebruikersavatar
TieskeT5
Berichten: 113
Lid geworden op: 12 jan 2007, 23:55
Locatie: Melick

Re: T5 aankoopadvies gevraagd.

Bericht door TieskeT5 »

Hallo,
waarom maken jullie mensen bang om een T5 te kopen jullie rijden ze zelf ook.
Ik heb dan maar een 1.9 TDI met 375000km op de teller maar een zeer tevreden rijder. Ieder merk en model kent zijn problemen.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T5 aankoopadvies gevraagd.

Bericht door Snautzer »

Zoek eens op de specifieke t5 die hij op het oog heeft.
Beschuitfluiter
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 nov 2019, 17:43
Locatie: Franeker

Re: T5 aankoopadvies gevraagd.

Bericht door Beschuitfluiter »

Wat ik er van begrijp is dat die 2.0 4cil ook niet heilig zijn. Zeker boven de 140 pk schijnen de schraapveren ook niet voldoende olie af te voeren en verstopt te raken.

Inderdaad heb ik ook al naar de 1.9tdi gekeken, die zijn nog betrouwbaar en mij ook redelijk bekend. Ik vind ze alleen niet met 4-motion? Nooit geleverd?
RTFM to do it RTFT.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: T5 aankoopadvies gevraagd.

Bericht door Snautzer »

Wat is je budget eigenlijk ?
Beschuitfluiter
Berichten: 13
Lid geworden op: 03 nov 2019, 17:43
Locatie: Franeker

Re: T5 aankoopadvies gevraagd.

Bericht door Beschuitfluiter »

Snautzer schreef: 04 nov 2019, 15:39 Een beetje een ding is dat als je wat hebt gerepareerd aan een vroege t5 en zeker die 174 pk bussen het geen garantie is dat het probleem niet terug komt. Verstuivers bv of turbos. Ook al kan je alles zelf maken is betrouwbaarheid ook wel wat. Maar ook ik zie wel eens t5 die over de 3 ton hebben gereden. Niet veel maar ze zijn er zeker. Mocht je voor een t5 gaan is denk 2.0 gp of 1 na 2008 een betere keuze.
Uitlees apparatuur is leuk. Als je weet wat er staat en wat daarvan het gevolg is. Zou voordat je zoiets koopt eerst eens gaan experimenteren met een obd en laptop. Programma kan je dl . Is een uitgekleed progje maar dan kan je zien of het wat voor je is.
Een 5 cilinder van na 2008 beter?
RTFM to do it RTFT.
Plaats reactie