Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

vragen over de T4
Plaats reactie
alflockario
Berichten: 2
Lid geworden op: vr aug 31, 2018 21:28

Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door alflockario » vr nov 08, 2019 18:35

Mijn vrouw en ik hebben vorig jaar een mooie Multivan T4 Atlantis gekocht . Geweldige auto vooral die 2.5 Diesel motor. Ik wil echter een wat schonere brandstof proberen maar durf het niet aan .Mijn oog was gevallen op de renawable diesel van Neste( https://www.neste.nl) die tot 90 % minder CO2 uitstoot(omdat het synthetisch gemaakt is van restproducten uit de voedingsindustrie en niet op aardolie is gebaseerd) . Zelfs oude diesels zouden zonder problemen op deze brandstof kunnen lopen volgens een interview onlangs op BNR..Op de website van neste worden echter wel Europa normering EN590 genoemde (ook mijn diesel motor vgls boekje) maar.dat.is dan voor een bijmenging van hooguit 20 of 30% renewable. Ik vroeg me af of je gewoon weg niet die 100% kunt tanken. Krijg er tot dusver geen antwoord op van Neste. Wie heeft hier een idee over?

Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1121
Lid geworden op: zo aug 10, 2014 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door LAYCA » zo nov 10, 2019 1:24

De klassieke dieselbrandstof smeert de Brandstofpomp.
Alle mechaniek in de T4 inspuitpomp is omgeven met dieselolie.
Mijn vraag is dan ook, zijn de smeereigenschappen gelijk?
Dus schade/kapotlopen brandstofpompen.
De motor kan er volgens zeggen beter tegen.
Waarschijnlijk is dit mogelijk de reden dat ze nog steeds normale diesel mixen met deze biobrandstof.
En jij daardoor mogelijk geen duidelijk antwoord krijgt.
Bio brandstof wordt nu al bij de meeste brandstoffen toegevoegd.
Maar olieboeren durven denk ik op dit moment niet meer toe te voegen, waarschijnlijk om deze reden.
Het zelfde gebeurd met alle kunststof/rubberen leidingen.
Dit geld dus ook voor de oudere benzineauto.
Zelf en andere eigenaren hebben dit al ondervonden.
Het duidelijkst zichtbaar bij de retourslangetje van de inspuiting, die lossen en verweken door deze reden.

Groeten Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding

alflockario
Berichten: 2
Lid geworden op: vr aug 31, 2018 21:28

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door alflockario » zo nov 10, 2019 19:03

Dank voor je reactie Wim. Overigens vindt ik het wel bijzonder dat volgens onderhoudsboekje van de T4 wel op 100% biodiesel kan worden gereden.(2001) PME biodiesel, maar wel wat aanpassingen op de afdichtingen en leidingen.

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 28122
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Multivan Generation » zo nov 10, 2019 19:13

alflockario schreef:
vr nov 08, 2019 18:35
Mijn vrouw en ik hebben vorig jaar een mooie Multivan T4 Atlantis gekocht . Geweldige auto vooral die 2.5 Diesel motor. Ik wil echter een wat schonere brandstof proberen maar durf het niet aan .
Als je het niet aandurft, dan doe je het toch niet :zwaai
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

Chewbacca
Berichten: 79
Lid geworden op: vr dec 29, 2017 17:33

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Chewbacca » wo nov 13, 2019 20:44

Ik zit met hetzelfde dilemma... ik wil best minder uitstoten met andere/nieuwere brandstoffen maar wil me daarmee niet op (vermijdbare) kosten jagen. Ik heb nu volkswagen-nederland een email gestuurd om te vragen of de 2.5TDI ACV is vrijgegeven voor de en15940-normering.

Paar dingen die ik wel heb kunnen vinden:
- in dit overzichtsartikel hebben ze de verschillende nieuwe brandstoffen in een onafhankelijk lab getest. Blijkt dat het belangrijkste verschil de dichtheid is. De smering van zowel de GTL als de HVO voldoet aan de en590-normering (de normering voor 'standaard diesel').
https://edepot.wur.nl/453311

Het 'probleem' van de lagere dichtheid zou betekenen dat er minder brandstof ingespoten wordt wat leidt tot minder vermogen (ondanks een hogere verbrandingswaarde).

- volgens deze duitse website zijn alle T4's vanaf modeljaar 1996 vrijgegeven voor het rijden op biodiesel... maar of dat dan de huidige 'B7' is of ook de rest....
http://www.iwr.de/biodiesel/auto.html

Mocht ik van volkswagen antwoord krijgen laat ik het weten :yes

Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4100
Lid geworden op: do jan 11, 2007 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Henk-1 » vr nov 15, 2019 10:20

Holthausen in Hoogezand bouwen ook Transporters om

http://www.groengas-centrum.nl

Weet niet of ze ook T4 doen, maar T5 hebben ze wel al gedaan

Weet ook niet hoeveel dat kost .
Groetjes webmaster Henk-1 :wjw VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK

MGA1600
Berichten: 144
Lid geworden op: wo aug 21, 2019 9:34

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door MGA1600 » vr nov 15, 2019 11:36

De 5-cilinder diesel is dezelfde die ook in de oude Volvo 850 zat?
Die motor heeft op het volvo-forum ook de reputatie van onverslijtbaar (behalve de verstuivers) te zijn, mits verder goed onderhouden. Heel regelmatig olieverversen e.d. leidt tot km-standen van soms wel bijna een miljoen km! Maar over bio-diesel is men in de ‘850 -afdeling‘ van dat forum zeker niet te spreken: waar de tankbeurten ver uit elkaar liggen (winterstalling) is door meerdere mensen last ondervonden van vervuiling door ‘slierten’ (veroorzaak door “diesel bacterie” zoals dat wordt dat genoemd ) die groeien in de brandstofsystemen.

Dit lijkt me overigens, als het verhaal klopt, niet specifiek voor die motor te gelden, maar meer een potentieel probleem te zijn voor alle diesels. Die oude 850’s (heerlijke auto overigens, ik heb er ook ooit een gehad) zijn wel zolangzamerhand ‘collectors items’ geworden die weinig gebruikt worden en dus weinig getankt worden i.t.t. de meeste dieselauto’s maar dat zou dus ook kunnen gelden voor een campertje.....

Bijdrage voor wat het waard is........

Chewbacca
Berichten: 79
Lid geworden op: vr dec 29, 2017 17:33

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Chewbacca » vr nov 15, 2019 14:44

Voor zover ik er verstand van heb zijn HVO (blauwe diesel) en GTL vrij van bacteriën en bacterie-groei tov standaard en andere bio-diesel....

Gebruikersavatar
LAYCA
Berichten: 1121
Lid geworden op: zo aug 10, 2014 20:07
Locatie: Zevenaar

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door LAYCA » za nov 16, 2019 15:08

Stel mij deze vraag ook maar.
Olie bevat toevoegingen ( doping) om bijvoorbeeld water in de motor op te nemen en andere stofjes van de verbranding zwevend te houden.
En verstoppingen voorkomt.
Iedere olie is net even anders door de geheime keuken van de makers.
Wat nou als je later bij het nemen van een olie die anders reageert en er alsnog schade ontstaat??
Dus welke olie moet je dan gebruiken?

Groeten Wim :zwaai
viewtopic.php?f=12&t=47265

Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa Afbeelding

Chewbacca
Berichten: 79
Lid geworden op: vr dec 29, 2017 17:33

Re: Rijden op renewable fuel met mijn T4 2001?

Bericht door Chewbacca » zo nov 17, 2019 7:47

Bericht terug van volkswagen nederland.

Vrij algemene mail met alle recente veranderingen en e10, b7 etc
Onderin staat dan als laatste:

NB: BlueOne is NIET hetzelfde als E10. De samenstelling van BlueOne voldoet NIET aan de normen van de fabriek. Het gebruik van BlueOne in onze auto's wordt ten strengste afgeraden. Dit geldt eveneens voor CO2 Saving Diesel.

Dus helaas...

Plaats reactie