Welkom op het weetjewel forum, van en voor Transporter rijders.
Wil je geen advertentie blokken zien in het forum, dan moet je inloggen.
Dan verdwijnen ze.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

At Banden vraagje

vragen over de T4
Plaats reactie
maxoudendijk1991
Berichten: 24
Lid geworden op: ma aug 27, 2018 11:06
Locatie: Corse du sud france

At Banden vraagje

Bericht door maxoudendijk1991 » zo nov 17, 2019 15:13

Hallo allemaal, ik heb een vraag over all terrain banden ik heb nu gewoon standaard banden, maar omdat deze aan vervanging toe zijn wil ik graag all terrain banden.
Nu lees op internet dat je standaart 215 75r15 kan gebruiken dan hoef ik geen nieuwe velgen te kopen? Heb nu 15inch.
Andere vraag passen deze banden ook in het vak voor de reserve band?
En zo niet wat zijn hier de oplossingen voor op het dak kan bij mij niet.
Hoor graag van jullie bedankt alvast

jones
Berichten: 380
Lid geworden op: vr jun 26, 2015 19:49

Re: At Banden vraagje

Bericht door jones » zo nov 17, 2019 17:28

Die passen op je velgen.
Reservewielbak past niet maar die kun je zeer makkelijk aanpassen.
Als je de scharnier iets verlengt, metalen plaatje met een paar bouten ertussen. Simpel klusje.
Dan past er een groter/breder wiel in.
Bij mij past er zonder problemen een 235/60/16 of een 215/60/17 all terrain band met velg in

Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 694
Lid geworden op: zo jan 02, 2011 14:37

Re: At Banden vraagje

Bericht door raf_construct » zo nov 17, 2019 17:38

jones schreef:
zo nov 17, 2019 17:28
Die passen op je velgen.
Reservewielbak past niet maar die kun je zeer makkelijk aanpassen.
Als je de scharnier iets verlengt, metalen plaatje met een paar bouten ertussen. Simpel klusje.
Dan past er een groter/breder wiel in.
Bij mij past er zonder problemen een 235/60/16 of een 215/60/17 all terrain band met velg in
Let wel op, 215/75r15 is in diameter vrij groot. Toch eerst effe kijken of die tussen de balken past.
Voor een breder wiel kan je de beugel verlagen zoals Jones zegt.

Wat de ophanging betreft, je zal waarschijnlijk wel moeten verhogen als je niet wil dat je banden gaan aanlopen. Maar dat zie je vanzelf wel.
busbart schreef:
ma dec 17, 2018 8:44
je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun

maxoudendijk1991
Berichten: 24
Lid geworden op: ma aug 27, 2018 11:06
Locatie: Corse du sud france

Re: At Banden vraagje

Bericht door maxoudendijk1991 » ma nov 18, 2019 8:34

Bedankt voor de reacties, zijn er betere opties ? Zodat ik de bus niet hoef te verhogen ? Of is het verhogen niet zo moeilijk en prijzig? OpZich heb ik wel oren er na om de bus te verhogen aangezien ik in Corsica woon er 70% van de tijd mee offroad rijd

Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 28133
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: At Banden vraagje

Bericht door Multivan Generation » ma nov 18, 2019 12:34

Torsiestaven omhoog draaien en andere hogere achterveren monteren.

Zie ook: http://www.eldiape.com/verlagen/verlagen.htm
Gaat over verlagen, maar verhogen is precies tegengesteld.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...

jones
Berichten: 380
Lid geworden op: vr jun 26, 2015 19:49

Re: At Banden vraagje

Bericht door jones » ma nov 18, 2019 18:53

215 75 15 ging er bij mij ook zonder verhogen zo onder.
Op origineel t4 staal.
Zwaar volgeladen met 4 man heel Spanje en Portugal mee rond gereden

RuVo
Berichten: 11
Lid geworden op: ma jun 25, 2018 0:07
Locatie: Westland

Re: At Banden vraagje

Bericht door RuVo » ma nov 18, 2019 23:35

Om zonder meer over te stappen naar 215/75r15 kan je beter eerst uitgaan van je originele maat. Zal waarschijnlijk 195/70r15 zijn? Als dat zo is zijn er ook mogelijkheden in een goede robuuste 4 seizoenenband . B.v. de michelin agilles crossclimate.Het voordeel is dat je niks hoeft aan te passen en ook geen afwijking op je snelheidsmeter krijgt en je versnellingsbak vind het ook prettig als je de originele diameter aanhoud.
california event 2002 axg :T5cruisin :T5cruisin :T5cruisin

Sjoerds
Berichten: 379
Lid geworden op: zo apr 03, 2016 10:35

Re: At Banden vraagje

Bericht door Sjoerds » di nov 19, 2019 11:27

Hij rijdt voornamelijk offroad schrijft hij, dan voegt de Crossclimate echt helemaal niks toe. Dan kun je inderdaad beter op zoek naar een goeie 4x4 band.

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9835
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: At Banden vraagje

Bericht door Pascal-141 » di nov 19, 2019 12:13

Sjoerds schreef:
di nov 19, 2019 11:27
Hij rijdt voornamelijk offroad schrijft hij, dan voegt de Crossclimate echt helemaal niks toe. Dan kun je inderdaad beter op zoek naar een goeie 4x4 band.
+1
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

maxoudendijk1991
Berichten: 24
Lid geworden op: ma aug 27, 2018 11:06
Locatie: Corse du sud france

Re: At Banden vraagje

Bericht door maxoudendijk1991 » di nov 19, 2019 14:22

Bedankt voor alle reacties ! Of het verhogen nodig is of niet hij gaat de lucht in als het allemaal zo makelijk kan.
Mijn huidige banden maat is 195 70r15c, maar O to problemen snelheidsmeter en versnellingsbak valt hier nog wat voor te verzinnen? Ik zit zelf te kijken. Aar de bf goodrich at of misschien maxis of generalgrabber, mensen die ervaring hebben met deze banden ?

Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 9835
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: At Banden vraagje

Bericht door Pascal-141 » di nov 19, 2019 15:20

verhogen bij een T4 stelt weinig voor , vooraan kan je de torsiestangen bijdraaien naar gewenste hoogte , en achteraan kun je enkele onderlegschijven op de huidige veren leggen om te verhogen . Dan blijft ook je comfort wat behouden , want als je stevigere veren gaat monteren word hij ook een stuk harder (of gaat hij meer "springen" op verkeersdrempels of zo )...
Wat ook belangrijk is : als je geen ABS hebt , dan moet je de remdrukregelaar achteraan bijregelen na het verhogen , anders remt de achterkant bijna niet meer mee.
20190528_180302.jpg
Ik heb er momenteel General Grabber AT3 onder , en daar ben ik heel tevreden over . Voordien had ik de General Grabber AT , daar was ik ook heel tevreden over . BF Goodrich AT heb ik ook al gehad , die heb ik er na korte tijd onderuit gegooid want daar viel niet mee te rijden op een nat wegdek . De nieuwe BF Goodrich AT schijnt beter te zijn , maar daar heb ik geen ervaring mee .

Over de versnellingsbak enz hoef je je helemaal geen zorgen te maken , daar gaan de hogere banden niks aan veranderen . Een TDI Syncro heeft zowieso de sterkere (ACV) versnellingsbak waar weinig problemen mee zijn.
T4 onderdelen nodig? : stuur PB
My current cars:
T4-breaking for parts(sloper)
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
VW Crafter (model 2019)

jones
Berichten: 380
Lid geworden op: vr jun 26, 2015 19:49

Re: At Banden vraagje

Bericht door jones » di nov 19, 2019 15:28

Ik was ook erg te spreken over de General Grabber AT.
Hankook Dynapro AT beviel ook erg goed.
Rijd nu met Avon AX7 AT die zijn ook wel ok maar vond de Hankook toch wel iets fijner rijden.

maxoudendijk1991
Berichten: 24
Lid geworden op: ma aug 27, 2018 11:06
Locatie: Corse du sud france

Re: At Banden vraagje

Bericht door maxoudendijk1991 » di nov 19, 2019 16:23

Weer bedankt voor de reacties , de t4 is geen syncro heelaas maar gewoon een 1.9 td, nog steeds geen probleem dan met de versnellingsbak? Moet zeggen dat ik de nieuwe bf onder mijn samurai 4x4 hebben ik er over te spreken ben maar die auto weeg maar 900 kg dus misschien toch nog even verdiepen in de general. Bedankt ik zal laten weten wat het gaat worden met wat foto’s hoe de niet syncro het toch wel een beetje gaat worden HAha

Gebruikersavatar
powerpiep
Berichten: 641
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 18:03
Locatie: Bree - België
Contacteer:

Re: At Banden vraagje

Bericht door powerpiep » za nov 23, 2019 19:09

Mijn bus staat op 235/75-15 BFG AT.
Reservewiel is een gewone standaardband, compressor aan boord, dus bij slappe band is het snel gerepareerd.
Bijlagen
20190921_185258.jpg
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm:
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993

Gebruikersavatar
KGCali
Berichten: 11
Lid geworden op: ma okt 21, 2019 15:52
Locatie: Zuid-Holland

Re: At Banden vraagje

Bericht door KGCali » zo dec 22, 2019 22:09

Ik had het zelfde probleem.
De AT band paste niet in het reservewiel bakje onder de auto omdat de AT van de '65' hoogte zijn ipv de '55' van de zomerbanden. Omdat de AT banden in deze vorm iets groter zijn (nu bijna geen afwijking meer op de snelheidsmeter) adviseerde men mij om ook het reservewiel zo uit te rusten. Het omlooplengte verschil is anders te groot tussen links en rechts, of voor en achter in geval van lekke band. Dat mag maar weinig verschillen anders draait de aandrijflijn, haldex, diff in elkaar (ik heb een 4motion).
Zelfs op één as de banden voor nieuw vervangen en de andere 2 'kunnen nog wel een seizoentje' is foute boel. Per seizoen voor-achter wisselen en in één keer 4 nieuwe voor de Syncro/4Motion rijders.

Even terug naar het reserve wiel -> ik heb de AT band tot 1,0 bar afgelaten en toen paste deze precies in de reservewiel houder onder de auto. Daar ik toch al een compressortje bij me heb kan de band op druk gepompt worden. In geval van nood zelfs met deze 1,0 bar verder rijden, alleen niet te snel. Lukt niet bij alle banden, afhankelijk van je band breedte. Daarom heb ik 225 genomen.
T6 California 2.0TDI 4Motion, VB-fullAir 4C

Plaats reactie