Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Knoppen bedieningspaneel E153 reageren niet?

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RoCaBus
Berichten: 49
Lid geworden op: 26 okt 2016, 10:15

Knoppen bedieningspaneel E153 reageren niet?

Bericht door RoCaBus »

Hoi, ik merk sinds gisteren dat de knoppen van het bedieningspaneel niet meer reageren. Dat kan al iets langer zijn (test het niet dagelijks), maar heeft de afgelopen jaren gewoon goed gewerkt. Het display functioneert wel gewoon (buitentemperatuur wordt gewoon aangegeven). Het betreft dus deze:
E153.png
Voordat ik het los ga halen, heeft iemand dit eerder gezien? Ik lees wel dat het display helemaal uitvalt, maar alleen de knoppen kan ik nergens vinden.
Enig idee hoe dit aan te pakken?

Bedankt en groet,
Robin
VW T4 California 1992 Westfalia
"Simply Red"
2.4 AAB 5 cilinder diesel
Handgeschakeld
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3239
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Knoppen bedieningspaneel E153 reageren niet?

Bericht door J vd Pal »

Op T4 Wiki staat een heel verhaal over de bedieningseenheid. Ook storingen en hoe uit elkaar te halen.

Misschien heb je hier wat aan https://www.t4-wiki.de/wiki/Bedienungs- ... sstattung)
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
RoCaBus
Berichten: 49
Lid geworden op: 26 okt 2016, 10:15

Re: Knoppen bedieningspaneel E153 reageren niet?

Bericht door RoCaBus »

Bedankt Jasper, die had ik wel al gezien. Echter geen sprake daar dat alleen de knoppen niet meer functioneren. Blijft misschien wel de enige optie om alles een keer uit elkaar te halen en te controleren op breukjes in de soldering ofzo. Weet niet of het mogelijk is de knoppen zelf te controleren, maar lijkt me stug dat ze allemaal tegelijk kapot zijn gegaan.

Misschien dat iemand ervaring heeft hoe de knoppen "gereviseerd" zouden kunnen worden.
VW T4 California 1992 Westfalia
"Simply Red"
2.4 AAB 5 cilinder diesel
Handgeschakeld
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3239
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Knoppen bedieningspaneel E153 reageren niet?

Bericht door J vd Pal »

Hoi Robin,

Allemaal tegelijkertijd? dan zou ik inderdaad ook aan een losse stekker/kapotte draad/gebroken soldeerverbinding oid denken dan de drukknoppen afzonderlijk.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Knoppen bedieningspaneel E153 reageren niet?

Bericht door HenkK »

In de unit zitten 2 printjes. Tussen de beide printjes zit een flatcable. Op de buitenste 5 V , als 1 van beide spanningen weg is, krijg je jouw storingmelding.
Wat ook voorkomt zijn slechte solderingen en als de unit toch open is, vervang de elcootjes.

Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Gebruikersavatar
RoCaBus
Berichten: 49
Lid geworden op: 26 okt 2016, 10:15

Re: Knoppen bedieningspaneel E153 reageren niet?

Bericht door RoCaBus »

HenkK schreef: 03 dec 2019, 20:34 In de unit zitten 2 printjes. Tussen de beide printjes zit een flatcable. Op de buitenste 5 V , als 1 van beide spanningen weg is, krijg je jouw storingmelding.
Wat ook voorkomt zijn slechte solderingen en als de unit toch open is, vervang de elcootjes.

Henk
Bedankt voor je bericht Henk, dit lijkt mijn niveau van kennis en kunde te gaan overstijgen. Je hebt ons een tijd geleden mooi geholpen met de koelkast unit, is dit ook iets wat je zou kunnen reviseren voor ons? Ook de verlichting (als die in deze unit zou moeten zitten) doet het niet. Laat maar weten, anders neem ik nog eens contact met je op via je website.
Groet, Robin
VW T4 California 1992 Westfalia
"Simply Red"
2.4 AAB 5 cilinder diesel
Handgeschakeld
Gebruikersavatar
HenkK
Berichten: 806
Lid geworden op: 16 jun 2010, 21:49
Locatie: Amsterdam- 06.26888522
Contacteer:

Re: Knoppen bedieningspaneel E153 reageren niet?

Bericht door HenkK »

Ik kan het voor je in orde maken. Ik hoor het wel als je zover bent.

Henk
Reparatie van analoge elektronica - westfalia voedingen\laders en buizenradio's.
www.hrwerkplaats.nl
Plaats reactie