Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

koppakking laten repareren?

vragen over de T4
Raanan
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 okt 2018, 02:30

koppakking laten repareren?

Bericht door Raanan »

Hoi allemaal,

Wij zijn nu nog op reis in Spanje met onze t4 maar we hebben problemen met de motor. De motor is al na een kwartier rijden aan het koken op 110 graden.

Wij hebben een Volkswagen T4 California 2.4d uit 1991

Kleine week geleden hebben we een deel van de uitlaat laten vervangen omdat ie lek was. Het gaat hier om een verbindingsdeel van de uitlaat naar de motorblok. Dezelfde dag zijn wij van Motril richting Granada gereden. Dat waren een paar lange klim wegen langs de Sierra Nevada .
Daardoor raakte de motor voor het eerst heet boven de 100 graden. Normaal gesproken bleef de motor netjes tussen de 80 en 90 graden en soms 100 graden als ie echt moest werken.

Toen kregen we in ene rare geratel geluid uit de motor. Dus wij gelijk naar de garage gegaan. Eerst dachten ze dat het de waterpomp was maar het bleek een schroef die los was gegrild uit de dynamo. Nu is dat gerepareerd. Daarnaast hebben ze de thermostaat en de temperatuur sensor vervangen. Nu hebben wij onwijs snel last van oververhitting.

De monteur reed twee keer mee en heeft het koelsysteem nagekeken. Volgens hem werkt alles en zijn conclusie is dat wij een lekke koppakking hebben. Ik vertrouw het niet omdat het zo ineens is na alle reparaties.

Wij waren eigenlijk al onderweg terug naar Nederland maar met een motor die zo snel oververhit durf ik niet aan. Ik vertel het hele geschiedenis omdat hier een hoop kennis is en hoop op mogelijke andere scenario's dan een lekke koppakking.
Dus alle tips zijn welkom. :)

De volgende vraag is over een koppakking laten repareren.
Dit is een dure reparatie lijkt mij. Weten jullie wat daar globaal de kosten voor moeten zijn? Waar moet ik aan denken zeg maar? Wie heeft hier ervaring mee en wie weet eventueel een goed adresje?

Groet Raanan
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: koppakking laten repareren?

Bericht door Snautzer »

Doen je radiator ventilatoren het en gaan de lamellen die hiervoor zitten open . Dat is meen ik een bekend probleem met de 2.4. Zet de lamellen met de hand open en tie rip het. Lamellen zit voor de radiator. Die bepalen hoeveel koude lucht op de radiator en gaan al naar gelang de temp in de radiator stijgt open. Als dat niet werkt blijven ze dicht en gaat je motor oververhitten.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: koppakking laten repareren?

Bericht door Pascal-141 »

je vermeld dat ze de thermostaat hebben vervangen en ook de temperatuursensor , was daar een specifieke reden toe ?

Vooraleer de koppakking the laten vervangen (en je dus een rib uit je lijf zal moeten betalen) , controleer eerst of de koppakking wel defect is (of laat dat controleren) .
-zit er witte "slagroom" onder op de dop waar je olie bijvult , en in de olievulpijp ?
-bij het starten : gaat de motor vlot rond zoals anders ? Of houd hij af en toe in ?
-zit er proper koelwater in het "bolletje" (koelwatervaatje) , of is dat vervuild (mix van koelwater met motorolie) ?
-hoog koelwaterverbruik ?

De "nieuwe" thermostaat kan ook vastzitten of niet correct werken , het zou de eerste keer niet zijn. Daar denk ik aan omdat je motor eigenlijk pas beginnen heet lopen is nadat er aan je motor werd gewerkt.
Je kan de thermostaat eruit halen , en zonder rijden , dat bevorderd het koelvermogen aanzienlijk , en je kan op die manier gerust naar NL rijden.
Als de thermostaat eruit is , en hij loopt niet meer heet dan , is de koppakking helemaal niet defect.
Als je blijft rijden met een thermostaat die dicht zit , loopt de motor heet , en dan ga je snel een goede koppakking kapot rijden , opletten dus.

En zoals Snautzer al zei : opletten dat de radiator netjes is , zodat de rijwind goed door de radiator heen kan om te koelen . De lamellen achter de ventilatoren kunnen wegens de ouderdom wel eens gaan vastzitten , je kan beter het bi-metaal (hetgene wat de lamellen moet open en dicht zetten) best verwijderen (zit vast met 2 schroefjes) , dan de lamellen helemaal open zetten , en fixeeren met tie-raps.

Werken de ventilatoren nog wel ? Heb je die recent nog horen draaien ?
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Raanan
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 okt 2018, 02:30

Re: koppakking laten repareren?

Bericht door Raanan »

Hoi Pascal,

Bedankt voor jouw bericht!!

De Volkswagen garage waar wij waren sprak geen woord engels en wij spreken gebrekkig Spaans. Dus het was heel lastig om heel duidelijk te begrijpen wat ie allemaal deed en waarom.

De eerste probleem met geratel doordat een schroef van de dynamo los was gekomen was zoals ik het begreep de reden waarom hij ook de thermostaat en de temperatuur sensor vervangen had. Ik dacht misschien had het systeem een klap gehad van het weg schieten van de schroef ofzo.

Maar goed blijft ook een raar verhaal.

Je geeft aan dat we vooraf kunnen controleren of de koppakking wel lek is? De monteur van de garage gaf aan dat het niet vooraf gecontroleerd kon worden. Maar dat lijkt mij ook een raar verhaal.

Antwoord op jouw vragen:
-zit er witte "slagroom" onder op de dop waar je olie bijvult , en in de olievulpijp ? NEE

-bij het starten : gaat de motor vlot rond zoals anders ? Of houd hij af en toe in ? HOUD AF EN TOE IN, VOORAL ALS HET KOUD GEWEEST IS MAAR NA ZON 10 SECONDEN LOOPT IE GOED.

-zit er proper koelwater in het "bolletje" (koelwatervaatje) , of is dat vervuild (mix van koelwater met motorolie) ? NEE KOELWATER IS GOED EN SCHOON.

-hoog koelwaterverbruik ? VROEGER HADDEN WE EEN LEK MAAR DAT IS IN SEPTEMBER VERHOPEN EN SINDS DIEN GEEN VERBRUIK.

We worden straks terug gebeld door de verzekeraar om te kijken of we naar Nederland gesleept gaan worden. In dat geval zullen we in Nederland nakijken hoe dit gefixt kan worden maar ik moet zeggen dat ik veel moeite heb met het vinden van een garage die goed weet wat ze doen. Vaak proberen ze maar wat heb ik zo het gevoel.

Weten jullie misschien waar ik het best terecht kan hiermee? Misschien iemand hier uit de groep die echt weet wat ie doet?

Ik zal ook nog even kijken naar of de lamellen dicht zitten.
De radiator werkt wel gewoon. Kan deze ook zelf aan en uitzetten met een schakelaar. Heb hem eigenlijk standaard aan altijd .
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: koppakking laten repareren?

Bericht door Snautzer »

Raanan schreef: 28 jan 2020, 11:38
Ik zal ook nog even kijken naar of de lamellen dicht zitten.
De radiator werkt wel gewoon. Kan deze ook zelf aan en uitzetten met een schakelaar. Heb hem eigenlijk standaard aan altijd .
motor aan motor kap open temp op laten lopen kijken of bij de koelfan de lamellen open gaan. Heb zo een donkerbruin vermoeden zoals ik al aangaf.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10818
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: koppakking laten repareren?

Bericht door Pascal-141 »

Lijkt me sterk dat de koppakking zou defect zijn ...
Heb je ook witte rook uit de uitlaat tijdens het rijden ? Indien niet , en geen koelwaterverbruik = waarschijnlijk geen defecte koppakking...

Haal gewoon die thermostaat er uit , en ga testrijden zonder thermostaat . Het zal dan langer duren voor hij op temperatuur komt , maar hij zal waarschijnlijk ook koeler blijven.
Na wat testrijden , kun je er waarschijnlijk zo mee naar huis rijden.

Thermostaat er uit halen is 2 schroefjes losdraaien , thermostaat eruit nemen , en terug dichtschroeven. Let wel , het koelwater gaat er allemaal uitlopen tijdens verwijderen thermostaat , dus je moet die opnieuw opvullen nadien.

Laat je geen oor aan naaien bij die garage's , die profiteren altijd van toeristen ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Raanan
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 okt 2018, 02:30

Re: koppakking laten repareren?

Bericht door Raanan »

We hebben allen wat witte rook uit de uitlaat als we opstarten. De ene keer wat meer dan de ander maar zeker niet veel en daarna niet meer.

Volgens de garage was er wel veel druk op de slangen van het koelsysteem. Alle slangen blijven wel intact en lekken niet. Zelf geen verstand van dus weet niet zo goed hoe veel druk er op kan en mag komen.

Ik probeerde neet een foto te sturen van de radiator. Kan hem alleen nu niet meer zien.. zien jullie hem wel?
Raanan
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 okt 2018, 02:30

Re: koppakking laten repareren?

Bericht door Raanan »

Dit is wat ik zie van de radiator en lamellen.
Dit is wat ik zie van de radiator en lamellen.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: koppakking laten repareren?

Bericht door Multivan Generation »

die lamellen staan open.
Thermostaat verwijderen, vloeistof opvangen, kapje er weer op zetten,
en even proefrijden, nadat je het koelvloeistofpeil weer bijgevuld hebt.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Raanan
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 okt 2018, 02:30

Re: koppakking laten repareren?

Bericht door Raanan »

Update, we worden gesleept naar NL.
Ik ga dan in NL verder kijken wat er aan de hand is.

Hopelijk valt het allemaal mee en is de koppakking helemaal niet lek. :)

Bedankt voor alle berichten en het meedenken!
Catsailor
Berichten: 140
Lid geworden op: 17 aug 2015, 13:30

Re: koppakking laten repareren?

Bericht door Catsailor »

Das een eind slepen..! :ie ik had de thermostaat dr eerst ff uitgehaald.. zoals meerdere wjw,ers ook al zeiden...
Je ellende begon ook na het plaatsen van een andere thermostaat.
Vw T4 2.4 aab bj 1991
Saab 9000
Volvo S 70 1997
Mercedes SLK 200 R171 2004
Volvo C70 2008
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: koppakking laten repareren?

Bericht door Multivan Generation »

2000 km gesleept worden is alles behalve stressloos reizen.. ik zou er niet aan moeten denken.
Ik ben ooit bijna 100 km gesleept en was daarna echt op. Je moet zo opletten, dat het veel concentratie vergt en veel energie..

Dan liever op een auto ambulance zetten en zelf in de cabine plaatsnemen.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Bartzagato
Berichten: 38
Lid geworden op: 01 jun 2018, 23:09
Locatie: Mol - België

Re: koppakking laten repareren?

Bericht door Bartzagato »

De koelwatersensor kan ook 'niet compatibel' zijn met de meter.
Daardoor geeft hij andere waardes door dan de meter 'gewoon is'.
Als de vorige sensor bv 300ohm aangaf als 85 graden en nu hiervoor 200ohm doorgeeft, dan krijg je een andere uitlezing op je dashbord.
Sensor en meter moeten 'pairen'.
Ik weet niet hoe Volkswagen het doet, maar met de Italiaantjes is het altijd wel alert zijn.
Oude onderdelen meevragen. Altijd. Zeker in buitenland. Dan kan je thuis nog wat naprutsen. En weet je ook exact wat er vervangen is.
1991 VW T4 California - 2.4d - :campingT4
2005 VW T5 ex-flikkenbus - 2.5tdi - :T4politie
STEGMA
Berichten: 252
Lid geworden op: 30 sep 2019, 18:14

Re: koppakking laten repareren?

Bericht door STEGMA »

Nederland is zo'n beetje het enigste land waar nog "gesleept "mag worden...Met een trekstang is het wat anders natuurlijk.Ik neem aan dat ie gerepatrieërd wordt
dus op een ambulance oid. Had de optie van MVG toch even geprobeerd voor tot deze actie over te gaan.... :toppie
Raanan
Berichten: 29
Lid geworden op: 10 okt 2018, 02:30

Re: koppakking laten repareren?

Bericht door Raanan »

Wij zijn inmiddels nu veilig en ongeschonden in Almere. Onze bus is wat later aangekomen en ook inmiddels APK gekeurd! :)

Nu ben ik een test rit aan het maken en de temperatuur meter reageert anders dan voor de reparatie. De temperatuur loopt nog steeds te snel op en blijft oplopen. Had de motor voor de deur een tijdje laten lopen en nu na 10 a 15 min alweer op 100 graden volgens de meter. Ben nu even aan de kant gegaan om af te laten koelen.

Bij de APK garage gaf ik aan dat ik de Thermostaat eruit wilde hebben om zoals jullie aangaven te kijken of ie dan alsnog warm werd zonder thermostaat. Volgens de monteur was dat niet de manier omdat dan de sensor ook niet zou werken volgens hem?
Plaats reactie