Dag iedereen,
ik ben sinds een week in het bezit van een prachtige T4 2.5TDI AJT uit 2002 model 1998 denk ik Nu heb ik gemerkt dat als hij geparkeerd staat op een hellende oprit er 2 plasjes onderliggen. Een grote aan de bijrijderskant. Als hij waterpas geparkeerd staat zie ik deze niet (misschien blijft het op de bodemplaat liggen). De waterpomp is net vervangen dus hier kan het niet aanliggen denk ik. Zijn er bepaalde zaken die vaak lek gaan bij deze motor die ik kan controleren? Of vrezen jullie voor de koppakking? Verder is het normaal dat het olielampje brand tot dat de motor gestart word? Hierna gaat dit wel uit en niet terug branden.
Als er net aan je motor gewerkt is (zoals waterpomp vervangen) , bestaat ook nog altijd de kans dat er ergens iets lekt . Bevoorbeeld een slang vergeten vast te klemmen , of een lekkende waterpomp (ja , ook een nieuwe kan defect zijn , heb het al gehad), of een lekkende sensor of zo .
Toch best eens nakijken van waar precies het lek komt .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Oke hopen dat het iets simpel te repareren is. Morgen maar is terug naar de garage waar ze de waterpomp hebben vervangen.
De plasjes hebben niet echt duidelijk een kleur maar de druppels aan de bodemplaat zijn wel roze.
Toevallig het zelfde roze als de G12 koelvloeistof
Ik zou eens kijken of de slangen goed zitten bij het reservoir, dan onder de bus gaan liggen en je handen vies maken. Goed kijken of je kan zien waar het vandaan komt.
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
cas3018 schreef: 11 feb 2020, 21:17
Verder is het normaal dat het olielampje brand tot dat de motor gestart word? Hierna gaat dit wel uit en niet terug branden.
Ja, dat is precies de bedoeling. Het lampje gaat aan als er géén oliedruk is. Dus als de motor niet loopt (wél contact aan), moet het lampje branden en vervolgens uitgaan zodra de motor is gestart en er dus oliedruk ontstaat. Gaat het lampje aan bij draaiende motor dan is er over het algemeem een serieus probleem en moet je direct de motor uitzetten.
Koelvloeistof lek hebben ze bij de garage niet kunnen vinden. Ze denken misschien nog een luchtbel na het vervangen van de waterpomp. Wel hebben ze gemerkt dat de servopomp lekt. Weet er iemand wat de prijs is van een nieuwe servopomp ?
cas3018 schreef: 13 feb 2020, 10:30
Koelvloeistof lek hebben ze bij de garage niet kunnen vinden. Ze denken misschien nog een luchtbel na het vervangen van de waterpomp. Wel hebben ze gemerkt dat de servopomp lekt. Weet er iemand wat de prijs is van een nieuwe servopomp ?
Voor die van mij was het 80 euro, 1.9 diesel uit 96
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!