dus hiervoor ook maar eens een project aan maken..
Ik was bij Pieter (PJJ-65535) en toen kwam Mark even langs om een bakje te doen en hij deed uit te doeken dat hij een campertje wilde gaan kopen.
Hij liet ons een Marktplaats linkje zien van een afgeragde T5 California met 2,5 TDI en ruim 3 ton op de teller, en waar ze ruim 25K voor vroegen

Hij heeft het bij 3 verschillende bronnen nagevraagd en alle 3 de bronnen raadden hem die bus af..
Toen begon hij rond te kijken naar Vito en Viano met hefdak voor te veel geld..
Zoeken was lastig vond hij, dus ik vroeg naar wat hij op zoek was..
Even half uur op Mobile.de gekeken en er kwamen 4 geschikte bussen naar boven.
Uiteindelijk eentje gevonden in Chemnitz bij een VW-dealer

Afspraak gemaakt en de dinsdag er op met z'n 2-en wezen kijken , proefrit en besloten tot aankoop.
En toen begon de Scheisse. Bij het betalen was het niet mogelijk om het aankoop bedrag d.m.v. een PIN-betaling te voldoen.
De reden was dat de boekhouding het niet toe liet bedragen boven de 2500 Euro te pinnen, omdat het boven de 2500 Euro niet verzekerd was.
Nou dan maar met de rabo bankieren app, en die vroeg (voor ons onverwachts) om de rabo-scanner. Die was Mark vergeten, en zie dan maar eens contact op te nemen met je bank, verhaal uit te doeken te doen, en telefonisch geld over te laten maken.
Bijna 2 uur verder, de tijd ging dringen (vanwege Zulassungsstelle) en ook de zakelijke dienstverlening van de Rabobank ingeschakeld, maar wat was het lastig.
Ondertussen met kopieën van de wagen papieren richting Zulassungsstelle om de auto "even" over te laten schrijven en export kenteken inclusief verzekering te regelen. Nou, en dat was even buiten de bureaucratie vanwege Corona gedacht. Laten we het zo zeggen, je hebt rigide Duitsers, en je hebt Duitsers die denken dan ze nog 50 jaar Oost-Duits systeem moeten gut machen, door zich te profileren als Überdeutschen..
Of we een afspraak hadden? Nou nee, we hebben net een auto gekocht en die willen we even over laten schrijven.
Nou dan moet u toch echt een afspraak maken, dan krijgt u een code en daarmee mag ik u naar boven laten.
Nog 5 minuten proberen uit te leggen, maar die Chemnitzer Sängerknab was onvermurwbaar..
Ik kreeg een papiertje met een telefoonnummer en dat moest ik maar bellen.
Na 10 minuten en ongeveer 25 pogingen verder , weer bij de Sängerknab aangekomen om hem een toontje lager te laten zingen, maar nee hoor, we moesten gewoon blijven proberen..
Uiteindelijk iemand te pakken en het "probleem" uitgelegd, ja dat kan een afspraak maken. Kan het ook vandaag? Nou nee, de eerste afspraak die we konden maken was een ruime week later.. So was gibt's doch nicht? Doch...
Op mijn vraag dat we het toch zo snel mogelijk wilden regelen, en of er een andere Möglichkeit was, kreeg ik als antwoord, dat het ook via een Zulassungsstelle zou kunnen. Wat is de dichtsbijzijnde? Dat moesten we maar even zelf Googlen.. Unverschämt

Uiteindelijk een kentekenplaat bedrijfje gevonden die ons ook kon helpen met de formaliteiten.
De betaling van das Auto was ondertussen telefonisch geregeld.
Bij het kentekenplaat bedrijfje de situatie uitgelegd en die dame had sowieso de volgende morgen een afspraak bij de Zulassungsstelle staan en onze overschrijving kon er dan meteen wel bij.
Kosten a 150 euro voor export platen, 6 dagen verzekering en alle formaliteiten voldaan en ja, Mark had een afspraak de volgende dag in Nederland.
Nou dan blijf ik hier wel slapen ! Regel alles de volgende dag en kom dan naar huis gereden met de auto.
Wij weer terug naar de dealer om de stand van zaken uit te leggen en verkoper 1 was reeds naar huis, maar had het over gedragen naar verkoper 2.
Die was niet echt onder de indruk, de boekhouding geeft haar fiat, en daarna mag ik pas de auto overhandigen, maar ach, u heeft toch nog geen kentekenplaten en overschrijvingsbewijs, dus daar hoeven we ons nog niet druk om te maken

Mijn tolerantie grens was bereikt(we waren al ruim 5 uur bezig), dus gevraagd of ik in die bus kon blijven slapen..
Geen sprake van! Had ik mijn slaapzak en gordijnen voor Jan met de korte achternaam meegenomen..
Even een hotel googlen voor ons had hij ook niet echt tijd voor..
Uiteindelijk heeft Mark mij bij een hotel gedropt en de overnachting betaald en is richting Nederland gereden.
Ik wilde toch wel wat warm eten, dus vroeg bij het hotel of het restaurant open was --> nee, vanwege Corona gesloten.
En morgen ontbijten dan? --> dat kunt u het dichts bijzijnde bij de ARAL doen. En avond eten ? Dichtsbijzijnde is de burgerking.
Ik daar naartoe gelopen en wil daar de deur binnen lopen en paniek! Waar is mijn mondkapje?
Mondkapje dat heb ik niet! Nou dan mag u niet het restaurant in, maar moet u via de drive thru.
Uhm, via de drive thru? Ik ben niet met de auto, dus moet ik dan lopend door de drive thru?

Uhm, de dame liep weg en regelde voor mij een mondkapje en ik kon binnen bij de balie met een afstand van ruim 2 meter een bestelling doen.
Even zitten en gewoon andere zijde van de tafel gesperrt..
Maar goed, de volgende dag nog klein wandelingetje (7 km+) naar het kentekenplaat bedrijfje en die dame kwam aangelopen met heel goed nieuws!
Ook had ze nog even een klacht ingediend, dat het niet netjes was om ons de dag er voor gewoon zo weg te sturen..
De export kentekenplaten werden gestansd en er kwam een dame binnen en die had 1 kentekenplaat nodig.
Dat kostte haar 12 euro maar ze kon daar niet pinnen, en de eerst volgende dag dat ze weer in de buurt was, was pas vrijdag weer en dan zou ze er voor om moeten rijden.. Ik dacht even heel snel na, en deed haar het voorstel dat ik haar plaat zou betalen, als zij mij bij de VW dealer af zou willen zetten.. Een verbaasde blik richting mij, maar de dame van het kenteken plaat bedrijfje legde uit, dat ik toch gewoon wel heel erg graag naar huis wilde en dat ik echt betrouwbaar was

Dus voor 12 euro was mijn taxi rit geregeld met een alleraardigste dame. Liever zo, als de rompslomp met problematische taxi-service tijdens corona tijd..
Bij de dealer legde ik triomfantelijk de Überführungskennzeichenplatten op de balie, maar het duurde maar en duurde maar. Eerst moest de administratie van de vorige klant tot in de puntjes afgewerkt worden, ik werd nog even door verkoper 2 tot het uiterste getart..
Nadien toen ik klaar was om te gaan rijden heb ik hem ontzettend bedankt voor de uitstekende service, heb de auto volgetankt en ben richting Nederland gereden..