Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Shunt Westfalia

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Cally
Berichten: 15
Lid geworden op: 08 mei 2016, 19:45

Shunt Westfalia

Bericht door Cally »

Beste allemaal,

Ik zit te onderzoeken hoe ik de stroomloop kan meten in de camper. Gewoon omdat ik het interessant vind om te zien wat er gebeurd en binnenkort komen er zonnepanelen op en dan is het al helemaal interessant om bij te houden.

Ik heb naast de koelkast een Shunt gevonden die ik uit kan lezen met een multimeter (over de shunt het spanningsverlies in mV/2 is het aantal ampere wat er doorheen gaat) maar nu ben ik opzoek naar een meer vaste installatie. Maar ik zit met een aantal dingen:

1. Ik denk dat ik niet zomaar een ampèremeter uit China kan bestellen, deze op de shunt aansluiten, omdat ik niet weet hoe veel weerstand deze shunt is.

2. het lijkt mij ook niet verstandig om er een 2de shunt tussen te plaatsen omdat dit voor nog meer spanningsverlies zorgt.

3. wat als ik de huidige shunt wel kan gebruiken door daar een ampèremeter op aan te sluiten. heeft dit nog invloed op het origineel beeldschermpje dat deze niet goed meer aan kan duiden hoe vol de accu nog is.

Dus eigenlijk is mijn vraag. Hoe kan ik het beste de stroom meten in mijn camper?

Alvast bedankt

Met vriendelijke groet,
Sjoerd
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Re: Shunt Westfalia

Bericht door Leo45 »

De chinese shunt kan je er gewoon bij zetten in de stroomkring, het spanningsverlies is te verwaarlozen.
In de min leiding van de accu naar het chassis, daar zit ook je kamper shunt zet hem in serie en sluit per shunt de juiste meters aan.
De enkele millivolten die vallen over de shunt zal het verschil niet maken.

leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Plaats reactie