Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Advies gezocht over slaapbank

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
annelies
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mei 2020, 15:32

Advies gezocht over slaapbank

Bericht door annelies »

We hebben het idee om een T4 california te kopen laten schieten en zijn nu aan het oriënteren op een eigen zelfbouw T5 :yes . Het idee is om een slaaphefdak en een gekeurde slaapbank in de bus te laten installeren. Nu had ik gevonden dat ze bij Atrion voor een heel leuk prijsje hun gekeurde slaapbank kunnen installeren. Maar deze bank is voor dat geld natuurlijk niet zo mooi als andere slaapbanken op de markt. Nu had ik gevonden dat ze in Duitsland deze Schlafsitzbank EVO 3 verkopen. Wat interessant is gezien onze windsurfspullen er onder zouden passen (wat enigszins een must is).
- Heeft iemand ervaring met deze slaapbank?
- En zal deze ook goedgekeurd worden door de Nederlandse RDW?

En een wat algemenere vraag: Ik kan op het forum weinig informatie vinden over gekeurde slaapbanken. Heeft iemand nog adviezen waar je op moet letten bij een gekeurde slaapbank? Of positieve ervaringen met een bepaalde bank?
Gebruikersavatar
Lutra
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 nov 2015, 11:08
Locatie: Oost Nederland

Re: Advies gezocht over slaapbank

Bericht door Lutra »

Aart in Heino (Overijssel) heeft ook een paar opties.
https://aartcamperinbouw.nl/camperinbou ... aapbanken/
T6 California 2019
Blauwe 1300
ex zwarte Passat B8 Variant
ex Rode Cali '99
ex T5 California 2012
annelies
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mei 2020, 15:32

Re: Advies gezocht over slaapbank

Bericht door annelies »

Bedankt voor jullie reacties!
Betreft mijn vraag of het de EVO 3 ook een RDW gekeurde bank zou zijn, bedoelde ik meer of iemand ook ervaring heeft met een bank laten keuren bij de rdw die in het buitenland wel goedgekeurd is. Maar ben bang dat dat een lastige klus gaat worden... :bonk
Ik ga eens kijken wat die van Tonke Van kan leveren!

De banken bij Aart en Camperfixx heb ik ook gezien, maar deze zijn wel meer dan twee keer zo duur als de gekeurde bank bij Atrion :ie .
Maar zitten daar grote verschillen in? Die van Atrion is wel meer een bed dan een bank, maar is dat verschil zo groot dat het rechtvaardig is dat die 2x zo duur zijn? En zijn er ook andere bedrijven die slaapbanken maken voor rond de 2000 euro incl monteren?
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Advies gezocht over slaapbank

Bericht door Multivan Generation »

Als je een slaapbank koopt vraag dan vooraf het Europese conformiteits certificaat aan, of vooraf een RDW-goedkeurings verklaring schriftelijk overleggen..

Dit kan jou veel kopzorgen besparen.
Een M1 tested of TÜV goedgekeurde bank wil niet zeggen dat de RDW dit zo 100% overneemt. Dit zijn namelijk keuringsdienst die keuren in opdracht van diegene die betaald. Deze instellingen zijn geen wetgevers noch locale overheid diensten.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Stigting
Berichten: 49
Lid geworden op: 02 okt 2019, 18:54

Re: Advies gezocht over slaapbank

Bericht door Stigting »

Aart heeft bij ons de bedrock ingebouwd. Hij heeft ook meteen de keuring geregeld, top bedrijf. Over de bedrock ook zeer tevreden. We wilden geen rails op de vloer en wel de extra gekeurde zitplaatsen. Zodoende bij de bedrock uitgekomen. De loungestand is overigens top. Nadeel: prijzig.
PescoL
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 okt 2019, 23:55

Re: Advies gezocht over slaapbank

Bericht door PescoL »

Voor mn gevoel heb ik zowat alle camperbouwers gesproken in NL en de RDW, omdat ik graag een mooie slaapbank uit de UK wilde.

De slaapbanken zien er een stuk mooier uit dan in NL, zijn voor rond de 1600 pond (M1) te koop. Ook voor sturen links. Ze hebben het Europese conformiteits certificaat waar Peter het al over had.

In UK zijn sommige wel M1 crash getest, maar helaas alleen getest op een frame en niet ook in een Transporter zelf. Dit is voor de RDW helaas niet goed genoeg. Heel UK rijdt er mee, maar voor NL niet goed genoeg om personen met gordels mee te vervoeren 🙄.

Succes met jullie keuze 😁
annelies
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mei 2020, 15:32

Re: Advies gezocht over slaapbank

Bericht door annelies »

Heel interessant dat de RDW dan zo streng is vergeleken met het buitenland, wat opzich wel weer z'n positieve kanten heeft. Ik denk dat je wel bij de goedkope slaapbanken wel uitkomt bij de bank zoals hij bij Atrion staat. Als je meer wilt, zoals leuningen die naar achteren kunnen of banken die verplaatsbaar zijn over een rails dat je dan sowieso duurder uit bent. Het is even afwegen wat we precies willen. We willen in het slaaphefdak gaan slapen en het slaapbed gebruiken om o.a. onze surfspullen op te vervoeren maar ook volwassenen en kinderen. Dus beter om wat meer te investeren in het slaaphefdak en minder in de slaapbank. Uit het buitenland halen is eigenlijk geen doen, gezien ze dan ook hier goedgekeurd moeten worden (en dat risico wil ik niet lopen).
Dank voor jullie reacties! :jumpklap .

Maar eerste stap moet nog een bus aanschaffen worden :ikrij . Op het moment een ex-politiebus op het oog, eerst maar eens kijken of alle elektronica daarvan het nog doet. Mochten er nog adviezen zijn over een slaapbank met wat ruimte onder de bank om surfspullen doorheen te kunnen schuiven, dan graag!
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Advies gezocht over slaapbank

Bericht door Snautzer »

Wat is er mis met een multivan en de bank daarin?
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Advies gezocht over slaapbank

Bericht door Snautzer »

En ik bedoel de hele bus. Mocht je in de buurt zijn ik heb een t4 multivan eigenbouw . Kan je in ieder geval een indruk krijgen.
annelies
Berichten: 6
Lid geworden op: 08 mei 2020, 15:32

Re: Advies gezocht over slaapbank

Bericht door annelies »

Snautzer schreef: 04 aug 2020, 13:17 Wat is er mis met een multivan en de bank daarin?
Op die 2 zits bank kan je niet slapen toch? We willen een twee zitter, zodat we de kasten daarnaast kunnen bouwen. Maar het is wel het overwegen waard om eens te kijken of we die in het begin kunnen laten staan en de camper te keuren als 4 zits. Het is vooral de angst dat als je de vloer erin hebt zitten je later weer alles eruit moet halen incl kasten etc, omdat je toch liever een slaapbank wilt hebben.
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Advies gezocht over slaapbank

Bericht door Snautzer »

Multivan achterbank is 3 zits. Met kasten aan de zijkant gaat dat niet althans niet als je het cali idee wil klonen. Wat een mogelijkheid zou kunnen zijn met een verlengde bus b.v caravelle is hoe ik mijn bed heb gemaakt in mijn syncro en dan een de stoel van de 2 de rij eruit halen. Bed is een slaap klap bank van ikea. Mijn opzet en afwerking is rauw maar dan kan je zelf natuurlijk mooier doen.

Ik houd op deze manier veel ruimte over, heb een bed en een bank. Wellicht een idee.

Verder onthoud dat als je wezenlijke veranderingen aan de lay out maakt van je camper en jij rijd op kwart tarief dat je weer een rondje rdw en belasting moet doen. Je kan altijd gecontroleerd worden. Kosten als er iets dan niet klopt zijn hoog.
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4800
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Advies gezocht over slaapbank

Bericht door Hanz »

Op een tweezits bank kan je prima slapen. Elke California heeft dat. Wel wat krapper dan je waarschijnlijk thuis gewend bent. Vandaar dat sommigen kiezen voor een Multivan omdat je dan slaapt op een driezitsbank. Maar dan moet je wel een andere oplossing vinden voor de verplichte opbergfaciliteiten.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33794
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Advies gezocht over slaapbank

Bericht door Multivan Generation »

Ben daarnet bij Termeer camperbouw geweest.
Hetgeen jij wilt, dus heel veel hoogte om door te laden, kan wel eens lastig worden/blijken.
Probeer te bekijken hoeveel doorlaadruimte je echt nodig hebt.

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3665
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Advies gezocht over slaapbank

Bericht door krekwakwol »

Je zou misschien ook nog bij sunrise campers in Wierden kunnen informeren.
Of even kijken op de Facebook pagina van sunrise campers. Ik heb leuke dingen van hun voorbij zien komen incl een slaapbank.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Plaats reactie