Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Pascal-141 heeft ook een T6.1 gekocht...

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10171
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Pascal-141 heeft ook een T6.1 gekocht...

Bericht door Pascal-141 »

Een paar weken geleden heb ik een nieuwe T6.1 gekocht , na 20 jaar T4 dacht ik dat wat afwisseling wel eens leuk zou zijn.
Ik kwam toevallig voorbij de VW dealer en die bleek wat stockwagens staan te hebben , dus even zijn voorraad doorlopen en een handtekening gezet voor deze .

Het is een 150PK versie met DSG bak , enkele cab ”panel van” , voorzien van leder multifunction stuur , navi, discover media , wifi, laadruimtebekleding , achterdeurtjes , pdc voor en achter , achteruitrijcamera ,enz
Spijtiggenoeg geen LED koplampen , maar dat heb je met een stockwagen , dan moet je nemen wat er staat :nuts
Ik zag hier wel potentieel in als mijn nieuwe ’werkpaard’ .

Ik heb er ondertussen al 18 inch All Terrain wielen onder gezet (en de velgen eerst laten zandstralen en in glossy black laten spuiten) .
Ik vond de zwarte wielen wlel goed staan met de zwarte bumpers.
De bumpers dacht ik in eerste instantie ook wit te laten spuiten , maar dat ga ik niet doen , het is tenslotte mijn werkbus en dan is een niet gespoten bumper ook niet zo schade gevoelig bij bvb in-en uitladen.
En nu met de zwarte wielen vind ik de bumpers zo wel goed uitkomen.
20200808_175039.jpg
20200808_174909.jpg
20200806_201835.jpg
Laatst gewijzigd door Pascal-141 op zo aug 09, 2020 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10171
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Pascal-141 heeft ook een T6.1 gekocht...

Bericht door Pascal-141 »

ik heb er ook al een motorbeschermplaat onder gehangen . Het is een stalen beschermplaat van Rival , dat bied tenminste wat bescherming aan motor en bak.
Bijlagen
20200806_181814.jpg
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10171
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Pascal-141 heeft ook een T6.1 gekocht...

Bericht door Pascal-141 »

En uiteraard word hij ook al gebruikt !
20200808_075122.jpg
Even 4 kuub hakselhout gehaald
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 1867
Lid geworden op: zo sep 21, 2014 18:18
Locatie: Limmen

Re: Pascal-141 heeft ook een T6.1 gekocht...

Bericht door Erdem50 »

Goud!
T4 California Generation 2.5TDI 182pk/362nm
Passat variant W8
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 2964
Lid geworden op: za jun 27, 2015 21:45

Re: Pascal-141 heeft ook een T6.1 gekocht...

Bericht door Snautzer »

Mooie bus :sjaal
Gebruikersavatar
Henk-1
Site Admin
Berichten: 4194
Lid geworden op: do jan 11, 2007 11:24
Locatie: Stadskanaal
Contacteer:

Re: Pascal-141 heeft ook een T6.1 gekocht...

Bericht door Henk-1 »

moooooooooi :jumpklap
Groetjes webmaster Henk-1 :wjw VW T5 1.9TDI uit 2008 140PK
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 672
Lid geworden op: zo jan 28, 2007 21:54
Locatie: Olen België

Re: Pascal-141 heeft ook een T6.1 gekocht...

Bericht door mettesboy »

Echt mooi! Denk zelf ook aan candy white of ascot grey.

Grotere bandenmaat dan standaard?
Is dit de rival motorbescherming die ze voor 4x4 aanbieden?
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10171
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Pascal-141 heeft ook een T6.1 gekocht...

Bericht door Pascal-141 »

mettesboy schreef: zo aug 09, 2020 13:53 Echt mooi! Denk zelf ook aan candy white of ascot grey.

Grotere bandenmaat dan standaard?
Is dit de rival motorbescherming die ze voor 4x4 aanbieden?
Ja , wielen zijn groter dan standaard . Ik heb 235/55R18 General Grabber AT3 genomen. Er word ook wel 255/55R18 genomen , maar die zijn nog een stuk hoger en dan verlies je teveel trekkracht als je bvb zware aanhangwagens gaat trekken.

Ja , de Rival plaat is dezelfde voor de 4 motion . Heb ik gekocht op Ebay.de , kost 150eur .
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
bvddobb
Berichten: 1010
Lid geworden op: di okt 15, 2013 10:51
Locatie: Utrecht

Re: Pascal-141 heeft ook een T6.1 gekocht...

Bericht door bvddobb »

Daar heeft u een mooie bus aan, Pascal!

Ben wel benieuwd hoe dat zit met die grotere wielen/banden. Je leest zo vaak op forums dat als je ook maar iets veranderd aan je bus, dat in België meteen tot afkeuring leidt. Is dat dan niet zo? Of weet u de weg gewoon beter?! :knipoog
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 672
Lid geworden op: zo jan 28, 2007 21:54
Locatie: Olen België

Re: Pascal-141 heeft ook een T6.1 gekocht...

Bericht door mettesboy »

Ik heb het zelf nog NIET kunnen ondervinden maar
Ik lees meer en meer dat de bandenmaat het enige is dat niet in die richtlijnen staat bij lichte vracht.
Er zou enkel iets over de spoorbreedte staan die maar 5cm mag afwijken en ze mogen niet uit de wielkasten komen...
Lastindex en snelheidsindex wordt wel gecontroleerd.

Als je op de website van goca gaat kijken staat er bij personenwagens idd een maximale afwijking van -2% tot 1,5%.
Bij lichte vracht staat die zin er niet bij, er staat enkel iets in de zin van:
In principe worden alle originele maten aanvaard... maar er staat nergens bij dat andere maten, niet worden aanvaard....
Dus voor interpretatie vatbaar....typisch België?
Bij pickups ( zo goed als altijd lichte vracht in België vermoed ik) zie je dit heel vaak.... maar ik weet niet of ze ook zo naar keuring gaan.

Ik hoor het graag van je...
Dit staat er letterlijk:
Voor personenwagens:
Keuring van de gelijkvormigheid van de banden

1.1. Afmetingen

1.1.1 Banden

De oorspronkelijke afmetingen (voorgeschreven door de constructeur van het voertuig) worden altijd aanvaard. Deze afmetingen worden hernomen in het Proces-Verbaal van Goedkeuring (PVG), het gelijkvormigheidsattest (COC), het instructieboekje van de constructeur of op de originele sticker van de constructeur.

Voor alle andere afmetingen (niet-oorspronkelijk), dient de buitendiameter van de band overeen te komen met de buitendiameter van één van de originele banden met een tolerantie van -2% en +1,5%.

U kunt checken op de bandentool of de afmeting van de banden die u wenst te monteren op uw voertuig toegelaten zijn. De tool is van toepassing op personenwagens van categorie M1 geschikt voor het vervoer van personen, bestuurder inbegrepen, met maximum negen (8+1) zitplaatsen.

1.1.2 Velgen

De afmetingen van de niet-oorspronkelijke wielen/velgen worden aanvaard voor zover :

• Het spoor binnen de tolerantie van 2% verhoging t.o.v. de oorspronkelijke spoorbreedte niet overschrijdt : 2% voor de wagens, 4% voor de terreinvoertuigen.
• De banden mogen niet uit het koetswerk steken.
• De banden mogen het koetswerk of de ophanging niet raken wanneer de wielen maximaal worden uitgedraaid.

 

2.1 Load- en snelheidsindex

2.1.1 Snelheidsindex
De snelheidsindex moet gelijk zijn aan of hoger zijn dan de minimale snelheidsindex, die overeenkomt met de maximale snelheid van het voertuig. Raadpleeg hier de tabel.

2.2.1 Loadindex (draagvermogen)
Voor elke as moet de som van de op de banden vermelde draagvermogens (omgezet in massa) hoger dan of gelijk zijn aan de maximaal toegelaten massa (MTM) voor die as. Raadpleeg hier de tabel.



Voor lichte vracht staat er het volgende, veel korter tekstje:
1. Keuring van de gelijkvormigheid van de banden

1.1 Afmetingen

De oorspronkelijke afmetingen (voorgeschreven door de constructeur van het voertuig) worden altijd aanvaard. Deze afmetingen worden hernomen in het Proces-Verbaal van Goedkeuring (PVG), het gelijkvormigheidsattest (COC), het instructieboekje van de constructeur of op de originele sticker van de constructeur.

Voor de lichte bedrijfsvoertuigen wordt een verhoging van maximaal 5 cm ten opzichte van het origineel spoor toegelaten.

1.2 Load- en snelheidsindex

1.2.1 Snelheidsindex
De snelheidsindex moet gelijk zijn aan of hoger zijn dan de minimale snelheidsindex, die overeenkomt met de maximale snelheid van het voertuig.

1.2.2 Loadindex (draagvermogen)
Voor elke as moet de som van de op de banden vermelde draagvermogens (omgezet in massa) hoger dan of gelijk zijn aan de maximaal toegelaten massa (MTM) voor die as.

Ik heb de vraag vorige week gemaild aan keuringmeester hier in Geel.... ik wacht nog op antwoord.


Grtz
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 29535
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Pascal-141 heeft ook een T6.1 gekocht...

Bericht door Multivan Generation »

Zoals hij op de oprit stond was hij al clean, maar na het Pascal-kuurtje :toppie

Viel mij erg op de technische detail verschillen tussen T6 en T6.1..

Ook die wielen die ik op kwam halen kon ik goed verschil van merken...

Is het nog gelukt met de ruimte achter de voorstoel?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10171
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Pascal-141 heeft ook een T6.1 gekocht...

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef: zo aug 09, 2020 16:10 Zoals hij op de oprit stond was hij al clean, maar na het Pascal-kuurtje :toppie

Viel mij erg op de technische detail verschillen tussen T6 en T6.1..

Ook die wielen die ik op kwam halen kon ik goed verschil van merken...

Is het nog gelukt met de ruimte achter de voorstoel?
Ik heb sinds net voor het weekend het spul binnen. Ik zal (hopelijk) in de loop van deze week de tussenwand eens aanpassen.
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10171
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Pascal-141 heeft ook een T6.1 gekocht...

Bericht door Pascal-141 »

bvddobb schreef: zo aug 09, 2020 15:04 Daar heeft u een mooie bus aan, Pascal!

Ben wel benieuwd hoe dat zit met die grotere wielen/banden. Je leest zo vaak op forums dat als je ook maar iets veranderd aan je bus, dat in België meteen tot afkeuring leidt. Is dat dan niet zo? Of weet u de weg gewoon beter?! :knipoog
Mag niet voor de keuring . Er mag een afwijking opzitten van max 2 of 3% max dacht ik. Maar er mag zoveel niet :knipoog

Ik reed al jaren met grotere AT banden rond op mijn T4 , voor de keuring even aanpassen en klaar .
De dikke AT banden rijden stukken prettiger dan de standaard bandjes , zeker op de Belgische wegen . Hier vind je af en toe nog een stukje plat asfalt tussen de putten :nuts
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
mettesboy
Berichten: 672
Lid geworden op: zo jan 28, 2007 21:54
Locatie: Olen België

Re: Pascal-141 heeft ook een T6.1 gekocht...

Bericht door mettesboy »

Pascal-141 schreef: zo aug 09, 2020 10:05
Spijtiggenoeg geen LED koplampen , maar dat heb je met een stockwagen , dan moet je nemen wat er staat :nuts
Ik zag hier wel potentieel in als mijn nieuwe ’werkpaard’ .

De koplampen zouden wel verbeterd zijn t.o.v. de t6?
Of bedoelen ze enkel dat de basisversies nu ook h7 ipv h4 hebben?
2005 T5Transporter Freedom LWB DC 96kw handgeschakeld
2010 Caravelle comfortline LWB DC 132kw handgeschakeld
2016 Caravelle highline LWB DC 150kw DSG
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10171
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Pascal-141 heeft ook een T6.1 gekocht...

Bericht door Pascal-141 »

mettesboy schreef: zo aug 09, 2020 15:59 Ik heb het zelf nog NIET kunnen ondervinden maar
Ik lees meer en meer dat de bandenmaat het enige is dat niet in die richtlijnen staat bij lichte vracht.
Er zou enkel iets over de spoorbreedte staan die maar 5cm mag afwijken en ze mogen niet uit de wielkasten komen...
Lastindex en snelheidsindex wordt wel gecontroleerd.



Ik heb de vraag vorige week gemaild aan keuringmeester hier in Geel.... ik wacht nog op antwoord.


Grtz
Ik weet het ook niet precies wat de LV regels zijn aangaande banden , maar ik weet wel dat er voor een 4x4 (dus ook een Syncro , of een 4Motion) grotere wielen toegestaan worden . De grotere banden op mijn T3 syncro zijn ook goedgekeurd, en de grote en brede wielen op mijn Amarok zijn ook goedgekeurd .
Op een niet 4x4 lichte vracht vermoed ik dat alleen de bandenmaten vermeld in de COC zijn toegestaan , en andere maten die binnen bepaalde tolerantie vallen .

Mettesboy , jij woont in Geel ? Dan zie je mij misschien met deze T6.1 wel eens voorbijkomen , ik ben dagelijks in Geel. Ben donderdag nog naar de keuring geweest daar.
Laatst gewijzigd door Pascal-141 op zo aug 09, 2020 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Plaats reactie