Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
Plaats reactie
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

VW Transporter T6.1 Bulli edition vader&zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

Transporter T.6.1 BULLI edition DC 2.0 TDI Pure Grey (LH7J) 110 kW DSG-7 4Motion

Ik vind het leuk om onze plannen hier te delen maar laat me eerst iets toelichten. Toen ik de VW Transporter T6.1 kocht had ik geen enkele intentie om hier een 'project' van te maken. Dus gewoon kopen, rijden en blij zijn met wat het is. Alleen hebben we in het verleden al eerder met onze 2 andere auto's uit de VAG groep er een hobby van gemaakt om de auto meer naar onze zin te maken qua performance. Ik ben bang dat dit inmiddels dus project nr. 3 is geworden.

Deze is het : https://www.vwbedrijfswagens.nl/nl/mode ... bulli.html

Best wel complete auto al vanaf fabriek en zeker met nog wat leuke opties & extra's zoals extra schuifdeur, executive pakket, luxe cabine plus nog wat andere zaken. Maar we willen er iets meer van maken en we gaan het volgende doen. Ook een hele waslijst qua betimmering laadruimte word gedaan.

* cijfers in het groen zijn de mods die zijn uitgevoerd en waarvan foto's gepost zijn.

1. Bearlock -
mechanische beveiliging (5 stuks ; automaat/OBD/motorkap/slot in motorcompartiment/achterklep).
2. Alarm III -
Zit er in maar deze vervangen we door een betere (DEFA) met Tag & certificering uiteraard.
3. Blackvue HD DR 750S 2 channel -
camera's voor/achter.
4. Verlagingsset -
Bilstein B14.
5. Velgen upgrade -
(winterset:) OZ Hyper XT HLT 950kg. 5x120 9Jx20" ET50. https://www.ozracing.com/nl/velgen/oz-r ... yperxt-hlt
(zomerset:) Riviera RF108 (11kg.) bronze 850kg. 5x120 8.5Jx20" ET40 plus 6mm spacer front/20mm spacer rear. https://www.rivierawheels.co.uk
6. Banden -
Zomer : Michelin Pilot Sport 4S 102Y XL 275/35/20. Winter : Nokian Snowproof P 102W 275/35/20
7. BBK set voorkant -
- REVO by ALCON big brake kit 6 pots remklauw BLUE 380 x 32 mm. remschijven monteren.
8. Motormanagement/ECU optimalisatie bij specialist -
Stage II.
9. DSG -
aanpassen bij specialist.
10. Leder interieur -
Two tone leather voorstoelen en achterzitplaatsen DC.
11. Striping -
onderzijde thv dorpels beide zijkanten plus achterklep.
12. Ramen A & B stijl tinten (ondanks 'privacy' glas).
13. Sidebars rvs wrappen met Avery carbon folie.
14. Bodembeschermplaat.
15. Powerflex -
polyurethaan bussen verstelbaar (Camber & Caster) resp. voor/achter.
16. Wrappen -
spiegelkappen en sidebars in Carbon look folie.
17. H & R -
upgrade stabilisator stangen.
18. Onbehandelde kunststof delen -
voorzijde/bumper en onderzijde buitenspiegels glanzend zwart spuiten.


Volgende week krijgen we (eindelijk!) de auto geleverd en kunnen we hem gaan voorzien van de wensen in ons verlanglijstje :lach

Het lijkt me leuk hier foto's van het verloop te gaan posten en er een soort dagboek van te maken.
Laatst gewijzigd door Tricolore op 25 aug 2021, 14:10, 18 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34171
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T6.1 Bulli edition vader & zoon 'mod' project

Bericht door Multivan Generation »

Geen enkele intentie... en dat met zo'n lijstje hand picked cherry parts en mods aankomen...?

Klinkt erg geloofwaardig he?. :bifun :bifun :bifun


Voor wat betreft je verlagingsset zou ik even verder kijken. Wat werkt onder andere VW producten hoeft niet hetzelfde te werken op een bus.. Lees ook even de ervaringen van anderen over deze set onder een bus...

Veel plezier met het afwerken van je lijstje.. :toppie

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: T6.1 Bulli edition vader & zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

Hallo Peter,

Ik begrijp je sceptische reactie :lach . Maar het begon door mijn zoon, die vond hem achterlijk hoog staan en stuurde me een link met airride. Nou, verlagen dan maar maar ook een goeie beveiliging. Toen kreeg ik ook nog eens vieze plaatjes van mooie velgen doorgestuurd, afijn......'t liep uit de klauwen. Ligt dus niet aan mij :nuts

Bedankt voor je tip, waardeer ik. Alleen, ik heb de schroefset al binnen maar nog niet gebruikt/gemonteerd. Valt dat tegen zo'n KW onder een T6 ? Ik ga me inlezen, wel even zoeken waar. Alle raad en tips zijn hier meer dan welkom maar ook suggesties worden gewaardeerd :yes

Groetjes terug,
Paul
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10864
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T6.1 Bulli edition vader & zoon 'mod' project

Bericht door Pascal-141 »

Nieuwe T6.1 en meteen chippen ? Zeg maar vaarwel tegen je garantie ...
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: T6.1 Bulli edition vader & zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

Pascal-141 schreef: 12 aug 2020, 23:10 Nieuwe T6.1 en meteen chippen ? Zeg maar vaarwel tegen je garantie ...
Ietwat kort door de bocht wel deze oneliner en nee hoor, ik zeg geen vaarwel. Ach, als de boefjes van VW/Pon je zo snel nerveus maken :lach . Over dit onderwerp is zo veel te schrijven weet je, maar als je snel bang bent of niet goed geïnformeerd moet je er ook zeker niet aan beginnen. Ken de handelwijze en ook de werkwijze van deze organisaties en hoe ze met gedupeerden omgaan maar al te goed, dramatisch vaak. Tal van leedverhalen aangaande garantiekwesties zijn mij bekend en de lange adem die soms je nodig hebt om je recht te krijgen. Ook de 'net buiten de garantie' gevalletjes en de zgn. coulance regelingen van PON. Daarom ook is het niet zomaar iemand of de eerste de beste die onze bus gaat optimaliseren he.
Gebruikersavatar
MarkV
Berichten: 686
Lid geworden op: 23 apr 2018, 14:33
Locatie: Twente

Re: T6.1 Bulli edition vader & zoon 'mod' project

Bericht door MarkV »

Mooie uitvoering en dito plannen :toppie
De digitale cockpit lijkt me echt fantastisch!
Ik zou zeggen kom maar op met die foto's!

Waar laat je de tuning doen als ik vragen mag?
Groeten, Mark
2014 T5 California Beach Edition TSI

1986 T3 Westfalia Joker 1.6td
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: T6.1 Bulli edition vader & zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

20200813_123631.jpg
Cockpit is inderdaad erg mooi en wij hebben altijd veel plezier aan het opleuken en mooier maken naar onze eigen smaak van een auto. Foto's gaan er zeker komen :toppie . Heb alvast een sneak preview; vanmiddag de KW set en live de velgen gezien. De auto gaat naar JD Engineering voor een aanpassing en optimalisatie van de software. Zeker ook de DSG aanpassen want van die schakelmomenten word ik echt niet goed.
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: T6.1 Bulli edition vader & zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

Voor het uitzoeken van een LM velg voor onder een Transporter is de keuze wel een stuk beperkter door het draagvermogen. Deze mag 950 kg. per velg hebben. Met een 4Motion heb je er beter nog een 5e bij tijdens je reis.
20200813_123728.jpg
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10864
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T6.1 Bulli edition vader & zoon 'mod' project

Bericht door Pascal-141 »

Tricolore schreef: 13 aug 2020, 16:03
Pascal-141 schreef: 12 aug 2020, 23:10 Nieuwe T6.1 en meteen chippen ? Zeg maar vaarwel tegen je garantie ...
Ietwat kort door de bocht wel deze oneliner en nee hoor, ik zeg geen vaarwel. Ach, als de boefjes van VW/Pon je zo snel nerveus maken :lach . Over dit onderwerp is zo veel te schrijven weet je, maar als je snel bang bent of niet goed geïnformeerd moet je er ook zeker niet aan beginnen. Ken de handelwijze en ook de werkwijze van deze organisaties en hoe ze met gedupeerden omgaan maar al te goed, dramatisch vaak. Tal van leedverhalen aangaande garantiekwesties zijn mij bekend en de lange adem die soms je nodig hebt om je recht te krijgen. Ook de 'net buiten de garantie' gevalletjes en de zgn. coulance regelingen van PON. Daarom ook is het niet zomaar iemand of de eerste de beste die onze bus gaat optimaliseren he.
Mooi verhaal , maar we wachten verder wel even af , we hebben nog een jaartje of 2 :lach
Ik hoop van harte dat je de garantie niet nodig hebt .

Enne ... je mag bij de beste tuner gaan die er is , tegenwoordig kunnen ze bij de dealer altijd zien of hij gechipt geweest is , zelfs na terugzetten van originele setup .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: T6.1 Bulli edition vader & zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

Hoi Pascal,

Ik hoop het ook :lach maar zelfs dan is er geen probleem.

Niet dat je het altijd zelf in de hand hebt hoor, motorische ellende met Volkswagens, was het maar zo, maar de manier waarop je een auto gebruikt en onderhoudt pleegt spelen zeker ook een heel grote rol van betekenis. Goed warm rijden met altijd een goeie cooldown bij snelle turbo-auto's is er bij mij ingeramt, zeker met bepaalde VW motoren die serieuze upgrades hebben gehad. Wij verversen altijd veel vaker dan voorgeschreven de olie bijv.....om maar iets te noemen.

Ik begrijp eea over de software waar je over schrijft maar ik maak dan ook nergens een geheim van, anders zou ik het zeker achterwege laten er hier over te schrijven, toch ? En inderdaad, daarom gaan wij ook uitsluitend altijd langs bij de beste gespecialiseerde VAG engineer die er in Nederland e.o te vinden is voor dit type motoren :knipoog

Iets over de optimalisatie T6.1 ; intercooler die erop zit is prima en met de turbo kun je niet zo veel qua upgrade (zonder buiten de geadviseerde tolerantie te geraken !) maar die ruimschoots voldoet voor wat wij er mee willen bereiken. Na de aanpassingen zal hij ongeveer de waarden hebben zoals een van de af fabriek versies van de T6.1 (200pk / 145 kW uitv.) en hoe Abt tuning hem aanpakt. Wij zullen ergens ook rond de 210-220pk/435nm uitkomen maar met dit verschil, dat hij hierna veel fijner rijdt, zeker met de aanpassingen aan de DSG.

Mag ik vragen of je zelf ervaring hebt met of wel eens e.e.a. hebt laten aanpassen aan een van je eigen VAG auto's qua motorische of softwarematige upgrades ?

Groet,
Paul
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10864
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T6.1 Bulli edition vader & zoon 'mod' project

Bericht door Pascal-141 »

Tricolore schreef: 13 aug 2020, 20:38 Hoi Pascal,

Mag ik vragen of je zelf ervaring hebt met of wel eens e.e.a. hebt laten aanpassen aan een van je eigen VAG auto's qua motorische of softwarematige upgrades ?

Groet,
Paul
Ja , heb er een heel klein beetje ervaring mee , ik werk nog maar 20 jaar aan T4's . En daarvoor was het een goede 10 jaar puur mechanische tuning aan vooral VW en Ford in de periode dat ik autorodeo en bangerracing deed.
Bangerracing heb ik opgegeven toen ik naar het buitenland ging werken , en wegens rugklachten .
Tegenwoordig , sinds ik VW busjes rijd (20 jaar dus) gaan wij naar veel vw bus treffens vooral in de UK en D . ( behalve dit jaar , wegens Corona ...)
En ik rijd ook regelmatig offroad , met mijn aangepaste T3 syncro .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 34171
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T6.1 Bulli edition vader & zoon 'mod' project

Bericht door Multivan Generation »

Ik zou voor een Wagner Evo interkoeler gaan.., en niet met de stock interkoeler verder gaan..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: T6.1 Bulli edition vader & zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

Multivan Generation schreef: 13 aug 2020, 21:51 Ik zou voor een Wagner Evo interkoeler gaan.., en niet met de stock interkoeler verder gaan..
Ik las net het eea van ik geloof een echte techneut Edjeraketje ?......die idd wagner adviseert ivm een veel betere flow. Ik duik er morgen in en dank je voor het meedenken. Blij om hier op het forum te zijn met 'die hards' die de newbies handje helpen. Top.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10864
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T6.1 Bulli edition vader & zoon 'mod' project

Bericht door Pascal-141 »

De interkoeler op de T6.1 is watergekoeld .
Als je er een klassieke frontmount interkoeler wil opzetten , zal je de waterkoeling moeten doorverbinden , en de ecu door een goede tuner moeten laten wijzigen , want de motorsturing is er nu op voorzien dat de interkoeler altijd op dezelfde temp loopt , met een frountmount is dat niet het geval , afhankelijk van bvb de buiten temp.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Tricolore
Berichten: 205
Lid geworden op: 10 aug 2020, 23:58

Re: T6.1 Bulli edition vader & zoon 'mod' project

Bericht door Tricolore »

Multivan Generation schreef: 13 aug 2020, 21:51 Ik zou voor een Wagner Evo interkoeler gaan.., en niet met de stock interkoeler verder gaan..
De charge-cooler die er nu op zit, zit direct aan het inlaatspruitstuk. Een Wagner Evo monteren is verre van plug & play bij de T6.1. Het zal echt wel een positieve verbetering zijn maar dan wel een zeer kostbare in dit geval. Technisch haalbaar, ja (alles kan), maar je moet dan ontzettend veel geld investeren waarbij het rendement dat dat oplevert in dit geval volgens mij niet de moeite waard is. Dus motorisch gezien ; meer dan een KN sportfilter en optimalisatie van de ECU en DSG met de bestaande IC en turbo gaat het in ons geval niet worden.

Wat denk jij ? :proost Ik sta open voor meer of andere suggesties uiteraard.
Plaats reactie