Testdrive in de sneeuw T6.1 4MOTION vs Audi A6 V6 3.0 DSG QUATTRO.
Vanmorgen was het eindelijk zover.
Ideale omstandigheden om eindelijk eens onze nieuwe BULLI T6.1 4Motion met de Nokian Snowproof te gaan testen op het nabij gelegen industrieterrein met prachtig geasfalteerde brede wegen, waar nog een flink pak onaangeroerd / niet -gepekelde sneeuw lag en het ook nog eens sneeuwde bij -4 graden.
Door hetzelfde parcours met 2 voertuigen te rijden krijg je een goed beeld van hoe goed, of hoe slecht, de T6.1 presteert.
We hadden afgesproken een vast parcours te volgen zodat we met of zonder traction control konden testen of manueel en automaat. Er zaten 2 hele lange stukken bij zodat onze Audi Quattro daar in ieder geval 'voordeel' zou moeten hebben. Leuke bochtjes en door veel (dezelfde) ronden te maken konden we leren van gemaakte fouten tijdens het rijden en dus hadden we ruimte om te verbeteren of rijlijnen aan te passen. Aan het eind kun je dan spreken van een goede test-drive met een eerlijke uitslag.
Ik dacht vooraf, 'ik blijf nergens met de T6.1 4Motion tegenover de A6 Quattro op Pirelli P Zero winterbanden', maar de uitslag was anders. Heel anders

. De A6 Quattro kon de 4Motion niet bijbenen. Bij het inremmen niet, niet bij het insturen, of bij grip in het bochtenwerk en ook niet bij het uit-accelereren, zelfs op de lange stukken legde de Quattro het af.......overal was er dikke winst voor de T6.1 !! Zoonlief is echt een autofreak en de knul kan écht autorijden maar wat hij ook probeerde in tal van rondjes, hij kon deze 4Motion niet bijhouden, en dan druk ik met zwak uit

. Hij geagiteerd na afloop en ik verbluft. Deze heb ik niet zien aankomen. Ik kijk nu even ook heel anders naar deze VW T6.1 om eerlijk te zijn. Niet gedacht dat dit kon. Ik kijk echt niet door een 'roze VW T bril'.........integendeel. Ben eerder te kritisch dan de gebreken te bagatelliseren maar hier in dit geval, ere wie ere toekomt
Nu is er het e.e.a gedaan aan onze bus maar hoe dit in de sneeuw en met gladheid rijdt is meer dan ik had durven dromen. Ik weet niet welk deel van de credits naar deze Nokian snowproof banden geschoven moet worden. Nooit eerder dit merk banden gereden maar daar heb ik spijt van. Dit is wel een topper die ik volgens mij niet eerder gehad heb.
Ben hierna eens gaan rijden met een Renault Trafic handgeschakeld op Toyo winterbanden maar dat is dan echt om te

(lees: in vergelijking met de 4Motion op Nokian)
Vandaag was een mooie dag. Voor wie twijfelt aan de optie 4Motion in de toekomst, niet doen ! Aanvinken en bestellen

want misschien wel de mooiste optie die er is.