Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

verschil tussen verschillende dieselmotoren

vragen over de T4
noborders
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mei 2007, 11:32

verschil tussen verschillende dieselmotoren

Bericht door noborders »

Beste weetjewellers,

Ik heb me de laatste paar weken verdiept in de T4. Met als doel om een camper (1992-1996) te kopen. Hier zie ik verschillend dieselmotoren lang komen, nl:
1.9D
1.9TD
2.4D
2.4TD
Welke van deze motoren is het meest betrouwbaar en het meest zuinig.

Ik wil er graag ook een helling van 10% mee kunnen oprijden, zodat ik ook met de camper in de bergen kan rondrijden. Welke motor is daarvoor nodig?

Alvast heel erg vriendelijk bedankt voor jullie hulp en advies.

Groet, Robert.
Gebruikersavatar
Roger B. (11)61
Berichten: 9154
Lid geworden op: 10 apr 2007, 10:01
Locatie: in der Hinterecke (Duitse achterhoek)

Bericht door Roger B. (11)61 »

tja, is deels ook een budget kwestie.... en hoe snel wil je die helling op...

zelf heb ik zwaar voorkeur voor een 2,5 TDI van de andere motoren weet ik weinig over betrouwbaarheid en dergelijke, als is het vaak zo dat hoe simpeler de motor hoe betrouwbaarder.
Wat je ook doet, zorg altijd dat je de drie T's bij je hebt, dan kun je je altijd redden....
Tyraps, Tape en Telefoon
noborders
Berichten: 7
Lid geworden op: 16 mei 2007, 11:32

Bericht door noborders »

Bedankt Roger.

De 2.5TDI heeft inderdaad mijn voorkeur ook, alleen is die toch boven mijn budget.

Ik las op internet dat de 1.9 (4cilinder) betrouwbaarder en zuiniger zou zijn dan de 2.4 (5cilinder) .

Nu hoef ik niet met 120 de bergen op te kunnen, maar graag wel met 80 km/h. Is dat met een 1.9 mogelijk?
Gebruikersavatar
henk106
Berichten: 544
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:01
Locatie: Hoogvliet T4

Bericht door henk106 »

1.9 td gaat niet hard de bergen op maar met op tijd te schakelen
is het best te doen
en heel betrouwbaar.
suc6
Gebruikersavatar
maartent5
Berichten: 262
Lid geworden op: 17 mar 2007, 16:16

Bericht door maartent5 »

en de 1.9TD kan wel wat extra vermogen aan :jumpklap
Gebruikersavatar
keescv
Berichten: 472
Lid geworden op: 13 jan 2007, 17:50
Locatie: anna paulowna

Bericht door keescv »

ik hoor toch regelmatig dat de 2,4 en 2,4 td het prima doen
Harry 341
Berichten: 10037
Lid geworden op: 12 jan 2007, 20:52
Locatie: Velserbroek

Bericht door Harry 341 »

eeehhhhh 2.4 TD ???
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

maartent5 schreef:en de 1.9TD kan wel wat extra vermogen aan :jumpklap
Daarom hebben jullie dat niet gedaan :bifun

Als je gewoon wilt cruisen op de snelweg, dan is de versnellingsbak van de 1,9 TD wat aan de korte kant bij 120 km/u en meer.

Maar het heeft net dat extra beetje pit dat je nodig kunt hebben om de bergen fijner op te rijden. Ok de onderdelen zijn lekker courant want ook op de golf etc vindbaar.

Een camper met een 1,9 td motor gaat prima hoor, vraag maar aan Leo en anderen. Het is zeker geen strepentrekker, maar dat is voor een camper ook niet nodig he :knipoog
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
frank884
Berichten: 1859
Lid geworden op: 24 jan 2007, 09:38
Locatie: midden limburg

Bericht door frank884 »

noborders schreef:Bedankt Roger.

De 2.5TDI heeft inderdaad mijn voorkeur ook, alleen is die toch boven mijn budget.

Ik las op internet dat de 1.9 (4cilinder) betrouwbaarder en zuiniger zou zijn dan de 2.4 (5cilinder) .

Nu hoef ik niet met 120 de bergen op te kunnen, maar graag wel met 80 km/h. Is dat met een 1.9 mogelijk?
Je geeft al aan dat de 2.5 tdi boven je budget is.
de 1.9 D de 1X 60 pk geproduceerd tot 1995. zou ik nooit kiezen want er is ook de 1.9TD ABL (68 pk) 140nm koppel en die is 8 pk minder zwak
en van 1993 tot 2003 geproduceerd (veel meer keuze ook in)
2.4 AAB en AJA (78 pk) is dacht ik zonder turbo,... 1990 -1998 gemaakt

De 1.9TD kan heel veel trekken je moet alleen geen haast hebben,
de truuk zit namelijk in de versnellingsbak die heeft de versnellingen
lager zitten als bijv de 2.5 tdi (vergelijkbaar met een tractor)
die trekt ook enorm veel met een relatief kleine motor door de versnellingsbak.

(als je 80 rijdt met de 1.9 td dan zit hij al veel hoger in de toeren als de 2.5 tdi als die 80 rijdt in de zelfde versnelling)
boven de 90 km/h is de power zeer snel zoek.
daarom is die relatief sterk met een kleine motor maar niet op hoge topsnelheden.
En de 1.9TD is een heel eenvoudige motor bijna geen electronica
(ik denk betrouwbaarder als de 2.5 TDI) "geen luchtmassameter" en
veel andere potentiele probleemveroorzakers heeft die gewoon niet)
Mac
Berichten: 769
Lid geworden op: 13 jan 2007, 20:26
Locatie: Raalte

Re: verschil tussen verschillende dieselmotoren

Bericht door Mac »

noborders schreef:Beste weetjewellers,
Ik heb me de laatste paar weken verdiept in de T4. Met als doel om een camper (1992-1996) te kopen. Hier zie ik verschillend dieselmotoren lang komen, nl:
1.9D
1.9TD
2.4D
2.4TD
Welke van deze motoren is het meest betrouwbaar en het meest zuinig.
Groet, Robert.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
5 jaar 2.4 D, geen enkel mankement (wat er niet op zit, gaat ook niet kapot) turbo ed. "camper is te koop"
Afbeelding
It's not what you buy
It's what you create.
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10826
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: verschil tussen verschillende dieselmotoren

Bericht door Pascal-141 »

noborders schreef:Beste weetjewellers,

Ik heb me de laatste paar weken verdiept in de T4. Met als doel om een camper (1992-1996) te kopen. Hier zie ik verschillend dieselmotoren lang komen, nl:
1.9D
1.9TD
2.4D
2.4TD
Welke van deze motoren is het meest betrouwbaar en het meest zuinig.

Ik wil er graag ook een helling van 10% mee kunnen oprijden, zodat ik ook met de camper in de bergen kan rondrijden. Welke motor is daarvoor nodig?

Alvast heel erg vriendelijk bedankt voor jullie hulp en advies.

Groet, Robert.
.

De 1.9D is te zwak als je vlot een berg op wil met een campergewicht , maar hij is wel betrouwbaar.
De 1.9TD heeft het iets makkelijker om bergop te gaan , en deze motor heeft reserve genoeg om er dankzij een intercooler en wat opschroefwerk een makkelijk een extra 15pk uit te halen. Hij blijft daarbij nog goed betrouwbaar.
De 2.4D is inderdaad geen strepentrekker , maar hij doet rustigaan zijn werk. Bij deze motoren wel opletten dat je een goede koeling hebt ,want daar zijn ze gevoelig aan.
De 2.4 TD heeft origineel nooit bestaan. Er rijden er wel enkele rond ,maar dat zijn dan motoren waar achteraf een turbo is bijgeplakt. De 2.4 motor met turbo is niet echt een betrouwbare motor , de koelkanalen in het motorblok zijn nogal aan de krappe kant om de extra hitte (door het extra vermogen) af te voeren.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33876
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Bericht door Multivan Generation »

Nothelle de gerenommeerde Audi-tuner heeft een turbo geleverd op de 2,4 diesel, compleet met interkoeler.
Heb er pas een gezien en de eigenaar flink uitgehoord erover :lach
Ik heb er ook nog foto's van gemaakt..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
matje86
Berichten: 13085
Lid geworden op: 12 jan 2007, 19:43
Locatie: Zaanstad

Bericht door matje86 »

iets over t4 motoren ook te vinden in de weetjewel pagina,s onder
Menu keuze -T4 folder info
http://www.weetjewel.com/motor_code_info.htm
Volgers Facebook ,, Matje Weetjewel ,,
Gebruikersavatar
Dehler_Bert
Berichten: 67
Lid geworden op: 20 feb 2007, 00:03
Locatie: Delft

Bericht door Dehler_Bert »

Robert,

Ik had een camper ('93) met een 2.4D motor. Bij 175.000 km gekocht en weer doorverkocht bij 275.000 km op de teller. Motor liep altijd als een zonnetje - zover dat mogelijk is bij een 2.4D!
Ik sluit me aan bij de vorige berichten: Met een 2.4D (net zoals de 1.9TD overigens) koop je geen sprinter, maar je komt er wél. Vond wel dat de 2.4D op de snelweg wel behoorlijke herrie produceerde. Constant 120 km/h gaat net, maar harder??
Nu, met een 2.5TDI gaat het allemaal een stukje lekkerder, maar daar betaal je inderdaad voor. Als je er enigszins budget voor hebt is elke TDI te kiezen boven een 2.4D of 1.9TD.
1.9D is absoluut af te raden als camper (weegt leeg al rond de 2000 kg).

Succes, Bert (215)
Leo45
Berichten: 1452
Lid geworden op: 11 jan 2007, 15:23

Bericht door Leo45 »

Ach wat zal ik eraan toevoegen.
Een 1.9TD is inderdaad geen strepentrekker maar wel een betrouwbare zuinig motor.
De camper kwam elke berg op, zowel in de Pyreneen, als in Schotland, Cornwall, Noorwegen, Zweden kortom letterlijk overal.
Kruissnelheid van rond de 110 is prima vol te houden en dan heb je nog een beetje over om wat gas bij te geven. Ook doet de Cruisecontrol het dan lekker want er zit nog wat ruimte om wat gas bij te geven.
Verbruik normaal door de weeks 1:11 a 1:12,5, olieverbruik bij mij te verwaarlozen en behalve het normale onderhoud nooit wat aan gehad.

Kortom erg betrouwbaar.
Ook met een aanhanger kom je lekker weg in het verkeer maar bij de 100 houdt het gewoon op.

groeten

Leo
T4 2.5TDI automaat RIP
Plaats reactie