Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

(verergende) motoraccu problemen

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
fvzwieten
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 aug 2016, 09:57

(verergende) motoraccu problemen

Bericht door fvzwieten »

Hallo,

Ik heb een Cali en heb al een tijdje motor accu problemen. Dit komt volgens mij door het feit dat we hem in de winter alleen voor korte stadsritjes gebruiken. En corona helpt ook niet voor langere ritjes. Bovendien hebben we destijds aan de accu gemeten en het blijkt dat er een lekstroom is terwijl alles uit staat. Volgens de garage waar ik hem gekocht heb is dat normaal bij dit type camper. Ik heb een paar jaar geleden een acculader gekocht voor dit "winterprobleempje" en dat was een acceptabele oplossing.

Echter, de laatste tijd verergert het probleem. Waar ik vorige jaren voldoende had aan een extra lading eens per maand, houd de accu het nu niet eens een week meer uit met maar een paar stadsritjes per week. En de winter is nog niet eens goed en wel begonnen!

Vragen:
1. Klopt de bewering van de garage dat een lekstroom op de motoraccu bij een Cali normaal is?
2. Kan het zijn dat de accu zelf aan zijn eindje is? Hij is zo'n 4 jaar oud.
3. Wat is een goede accu ter vervanging? Er zit nu een Varta Black Dynamic 90A in. Zou een start-stop accu een goed idee zijn gegeven de lekstroom?
4. Als die lekstroom niet normaal is, wat is dan de manier om de lek op te sporen? Mijn aanpak zou zijn om een ampere meter tussen de accu en de auto te plaatsen en de zekeringen 1 voor 1 te trekken.

Alvast bedankt voor iedere vorm van hulp!

Fred
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: (verergende) motoraccu problemen

Bericht door Multivan Generation »

1 ja
2 ja
3 nee, hangt af van je bouwjaar en of je nu een start/stop systeem hebt, accu's geschikt voor start stop systeem zijn AGM accu's en duurder.
4 ja..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
fvzwieten
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 aug 2016, 09:57

Re: (verergende) motoraccu problemen

Bericht door fvzwieten »

Dank je wel Peter.

Mijn Cali heeft als bouwjaar 27-06-2007

Heb je een advies voor een goede accu die (beter) in ons gebruikspatroon past?

- Fred
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: (verergende) motoraccu problemen

Bericht door Beckontheroad »

Zou eerst meten hoeveel je lekstroom is En dan wel ca 10 min na alles uit geschakeld.
Als je die hebt opgespoord proberen uit te schakelen

Daarna/daarnaast regelmatig de start accu aan de druppellader en de HH aan de 240v.
Verder bij wegrijden zoveel mogelijk verbruikers (airco verlichting stoelverwarming etc) uit laten.

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Panadero
Berichten: 87
Lid geworden op: 15 jul 2015, 20:37

Re: (verergende) motoraccu problemen

Bericht door Panadero »

1. Ik weet het niet 100% zeker, maar ik denk van niet. Op de motoraccu van een Cali staat toch niet veel meer aangesloten dan dat er op een normale T5 aan de motoraccu hangt. Er staat immers nog een huishoudaccu onder de voorstoel en eentje helemaal achterin voor de stroomverbruikers in het campergedeelte. Zie ook het schema.
2. Dat kan zeker. Als je naar een bedrijf gaat waar ze de accu vervangen, kunnen ze deze ook (in de auto) belasten en checken, dan weet je het snel genoeg. Tijdens het vervangen van de accu gaat er een noodaccu op de polen zodat b.v. je radio niet compleet van slag is.
3. De Exide Premium EA1000 is een prima accu. Hier op het forum al eerder positief genoemd en het bedrijf waar ik 'm laten inzetten was ook positief; er worden veel taxi's mee uitgerust. Bij mij (Cali 2010) paste deze er uitstekend in en zeer tevreden mee.
4. Ik zou eerst die nieuwe accu erin zetten en dan kijken of het probleem blijft.

Afbeelding
T6.1 California Coast 4M
Plaats reactie