Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

T4 2.4D 1990

Ben je bezig met een leuk of ingrijpend project aan je bus. Plaats deze dan hier
VWZN
Berichten: 385
Lid geworden op: za aug 24, 2013 8:37
Locatie: Mol-Postel België

T4 2.4D 1990

Bericht door VWZN »

Mijn recent aangeschafte T4 zal een rijdend project gaan worden!

Bij aankoop behoorlijk wat zwarte rook bij het starten, maar omdat hij nogal lang stilgestaan heeft, dacht ik dat gaat wel over.
Niet dus!
Dinsdag de brandstofpomp juist afgesteld en dat scheelt al heel veel!

Vorige week hebben de schakelbolletjes het begeven.
Na een noodreparatie, toch nog een paar dagen kunnen rijden.
Maar dinsdag ook vervangen.

Dinsdagmorgen voor vertrek heel moeilijk starten.
Een paar keer geen ronddraaiende startmotor of doordraaiende startmotor, maar ik kreeg hem aan!
In de garage heeft men er naar gekeken en de startmotor leek vrij nieuw.
Volgens garage het contactblokje.

Dinsdagmorgen werkte ook ineens mijn kilometerteller niet meer.
Zullen we naar kijken bij het vervangen van het startblokje.

Nog wat opvallende zaken:
Voorgloeilampje brand zwak of helemaal niet
Toerenteller werkt af en toe ook niet
Temperatuurmeter blijft vrij laag aangeven
Dit alles mogelijk door het haperende contactblokje?

Wat ik weet wat er moet gebeuren:
Klein laswerk aan binnen en buitendorpels ( 3 a 4 gaatjes van max 10 cm)
Injectoren reviseren? (rookt nog een beetje)
Gloeibougies?
Raamwerk rondom asbak en radio vervangen.
Speakers vervangen (1 van de 6 werkt)
Bedrading dashboard en huishoudgedeelte nazien/repareren.
Uitpluizen hoe de slaapbank werkt
Gat in hemeltje maken voor het tweede opendakje wat er in zit???
Klaarmaken voor de keuring voor inschrijven in België als oldtimer.

Dus een aardig lijstje! En zal daardoor regelmatig domme vragen stellen
VWZN
Berichten: 385
Lid geworden op: za aug 24, 2013 8:37
Locatie: Mol-Postel België

Re: T4 2.4D 1990

Bericht door VWZN »

En hier dus maar alvast de eerste vragen.

Wat is de beste weg voor de inschrijving in België?
Ik weet dat ik eerst naar de douane in België moet voor een formulier.
Daarmee kan ik naar de keuring voor inschrijving.

Maar: kan dat nog voordat hij uitgevoerd is uit Nederland?

Is het slim het laswerk en dergelijke te doen voor de keuring?

Het is mijn enige auto, dus ik wil zo lang mogelijk blijven rijden!
Liefst op Nederlandse platen tot de Belgische platen binnen zijn!

Nu is mijn budget beperkt, dus ik zoek ook naar hulp bij de reparaties. Uiteraard tegen betaling maar liever niet de garage tarieven!
Ik woon in Mol-Postel België dus bij voorkeur in de straal Eindhoven, Antwerpen, Tilburg. In eerste instantie voor het laswerk en voor de elektrische problemen!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 30957
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 2.4D 1990

Bericht door Multivan Generation »

Repareren in Nederland en in Nederland nog APK keuring laten doen. Daarna invoeren in België.

Groetjes Peter
Ps voor wat betreft invoeren in België zijn verschillende topics..
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
juke
Berichten: 75
Lid geworden op: wo jun 03, 2020 11:33

Re: T4 2.4D 1990

Bericht door juke »

Ik heb dit jaar ook eentje gekocht in NL weliswaar een T4 california dit was een lange lijdensweg.
Zeker als je niet de juiste documenten hebt.
Hier in België doen ze heel moeilijk, en zeker bij de autokeuring.
Als je geen nationaal gelijkvormigheidsattest hebt van België vergeet het maar, dan krijg je hem nooit ingeschreven.
Zeker deze hij is van 1990 toen bestond dit nog niet.
Ik ben speciaal naar de importeur van VW moeten gaan in bxl om hem te laten homologeren, gelukkig was hij origineel en kreeg ik een nationaal gelijkvormigheidsattest.
En met dit papier / nationaal gelijkvormigheidsattest van België kan je hem laten keuren, anders niet!
Ieder land heeft nog zijn eigen wetten, ondanks dat we in Europa leven.
Ik dacht dat ik alle juiste documenten had, nee dus.
Douane geen enkel probleem, was op 5 min online in orde.
Ik zou eerst eens goed informeren bij de keuring in België voor je hem inporteerd naar België.
Want denk dat je anders nog gaat verschieten, zoals ik had 😳 maar eind goed al goed 😄

Hier vind je nog meer info op dit topic.

viewtopic.php?f=23&t=64644

Sccs nog.
Jurgen
Gebruikersavatar
odorf
Berichten: 2298
Lid geworden op: ma aug 10, 2009 16:18
Locatie: Rotterdam

Re: T4 2.4D 1990

Bericht door odorf »

Nog wat opvallende zaken:
Voorgloeilampje brand zwak of helemaal niet
Toerenteller werkt af en toe ook niet
Temperatuurmeter blijft vrij laag aangeven
Dit alles mogelijk door het haperende contactblokje?
Ik zou ook de massakabels vanaf de accu volgen en bij de massapunten de moertjes loshalen, helemaal netjes schoonmaken (staalborsteltje/fijn schuurpapier/scotch schuurmatje) tot blank metaal en weer goed vastzetten.

Idem voor de aansluitingen op de dynamo.

Is prima zelf te doen.
:toppie
VW T4 1.9 TD Westfalia California Coach 03/1994 Karibikgrün LP6M >>link<<
>>projecten<<
VWZN
Berichten: 385
Lid geworden op: za aug 24, 2013 8:37
Locatie: Mol-Postel België

Re: T4 2.4D 1990

Bericht door VWZN »

juke schreef: wo nov 04, 2020 21:32 Ik heb dit jaar ook eentje gekocht in NL weliswaar een T4 california dit was een lange lijdensweg.
Zeker als je niet de juiste documenten hebt.
Hier in België doen ze heel moeilijk, en zeker bij de autokeuring.
Als je geen nationaal gelijkvormigheidsattest hebt van België vergeet het maar, dan krijg je hem nooit ingeschreven.
Zeker deze hij is van 1990 toen bestond dit nog niet.
Ik ben speciaal naar de importeur van VW moeten gaan in bxl om hem te laten homologeren, gelukkig was hij origineel en kreeg ik een nationaal gelijkvormigheidsattest.
En met dit papier / nationaal gelijkvormigheidsattest van België kan je hem laten keuren, anders niet!
Ieder land heeft nog zijn eigen wetten, ondanks dat we in Europa leven.
Ik dacht dat ik alle juiste documenten had, nee dus.
Douane geen enkel probleem, was op 5 min online in orde.
Ik zou eerst eens goed informeren bij de keuring in België voor je hem inporteerd naar België.
Want denk dat je anders nog gaat verschieten, zoals ik had 😳 maar eind goed al goed 😄

Hier vind je nog meer info op dit topic.

viewtopic.php?f=23&t=64644

Sccs nog.
Jurgen
En uiteindelijk wel gelukt?
Maakt het uit dat ik inschrijving als oldtimer wil?
En dat het van oorsprong een Duitse inschrijving had?
VWZN
Berichten: 385
Lid geworden op: za aug 24, 2013 8:37
Locatie: Mol-Postel België

Re: T4 2.4D 1990

Bericht door VWZN »

odorf schreef: wo nov 04, 2020 22:36
Nog wat opvallende zaken:
Voorgloeilampje brand zwak of helemaal niet
Toerenteller werkt af en toe ook niet
Temperatuurmeter blijft vrij laag aangeven
Dit alles mogelijk door het haperende contactblokje?
Ik zou ook de massakabels vanaf de accu volgen en bij de massapunten de moertjes loshalen, helemaal netjes schoonmaken (staalborsteltje/fijn schuurpapier/scotch schuurmatje) tot blank metaal en weer goed vastzetten.

Idem voor de aansluitingen op de dynamo.

Is prima zelf te doen.
:toppie
Ga ik doen, bedankt!
VWZN
Berichten: 385
Lid geworden op: za aug 24, 2013 8:37
Locatie: Mol-Postel België

Re: T4 2.4D 1990

Bericht door VWZN »

Afstand voor het hulp bij lassen is trouwens niet een groot probleem, ik rijd graag in mijn T4 :-)
20201105_120645.jpg
Gebruikersavatar
juke
Berichten: 75
Lid geworden op: wo jun 03, 2020 11:33

Re: T4 2.4D 1990

Bericht door juke »

VWZN schreef: do nov 05, 2020 9:25
juke schreef: wo nov 04, 2020 21:32 Ik heb dit jaar ook eentje gekocht in NL weliswaar een T4 california dit was een lange lijdensweg.
Zeker als je niet de juiste documenten hebt.
Hier in België doen ze heel moeilijk, en zeker bij de autokeuring.
Als je geen nationaal gelijkvormigheidsattest hebt van België vergeet het maar, dan krijg je hem nooit ingeschreven.
Zeker deze hij is van 1990 toen bestond dit nog niet.
Ik ben speciaal naar de importeur van VW moeten gaan in bxl om hem te laten homologeren, gelukkig was hij origineel en kreeg ik een nationaal gelijkvormigheidsattest.
En met dit papier / nationaal gelijkvormigheidsattest van België kan je hem laten keuren, anders niet!
Ieder land heeft nog zijn eigen wetten, ondanks dat we in Europa leven.
Ik dacht dat ik alle juiste documenten had, nee dus.
Douane geen enkel probleem, was op 5 min online in orde.
Ik zou eerst eens goed informeren bij de keuring in België voor je hem inporteerd naar België.
Want denk dat je anders nog gaat verschieten, zoals ik had 😳 maar eind goed al goed 😄

Hier vind je nog meer info op dit topic.

viewtopic.php?f=23&t=64644

Sccs nog.
Jurgen
En uiteindelijk wel gelukt?
Maakt het uit dat ik inschrijving als oldtimer wil?
En dat het van oorsprong een Duitse inschrijving had?
Is gelukt door homologatie van inporteur VW van België, procedure voor oldtimer's weet ik niet.
Zoals ik al zei informeer eens bij de autokeuring voor procedure oldtimers mss is dit anders
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10416
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 2.4D 1990

Bericht door Pascal-141 »

VWZN schreef: do nov 05, 2020 9:25
juke schreef: wo nov 04, 2020 21:32 Ik heb dit jaar ook eentje gekocht in NL weliswaar een T4 california dit was een lange lijdensweg.
Zeker als je niet de juiste documenten hebt.
Hier in België doen ze heel moeilijk, en zeker bij de autokeuring.
Als je geen nationaal gelijkvormigheidsattest hebt van België vergeet het maar, dan krijg je hem nooit ingeschreven.
Zeker deze hij is van 1990 toen bestond dit nog niet.
Ik ben speciaal naar de importeur van VW moeten gaan in bxl om hem te laten homologeren, gelukkig was hij origineel en kreeg ik een nationaal gelijkvormigheidsattest.
En met dit papier / nationaal gelijkvormigheidsattest van België kan je hem laten keuren, anders niet!
Ieder land heeft nog zijn eigen wetten, ondanks dat we in Europa leven.
Ik dacht dat ik alle juiste documenten had, nee dus.
Douane geen enkel probleem, was op 5 min online in orde.
Ik zou eerst eens goed informeren bij de keuring in België voor je hem inporteerd naar België.
Want denk dat je anders nog gaat verschieten, zoals ik had 😳 maar eind goed al goed 😄

Hier vind je nog meer info op dit topic.

viewtopic.php?f=23&t=64644

Sccs nog.
Jurgen
En uiteindelijk wel gelukt?
Maakt het uit dat ik inschrijving als oldtimer wil?
En dat het van oorsprong een Duitse inschrijving had?
Ja, invoer/keuring als oldtimer maakt verschil. Je hebt geen COC of andere attesten nodig , je NL papieren en/of de oude Duitse Brief zouden voldoende moeten zijn.

In NL eerst APK keuring is eigenlijk geld weggooien , want bij de invoer word je T4 hier toch volledig gekeurd , incl roettest ( tegenwoordig moeten oldtimers ook een roettest doen , dat is nieuw sinds dit jaar).
En voor de invoerkeuring ook de roest laten wegwerken , anders krijg je hem niet gekeurd .
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
VWZN
Berichten: 385
Lid geworden op: za aug 24, 2013 8:37
Locatie: Mol-Postel België

Re: T4 2.4D 1990

Bericht door VWZN »

Bedankt Pascal, dat geeft hoop!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 30957
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: T4 2.4D 1990

Bericht door Multivan Generation »

Belgische keuring zou een buitenlandse APK moeten overnemen.. dus zou je sores kunnen besparen..

Dat ze dat wellicht niet doen, is iets anders..
Maar is Europese wetgeving.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10416
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: T4 2.4D 1990

Bericht door Pascal-141 »

Multivan Generation schreef: vr nov 06, 2020 8:11 Belgische keuring zou een buitenlandse APK moeten overnemen.. dus zou je sores kunnen besparen..

Dat ze dat wellicht niet doen, is iets anders..
Maar is Europese wetgeving.
Duitse TUV keuring word hier erkend , de NL APK niet .
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1005
Lid geworden op: do nov 20, 2014 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: T4 2.4D 1990

Bericht door brugseb »

Wat invoerperikelen betreft kan ik ook wel mijn bijdrage leveren :bonk :bonk :bonk
1990 dus zonder EU papieren, dit betekent dat je een "individuele" eenvormigheidskeuring moet doen; kan gewoon via keuringstation, kennis maken met de chef ter plaatse helpt daarbij :jump
De documenten van de keuring gaan naar Brussel, ministerie levert dan eenvormigheidsattest af, waarmee je opnieuw naar keuring moet en nummerplaat kan aanvragen.
Er is blijkbaar ook een route via D"Ieteren, maar dat is mij nooit gelukt... voor een import doen we denk ik weinig moeite.
Je originele Duitse papieren kunnen het wel makkelijker maken voor de keuring, alles moet immers opgemeten en gewogen worden.
Oh ja, Brussel geeft alleen documenten af indien de bus groen gekeurd was bij de eenvormigheidskeuring, dus volgens mij zal je eerst je laswerk moeten doen.
Succes en véél geduld gewenst.
Bart
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Gebruikersavatar
brugseb
Berichten: 1005
Lid geworden op: do nov 20, 2014 20:56
Locatie: Brugge (B)
Contacteer:

Re: T4 2.4D 1990

Bericht door brugseb »

PS mocht je nog een setje luidsprekers liggen, ik heb ze nog van mijn vorige bus, mogen weg tegen verzendkosten.
Al is een upgrade altijd interessant...
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Plaats reactie