Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

startprobleem t4 aab

vragen over de T4
Plaats reactie
caravelle24d
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 dec 2016, 16:33
Locatie: antwerpen

startprobleem t4 aab

Bericht door caravelle24d »

Hallo iedereen,

Afgelopen week naar de doe het zelf zaak gereden.Bouwmaterialen gekocht.Netjes in de bus geladen.

Wil ik de bus starten,en er gebeurt niets.Controlelampjes op het dashbord,maar de startmoter wil niet ronddraaien.

Uiteindelijk een paar vriendelijke mensen gevonden die de bus aangeduwd hebben zodat ik toch naar huis kon.

Na controle bleek de startmoter kapot te zijn.Even online eentje besteld.Na een paar dagen geleverd en gemonteerd.

Na montage van de startmoter,uiteraard proberen.Joepie,start meteen!

Ik laat de moter even draaien,leg de moter stil en wil nog eens proberen,want met de nieuwe starter gaat de motor vrolijk rond.

Echter,de motor wil niet aanslaan...Vloeken uiteraard :gif :gif .

Aangezien het een aab motor is kan er nietveel mis zijn.Een aab motor die in een plas diesel ligt kan in principe starten :knipoog

Op zoek naar het defect.Alle draden nagekeken,alles goed.Ik krijg spanning op de aansluiting van de dieselpomp,dus de plunjer gaat open.

Uiteindelijk met remmenreiniger de motor terug aan de praat gekregen.Nog eens proberen....zonder remmenreiniger...start niet.

Dan roepen we de hulp in van de dame des huizes.Terwijl ze start,draai in de leidingen los van de injectoren.Er komt geen diesel uit de leidingen..

Raar want de plunjer krijgt spanning en ik hoor hem een klikkend geluid maken.Na nog een paar minuten vloeken,meet ik of de plunjer spanning krijgt tijdens het starten.En jawel hoor,geen spanning tijdens het starten.

Ik heb nu tijdelijk via een draad en schakelaar op het dashbord gemonteerd dat ik de plunjer spanning geef tijdens het starten.We kunnen terug rijden!

Nu de vraag,waar kan het probleem zitten?Ik denk aan een defect relais of eventueel het electrisch gedeelte van het contactslot dat defect is.

Het was/is raar dat het probeem zich voordoet na het vervangen van de starter.Of zou dit dan toch toevallig zijn?
Gebruikersavatar
peerke56
Berichten: 75
Lid geworden op: 11 jul 2019, 17:17
Locatie: Drunen
Contacteer:

Re: startprobleem t4 aab

Bericht door peerke56 »

ik gok op het onder blokje van je contact slot.
Als daar iets mee is dan heb je soms vage dingen. :T44EVER
:peace Mvg Peerke :werkaanT4 T4 2.5 1996 340,000
Gebruikersavatar
Andre Buskop
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 jun 2019, 16:11

Re: startprobleem t4 aab

Bericht door Andre Buskop »

Het enige wat elektrisch kan zorgen dat er geen brandstof komt is de stopklep brandstoftoevoer en die komt van zekering S15 (10A)
Gebruikersavatar
Andre Buskop
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 jun 2019, 16:11

Re: startprobleem t4 aab

Bericht door Andre Buskop »

Knipsel.PNG
caravelle24d
Berichten: 7
Lid geworden op: 13 dec 2016, 16:33
Locatie: antwerpen

Re: startprobleem t4 aab

Bericht door caravelle24d »

Hallo Andre,

Klopt,er komt spanning op de stopklep,echter de spanning valt weg als ik doorstart.

Contakt aan,en er staat spanning op de stopklep,doorstarten en de spanning valt weg.
Gebruikersavatar
Chewbacca
Berichten: 392
Lid geworden op: 29 dec 2017, 17:33

Re: startprobleem t4 aab

Bericht door Chewbacca »

Accu overleden?
Gebruikersavatar
Bas_Caravelle
Berichten: 278
Lid geworden op: 14 okt 2018, 16:50
Locatie: Huizen N-H

Re: startprobleem t4 aab

Bericht door Bas_Caravelle »

Ik gok ook op blokje contactslot.

Volgens mij heeft een AAB een door klem15 gestuurde klep. En klem 15 valt blijkbaar weg tijdens de start( laatste stand contactslot )

Deze geeft spanning niet door.

Eventueel te meten uit de kabelboom contactslot.

Gr Bas
Nu in bezit:
Vw T4 2.5 81kW Kombi, ex - :T4politie

Bezat ooit:
Vw T2 1.6 Westfalia Berlin
Vw T4 2.5 Multivan Syncro
Vw T4 2.5 Tdi LWB Caravelle
Gebruikersavatar
Andre Buskop
Berichten: 22
Lid geworden op: 07 jun 2019, 16:11

Re: startprobleem t4 aab

Bericht door Andre Buskop »

caravelle24d schreef: 12 nov 2020, 15:09 Hallo Andre,

Klopt,er komt spanning op de stopklep,echter de spanning valt weg als ik doorstart.

Contakt aan,en er staat spanning op de stopklep,doorstarten en de spanning valt weg.
Is jouw motor van voor of na 1996 in januari 96 is nl. de aansturing van de stopklep veranderd. De oude modellen hebben een recht toe recht aan aansturing en de nieuwe en elektronisch steuergerät.
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: startprobleem t4 aab

Bericht door Beckontheroad »

T relais dat de dieselpomp vrijgeeft?

JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Plaats reactie