Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Overhaal motor VW T5 2.5tdi

vragen over de T5
Plaats reactie
Machinist
Berichten: 6
Lid geworden op: vr mar 26, 2021 11:37

Overhaal motor VW T5 2.5tdi

Bericht door Machinist »

Goedemiddag allen,

Sinds kort ben ik lid van dit forum waar ik mij voor aangemeld heb omdat ik een probleem (of eigenlijk uitdaging) heb.
Vorig jaar juli heb ik een VW Multivan uit 2004 gekocht met zo'n 2ton op de teller (volgens de teller dan...).
Helaas bleek al vrij snel dat er het een en ander aan de hand was met de motor en dat deze steeds meer lawaai ging maken.
Het olie verbruik bleek vrij hoog en er zat ook veel olie in de turbo inlaat slang. Ook de olie leek erg vervuild, dus mijn theorie is dat de turbo asafdichting het "begeven" heeft.
Na wat onderzoek op het internet en vooral Weetjewel kwam ik erachter dat de oorzaak van het probleem waarschijnlijk bij de verstuyverbussen ligt, deze zouden ingeslagen kunnen zijn waardoor brandstof bij de smeerolie komt met als gevolg gebrek aan smering.

Gezien de kosten voor een cilinderkop- en turbo-overhaal (en wie weet wat je verder nog tegen komt) heb ik besloten de motor zelf te gaan reviseren waarbij ik de kop en turbo uitbesteed.
Voor de kop gaan er diverse verhalen rond over het verassen van de verstuiver gaten, maar ook heb ik gelezen dat er een in Duitsland ontwikkelde verstuiverbrug bestaat die het probleem van ingeslagen verstuivergaten kan voorkomen.

Mijn vragen aan jullie:

- Wat zijn jullie ervaringen met het verbussen van de verstuiver gaten of het plaatsen van een verstuiver brug.
- Als ik de motor ga reviseren waar moet ik dan nog meer op letten behalve lagers, cilinders, zuigers en de koppeling?
- Welke bedrijven adviseren jullie voor het reviseren (verbussen) van de cilinderkop?
- Waar kan ik het beste (prijs/kwaliteit) onderdelen bestellen?
- Nog iets wat ik over het hoofd zie? Nog andere tips?

Alvast hartelijk dank voor het meedenken.
Als alles gelukt is zal ik een reportage bij projecten plaatsen.

Groet Wouter
Bijlagen
94af349c-a2fa-4285-9cf2-a7f3222d5984.jpg
DE KNEU
Berichten: 234
Lid geworden op: do aug 22, 2019 19:38

Re: Overhaal motor VW T5 2.5tdi

Bericht door DE KNEU »

Een eerste generatie t5 van 17 jaar oud met een hopelijk geen180pk blok en een onwaarschijnlijke km stand plus een emissie klasse waar je straks geen stad meer mee in komt..

Zou me eerst afvragen:is t nog wel de moeite? Grtz Karl
AchterKoeker
Berichten: 251
Lid geworden op: zo dec 18, 2016 14:22
Locatie: Achterhoek

Re: Overhaal motor VW T5 2.5tdi

Bericht door AchterKoeker »

DE KNEU schreef: wo apr 21, 2021 19:31 Een eerste generatie t5 van 17 jaar oud met een hopelijk geen180pk blok en een onwaarschijnlijke km stand plus een emissie klasse waar je straks geen stad meer mee in komt..

Zou me eerst afvragen:is t nog wel de moeite? Grtz Karl
174pk*
Groeten uut de Achterhoek! :driveT5
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10416
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Overhaal motor VW T5 2.5tdi

Bericht door Pascal-141 »

Machinist schreef: wo apr 21, 2021 16:34 Goedemiddag allen,

Sinds kort ben ik lid van dit forum waar ik mij voor aangemeld heb omdat ik een probleem (of eigenlijk uitdaging) heb.
Vorig jaar juli heb ik een VW Multivan uit 2004 gekocht met zo'n 2ton op de teller (volgens de teller dan...).
Helaas bleek al vrij snel dat er het een en ander aan de hand was met de motor en dat deze steeds meer lawaai ging maken.
Het olie verbruik bleek vrij hoog en er zat ook veel olie in de turbo inlaat slang. Ook de olie leek erg vervuild, dus mijn theorie is dat de turbo asafdichting het "begeven" heeft.
Na wat onderzoek op het internet en vooral Weetjewel kwam ik erachter dat de oorzaak van het probleem waarschijnlijk bij de verstuyverbussen ligt, deze zouden ingeslagen kunnen zijn waardoor brandstof bij de smeerolie komt met als gevolg gebrek aan smering.

Gezien de kosten voor een cilinderkop- en turbo-overhaal (en wie weet wat je verder nog tegen komt) heb ik besloten de motor zelf te gaan reviseren waarbij ik de kop en turbo uitbesteed.
Voor de kop gaan er diverse verhalen rond over het verassen van de verstuiver gaten, maar ook heb ik gelezen dat er een in Duitsland ontwikkelde verstuiverbrug bestaat die het probleem van ingeslagen verstuivergaten kan voorkomen.

Mijn vragen aan jullie:

- Wat zijn jullie ervaringen met het verbussen van de verstuiver gaten of het plaatsen van een verstuiver brug. De verstuiverbrug is ideaal als "preventiemaatregel" als de kop en verstuivergaten nog in goede staat zijn. Verbussen van de verstuivergaten : tja , de ene is voorstander ,de ander heeft er problemen mee . Stalen bussen in een ALU cilinderkop is toch altijd afwachten .
- Als ik de motor ga reviseren waar moet ik dan nog meer op letten behalve lagers, cilinders, zuigers en de koppeling? Tenzij je een specialist bent , denk ik niet dat je het ALU blok met nikasil cilindercoating van de T5 zomaar zelf even kunt reviseren . Het is immers geen "klassiek" blok die je kan op overmaat boren en honen ... Revisie is mogelijk , maar dan door een gespecialiseerd bedrijf .
- Welke bedrijven adviseren jullie voor het reviseren (verbussen) van de cilinderkop?
- Waar kan ik het beste (prijs/kwaliteit) onderdelen bestellen?
- Nog iets wat ik over het hoofd zie? Nog andere tips? Vergeet de verstuivers zelf niet . Als blok en kop gereviseerd worden , doe dan ook de verstuivers . En terwijl alles toch open ligt en er goed bij kunt : meteen ook de rubber koppelingen van de aircopomp en dynamo vervangen

Alvast hartelijk dank voor het meedenken.
Als alles gelukt is zal ik een reportage bij projecten plaatsen.

Groet Wouter
My current cars:
T3 doka Syncro
T4 2.5TDI "werkbus"
Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Machinist
Berichten: 6
Lid geworden op: vr mar 26, 2021 11:37

Re: Overhaal motor VW T5 2.5tdi

Bericht door Machinist »

Hartelijk dank voor de tips!

Als de voeringen te ver versleten zijn, dan laat ik er nieuwe bussen in persen, lagers, zuigers, keringen en pakkingen doe ik zelf.
Verstuivers laat ik inderdaad ook afpersen, zoek daar alleen nog een geschikt adres voor.
De rest van de tips neem ik mee.
Vandaag gaat het blok uit elkaar.
Machinist
Berichten: 6
Lid geworden op: vr mar 26, 2021 11:37

Re: Overhaal motor VW T5 2.5tdi

Bericht door Machinist »

AchterKoeker schreef: wo apr 21, 2021 21:38
DE KNEU schreef: wo apr 21, 2021 19:31 Een eerste generatie t5 van 17 jaar oud met een hopelijk geen180pk blok en een onwaarschijnlijke km stand plus een emissie klasse waar je straks geen stad meer mee in komt..

Zou me eerst afvragen:is t nog wel de moeite? Grtz Karl
174pk*
Gelukkig geen 174pk.
130pk met handbak.
Emissies zijn voorlopig nog geen probleem, kan er nog lang genoeg mee uit de voeten.
De kosten die ik er nu aan heb had ik anders minimaal aan verlies moeten pakken, zo heb ik er voorlopig toch nog plezier van.
Machinist
Berichten: 6
Lid geworden op: vr mar 26, 2021 11:37

Re: Overhaal motor VW T5 2.5tdi

Bericht door Machinist »

Ondertussen een stuk verder en een stuk armer.

Verstuiverbussen waren ingeslagen waardoor diesel bij de olie kon komen, wat niet ten goede is gekomen van de smering:

- Nokkenas "uitgewaaierd"
- Klepbussen bijna doorgesleten
- Turbo olie & uitlaatgassen lek over het seal
- Hoonpatroon cilinders volledig verdwenen en van 1 cilinder de bus deel weg (zie foto)
- Glijlagers bijna allemaal gekrast en zachte laag weg

Huidige status:

Overhaald onderblok
Overhaalde en verbuste cilinderkop
Nieuwe turbo
Nieuwe oliekoeler
Nieuwe interkoeler
en heel veel nieuwe pakkingen en boutjes...
:muur
Bijlagen
Weer op de terugweg
Weer op de terugweg
Stuk uit de voering
Stuk uit de voering
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 1438
Lid geworden op: zo jan 10, 2016 20:28
Locatie: ook het Westerkwartier

Re: Overhaal motor VW T5 2.5tdi

Bericht door krekwakwol »

Je pakt het serieus aan, dat spreekt me wel aan, alleen dat je al zulke grote problemen hebt bij 2 ton, misschien slecht onderhoud gehad?
De onze 2.5 tdi uit 2008 heeft nu een klein geluidje "hartslag" (zie ander topic) maar verder geen problemen bij 326000km.
Succes verder met de klus, ik blijf het volgen.
Groet, Arnold
T5 2.5 TDI LWB 2008

viewtopic.php?f=3&t=66962
Machinist
Berichten: 6
Lid geworden op: vr mar 26, 2021 11:37

Re: Overhaal motor VW T5 2.5tdi

Bericht door Machinist »

De motor is inmiddels gemonteerd.
Was bijna klaar om te starten, maar bij het opvullen van het koelwater verdween dit in het carter...:-(
Wat bleek, ik had met het demonteren van het blok de waterpomp niet uit het blok gehaald en bij het revisieblok zat de waterpomp er niet in.
Slordig, maar werd ook door het revisiebedrijf niet op geattendeerd, service tip.

Ondertussen is dit probleem opgelost en loopt de motor weer.
Staat nu bij de garage voor het opvullen van de airco, nalopen van de werkzaamheden en een nieuwe Apk.
Hoop er snel weer mee te kunnen rijden.

Een aantal tips voor andere sleutellaars:

- Vervang bij een nieuwe turbo ook de interkoeler en vul de turbo voor montage met olie.
- Gaat het blok uit elkaar, vervang dan oliekoeler & brandstofpomp.
- Vervang alle trekbouten en pakkingen.
- Bij loshalen airco, blind de condensor en koolstof filters goed af.
- Maar bovenal, begin er niet aan!
Machinist
Berichten: 6
Lid geworden op: vr mar 26, 2021 11:37

Re: Overhaal motor VW T5 2.5tdi

Bericht door Machinist »

krekwakwol schreef: zo jun 06, 2021 1:56 Je pakt het serieus aan, dat spreekt me wel aan, alleen dat je al zulke grote problemen hebt bij 2 ton, misschien slecht onderhoud gehad?
De onze 2.5 tdi uit 2008 heeft nu een klein geluidje "hartslag" (zie ander topic) maar verder geen problemen bij 326000km.
Succes verder met de klus, ik blijf het volgen.
Tja, weet helaas niks van de onderhoud history, maar heb al met al niet het idee dat de bus veel onderhoud heeft gehad.
Dat de verstuivers speling opbouwen in de kop blijkt een zwak punt van deze motoren te zijn en ook de brandstofpomp kan intern gaan lekken met als gevolg dat er ook diesel bij de olie komt.
Misschien dat dit met goede service wordt ondervangen...

Ik heb voorlopig een nagenoeg nieuwe motor met toebehoren, dus verwacht er in ieder geval probleemloos nog eens 2ton op te zetten...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 1438
Lid geworden op: zo jan 10, 2016 20:28
Locatie: ook het Westerkwartier

Re: Overhaal motor VW T5 2.5tdi

Bericht door krekwakwol »

Bij mijn motor viel was er nog geen schade aan de cilinderkop, maar tegen het lekken tussen de verstuivers door is er een verstuiverbrug op gekomen, die houdt de verstuivers op hun plaats en in combinatie met nieuwe afdichtingen moet dit er voor zorgen dat er in de toekomst geen schade met lekkage als gevolg ontstaat.
Zie viewtopic.php?f=3&t=66962
Groet, Arnold
T5 2.5 TDI LWB 2008

viewtopic.php?f=3&t=66962
Gebruikersavatar
jacobsentertainment476
Berichten: 802
Lid geworden op: vr jan 12, 2007 20:48
Locatie: Rutenbrock Duitsland Auto: T5 multivan Highline, Touareg 4,2tdi, golf4 1,9tdi
Contacteer:

Re: Overhaal motor VW T5 2.5tdi

Bericht door jacobsentertainment476 »

DE KNEU schreef: wo apr 21, 2021 19:31 Een eerste generatie t5 van 17 jaar oud met een hopelijk geen180pk blok en een onwaarschijnlijke km stand plus een emissie klasse waar je straks geen stad meer mee in komt..

Zou me eerst afvragen:is t nog wel de moeite? Grtz Karl
Het is nooit de moeite waard, investeren in een auto kan zelden uit, zeker de T5! Neemt niet weg dat een vervanger vaak duurder is dan de reparatie kosten.

Gelukkig zijn deze 5cilinder motoren eenvoudig, het past maar op een manier :bonk Ik ben blij dat mijn T5 de deur uit is, ik heb nog een halve T5 op de plank liggen in onderdelen... goh waarom zou dat zijn? Ik wens je veel succes met je motor en hoop dat je nog veel fijne kilometers uit je T5 kunt halen.
Jacobsentertainment476
Moet het goed gebeuren ? Doe het dan zelf!
En mijn vw passat, T4 en T5 info vindt je hier op www.olaf-jacobs.nl
Mijn nieuwe hobby nirotuning.nl
Afbeelding
Plaats reactie