Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Spiritusbranders

vragen over de T4
Plaats reactie
ellepel
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 apr 2021, 12:06

Spiritusbranders

Bericht door ellepel »

De eerste keer ga ik morgen op pad met mijn t4! Nu vroeg ik mij af of het kwaad kan dat mijn potten ruiken. Als ik de klep van het kooktoestel open doe ruik ik de spiritus. En deze plankjes zitten erbij (Zie foto). Enig idee waarvoor deze dienen? De verkoper wist het niet, maar heeft ze maar laten liggen in de camper.
Bijlagen
20210506_162601.jpg
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4826
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Spiritusbranders

Bericht door Hanz »

Een spiritusbrander wil nog wel eens een beetje walmen waardoor er roet op de pannen kan komen. Ik denk, gezien de zwarte kringen, dat het plankje een onderzetter is voor een beroete pan.
En ja, spiritus ruik je, er zit geen kraantje op zoals bij een gasstel.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
WouterKok
Berichten: 23
Lid geworden op: 02 mar 2021, 11:49

Re: Spiritusbranders

Bericht door WouterKok »

Of misschien als sluiting tussen de spiritus tank en kookplaat achter de houten schuiflade? Tijdens het rijden ruik je de spiritus walmen dan minder gok ik.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33820
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Spiritusbranders

Bericht door Multivan Generation »

Waren er geen mensen die bio ethanol gebruikten als verwarmings medium?
Dat ruikt een stuk minder.

Misschien een idee?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
freek
Berichten: 687
Lid geworden op: 29 jan 2007, 23:14

Re: Spiritusbranders

Bericht door freek »

Wij gebruiken bioethanol van action. Dat ruik je niet. Zijn de "potjes" waar de spiritus in zit niet afgesloten als je ze niet gebruikt? Je moet natuurlijk ook de verdamping voorkomen.
T4 tdi AXL syncro camper 2003, >640.000km
T5 tdi AXE multivan camper 2004, >450.000km
Citroen CX turbo2 1986
Noorfalia
Berichten: 249
Lid geworden op: 30 dec 2015, 10:00
Locatie: oost-Veluwe

Re: Spiritusbranders

Bericht door Noorfalia »

freek schreef: 06 mei 2021, 21:22 Wij gebruiken biothanol van action. Dat ruik je niet.
Same here.
freek schreef: 06 mei 2021, 21:22 Zijn de "potjes" waar de spiritus in zit niet afgesloten als je ze niet gebruikt? Je moet natuurlijk ook de verdamping voorkomen.
Inderdaad, je moet de afsluiters wel dichtgedraaid houden als je niet aan het koken bent. Dan zit er een een klepje boven de brander.

Ik haal de tankjes altijd uit de bus als we niet aan het kamperen zijn. Dan moet je ze wel dichtplakken, anders zijn ze leeg als je ze de volgende keer nodig hebt :)
Verkocht in mei 2021: T4 California 2.4D AAB 1992
Plaats reactie