Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Indicatie vuilwatertank.

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 261
Lid geworden op: ma feb 24, 2014 9:47
Locatie: Twente

Indicatie vuilwatertank.

Bericht door Martens-Tvier »

We trekken momenteel door Scandinavië en de indicatie van de watertanks is ermee gestopt.
Geen probleem, de vlotter van de schoonwatertank is waarschijnlijk defect.

Maar ik zie ook geen indicatie van de vuilwatertank. Hoe zat t ook alweer? Komt die alleen maar op het scherm als hij bijna vol is? Het lijkt me te toevallig dat beide indicatoren tegelijk defect zijn.

Dank alvast
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 1546
Lid geworden op: zo apr 15, 2007 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Indicatie vuilwatertank.

Bericht door chv »

De grijswater indicatie brandt inderdaad alleen als de tank vol is (en dan ben je dus te laat :bonk )
Ze gaan heel vaak stuk: ik heb nu mijn 4e Cali en bij geen van alle heb ik ooit een indicatie gezien.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 2656
Lid geworden op: do jun 26, 2014 8:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Indicatie vuilwatertank.

Bericht door J vd Pal »

Als je wilt proberen om de indicator te repareren dan hier een uitleg: https://t4-wiki.de/wiki/Geber_G33_(Wass ... schwasser)

Ik heb de kunststofbuis vervangen door een RVS exemplaar. LET OP er zitten naast de reedcontacten (de kleine glazen buisjes) ook kleine magneetjes in. Deze zitten tegen de reedcontacten aan geplakt. In de Duitse beschrijving worden deze niet genoemd maar zonder werkt het niet!

De vuilwatertank zie je inderdaad pas als de vuilwatertank bijna vol is.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 261
Lid geworden op: ma feb 24, 2014 9:47
Locatie: Twente

Re: Indicatie vuilwatertank.

Bericht door Martens-Tvier »

Dank voor de info.
Het repareren van de vlotter met de reedrelais is iets voor de winter. Ik wist alleen niet meer hoe het met die indicatie van de vuilwatertank in het scherm zat.

Overigens, toeval bestaat niet, was vanochtend na een stevige rit over een keienweg, de slang van de dompelpomp geschoten. Kon ik gelukkig snel fiksen. Die slang is eigenlijk te stug voor het tuutje van de pomp.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 2656
Lid geworden op: do jun 26, 2014 8:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Indicatie vuilwatertank.

Bericht door J vd Pal »

Herkenbaar, dan verloop van tijd wordt de slang stugger. Ik heb hem daarom een paar jaar geleden vervangen.

Ik heb nog een stuk RVS pijp in de juiste maat liggen. Als je een stukje wilt overnemen dan hoor ik het wel.
Bijlagen
Gereviseerde niveau meter T4 California
Gereviseerde niveau meter T4 California
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 261
Lid geworden op: ma feb 24, 2014 9:47
Locatie: Twente

Re: Indicatie vuilwatertank.

Bericht door Martens-Tvier »

Dat is wellicht handig, ik weet niet welke lengte de sensor in onze 2003 event heeft, trouwens.
Is die electronica/print een beetje goed “te redden” uit de defecte sensor? Ik ben handig met electronica, met mechanica wat minder. Dus tips over de te gebruiken kit en afdichting zijn welkom.
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 2656
Lid geworden op: do jun 26, 2014 8:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Indicatie vuilwatertank.

Bericht door J vd Pal »

Vast dezelfde als in onze Event, 265 mm in totaal, de buis is 260 mm.

Ik heb er een paar gedaan en mijn ervaring is dat bij allemaal de print en elektronica nat geweest zijn met oxidatie tot gevolg. Dat heb ik elke keer kunnen herstellen met een nieuwe baan soldeer of een verbindingsdraadje. Ook heb ik een paar reedcontacten moeten vervangen omdat de glazen buis gebroken was waardoor er water inzat. Na het vervangen moeten de magneten op de juiste plek worden vastgelijmd aan de buisjes. Dit heb ik gedaan met hete/smelt lijm. Daarna controleren of deze op de juiste plek zit door de drijver erlangs te halen en de weerstand te meten.

De onderste stop heb ik met epoxy vastgelijmd. De print heb ik niet vol in de kit gesmeerd maar voorzien van een paar steunringen/afstandhouders van hete lijm zodat deze in het midden van de buis wordt gehouden en niet kan bewegen. Vervolgens heb ik het hele ding op de verwarming gelegd om alles goed droog te maken. Als laatste heb ik de bovenkant dichtgemaakt met hete lijm.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Gebruikersavatar
Martens-Tvier
Berichten: 261
Lid geworden op: ma feb 24, 2014 9:47
Locatie: Twente

Re: Indicatie vuilwatertank.

Bericht door Martens-Tvier »

Bedankt voor de info.
Ik heb het elektrische schema bekeken; ik neem aan dat er een magneet in de vlotter zit die, afhankelijk van de drijfhoogte, telkens 1 reedcontact sluit en daarmee een weerstand “selecteert”.
Waarom zitten er dan ook nog magneten op de reedcontacten gelijmd?
T4 California Event 2.5TDI 102pk 2003
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 2656
Lid geworden op: do jun 26, 2014 8:41
Locatie: Hoeksche Waard

Re: Indicatie vuilwatertank.

Bericht door J vd Pal »

Klopt, in de drijver zit een magneet die de reedcontacten activeert. De print is ooit gemaakt toen er nog drie drijvers werden gebruikt. De mageneten in deze drijvers hielden dan de contacten open. Bij de omschakeling naar één drijver zijn de magneten toegevoegd om de contacten open te houden nadat de drijver langs is geweest.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Plaats reactie