Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Matras voor in hefdak

VW T5 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Luuk741
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 sep 2021, 14:11

Matras voor in hefdak

Bericht door Luuk741 »

Goedemiddag allemaal,

Mijn vriendin en ik zijn sinds kort de gelukkige eigenaren van een omgebouwde VW T5 uit 2003 met een SCA slaaphefdak. In het slaaphefdak lag bij aankoop een zacht matrasje met een dikte van zo'n 3,5cm. In gesloten toestand lijkt er nog wel ruimte tussen het matras en het dak te zitten. Aangezien we jong en fit zijn willen we graag boven slapen, zodat we de slaapbank beneden niet in de ochtend en avond hoeven om te bouwen. Met mijn 65kg ben ik de zwaarste van de twee, maar met het huidige matrasje duw ik met mijn heup door het matrasje heen. Onze camper heeft geen lattenbodem maar een bedplank.

Heeft iemand goede tips voor een comfortabel matras? In verband met optimaal ruimtegebruik zoeken we idealiter naar een matras wat we kunnen laten liggen wanneer het hefdak gesloten is, en daar dus dun genoeg voor is.

Mvg Luuk
:campingT4
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4850
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Matras voor in hefdak

Bericht door Hanz »

Meet eerst eens op hoeveel ruimte je hebt tussen bedplank en hefdak En gebruik dan de zoekfunctie op het forum met zoekterm 'matras'. Dan kom je veel informatie en tips tegen over matrassen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Clover
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 nov 2020, 11:48

Re: Matras voor in hefdak

Bericht door Clover »

Ik gebruik een traagschuim matras van 5 cm gekocht bij Obelink.
bevalt prima, zelfs met mijn 90 Kg, :ie en kan blijven liggen.
Never get so busy making a living you forget to make a life
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33867
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Matras voor in hefdak

Bericht door Multivan Generation »

Weet je welk type hefdak je hebt op de bus?
Dat kan uitmaken voor de maximale hoogte van de matras.

Je kunt dat bijvoorbeeld zo bepalen, welke hoogte je maximaal kunt gebruiken:

zie dit topic: https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... as#p407587
Let op, een SCA loopt aan de achterzijde iets af, wat betekent dat je matrasdikte daar minder hoog kan zijn.

Groeten en succes

Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
Clover
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 nov 2020, 11:48

Re: Matras voor in hefdak

Bericht door Clover »

Ik heb een Reimo. en krap 6 cm ruimte dus een 5cm past prima
Never get so busy making a living you forget to make a life
Beckontheroad
Berichten: 2138
Lid geworden op: 13 jan 2007, 15:00
Locatie: Utrecht

Re: Matras voor in hefdak

Bericht door Beckontheroad »

Clover schreef: 31 okt 2021, 10:07 Ik heb een Reimo. en krap 6 cm ruimte dus een 5cm past prima
Het gaat hier toch om het SCA dak van de DS?
JB
--==There is a thin line between insanity and genius, I passed that line a long time ago==--
Gebruikersavatar
Clover
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 nov 2020, 11:48

Re: Matras voor in hefdak

Bericht door Clover »

Yep
Never get so busy making a living you forget to make a life
Luuk741
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 sep 2021, 14:11

Re: Matras voor in hefdak

Bericht door Luuk741 »

Dank voor het meedenken allemaal!
Multivan Generation schreef: 30 okt 2021, 19:10 Weet je welk type hefdak je hebt op de bus?
Dat kan uitmaken voor de maximale hoogte van de matras.

Je kunt dat bijvoorbeeld zo bepalen, welke hoogte je maximaal kunt gebruiken:

zie dit topic: https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... as#p407587
Let op, een SCA loopt aan de achterzijde iets af, wat betekent dat je matrasdikte daar minder hoog kan zijn.

Groeten en succes

Peter
De bus heeft een SCA dak, ik vermoed het type 190 (https://www.sca-daecher.de/en/roof/sca-190/) Op de afbeeldingen komt deze in ieder geval sterk overeen met die wij hebben.

Helaas werken de afbeeldingen uit het topic niet (meer), dus het is lastig te achterhalen welke methode gebruikt is om de maximale hoogte te bepalen. Aan de voorzijde is de hoogte nog wel te meten vanuit de cabine, maar als hij naar achteren minder hoog wordt is dat daar natuurlijk lastig. We denken erover contact te zoeken met Qmatras, zodat we ook wat verschillende matrassen kunnen proefliggen. Met een beperkte matrasdikte maakt dat natuurlijk nog wel veel verschil.
:campingT4
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4850
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Matras voor in hefdak

Bericht door Hanz »

Luuk741 schreef: 01 nov 2021, 12:59 Helaas werken de afbeeldingen uit het topic niet (meer), dus het is lastig te achterhalen welke methode gebruikt is om de maximale hoogte te bepalen.
Even met een rechter muisklik op het afbeeldingsicoontje klikken. Dan kiezen voor "openen in nieuw tabblad' en in dat nieuwe tabblad is het plaatje dan zichtbaar.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Luuk741
Berichten: 20
Lid geworden op: 15 sep 2021, 14:11

Re: Matras voor in hefdak

Bericht door Luuk741 »

Hanz schreef: 01 nov 2021, 14:05
Luuk741 schreef: 01 nov 2021, 12:59 Helaas werken de afbeeldingen uit het topic niet (meer), dus het is lastig te achterhalen welke methode gebruikt is om de maximale hoogte te bepalen.
Even met een rechter muisklik op het afbeeldingsicoontje klikken. Dan kiezen voor "openen in nieuw tabblad' en in dat nieuwe tabblad is het plaatje dan zichtbaar.
Dank voor de uitleg! Dat is inderdaad een handige manier om op meerdere punten de maximale dikte voor je matras te bepalen. Binnenkort eens wat in elkaar knutselen in de schuur
:campingT4
Plaats reactie