Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Zelfbouwcamperbuzz?
- eindgebruiker
- Berichten: 341
- Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
- Locatie: Amsterdam
Zelfbouwcamperbuzz?
Afgelopen week heb ik de distributieriem van mijn T4 California laten vervangen. Ik bedacht me: misschien wel voor de laatste keer. In 2028 is mijn busje bijna 30 jaar oud, zijn er minder onderdelen beschikbaar, meer milieuzones, meer laadpalen en veel meer elektrische alternatieven op de markt.
De ID Buzz wordt in maart gepresenteerd, en vanaf volgend jaar geleverd. Maar de ID California is op zijn vroegst in 2025 leverbaar.
Net als velen hier heb ik mijn California echter bij lange na niet voor een nieuwprijs gekocht. Tien jaar geleden betaalde ik er net iets minder dan 20 mille voor. Voor een nieuwe California betaal je nu vanaf zo'n 70 mille, de ID California zal daar vast niet voor onderdoen. En ook niet snel in prijs zakken. Kortom, ook aan het eind van dit decennium zit een elektrische California, zelfs gebruikt, er voor mij waarschijnlijk niet in.
Maar een gebruikte Buzz misschien wel. En het kan nog even duren, maar er zal toch een keer een eerste Buzz-project hier op het forum verschijnen.
Dus vroeg ik me af: hoe zouden de ID Buzz zelfbouw- en maatwerk-opties zich ontwikkelen? Hefdak, inbouwkeukens en -bedden, etc. Misschien zijn er leveranciers die nu al, of met kleine aanpassingen, geschikte componenten kunnen leveren? Misschien staat een bedrijf als Reimo al te trappelen?
Ik ben benieuwd wat voor ideeën de zelfbouwers hier op het forum daarover hebben.
De ID Buzz wordt in maart gepresenteerd, en vanaf volgend jaar geleverd. Maar de ID California is op zijn vroegst in 2025 leverbaar.
Net als velen hier heb ik mijn California echter bij lange na niet voor een nieuwprijs gekocht. Tien jaar geleden betaalde ik er net iets minder dan 20 mille voor. Voor een nieuwe California betaal je nu vanaf zo'n 70 mille, de ID California zal daar vast niet voor onderdoen. En ook niet snel in prijs zakken. Kortom, ook aan het eind van dit decennium zit een elektrische California, zelfs gebruikt, er voor mij waarschijnlijk niet in.
Maar een gebruikte Buzz misschien wel. En het kan nog even duren, maar er zal toch een keer een eerste Buzz-project hier op het forum verschijnen.
Dus vroeg ik me af: hoe zouden de ID Buzz zelfbouw- en maatwerk-opties zich ontwikkelen? Hefdak, inbouwkeukens en -bedden, etc. Misschien zijn er leveranciers die nu al, of met kleine aanpassingen, geschikte componenten kunnen leveren? Misschien staat een bedrijf als Reimo al te trappelen?
Ik ben benieuwd wat voor ideeën de zelfbouwers hier op het forum daarover hebben.
- eindgebruiker
- Berichten: 341
- Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
- Locatie: Amsterdam
Re: Zelfbouwcamperbuzz?
Niemand? Is het nog te pril?
Ik kan me voorstellen dat de zelfbouwmogelijkheden in de toekomst beperkter zullen worden. Niet iedere fabrikant van elektrische auto's staat bijvoorbeeld toe dat er aan het elektrische deel wordt geknutseld. En door de internetverbinding hebben ze ook de macht dit af te dwingen. Tesla bijvoorbeeld is wat dat betreft berucht. Voor je het weet heb je je auto "gebricked".
Ik kan me voorstellen dat de zelfbouwmogelijkheden in de toekomst beperkter zullen worden. Niet iedere fabrikant van elektrische auto's staat bijvoorbeeld toe dat er aan het elektrische deel wordt geknutseld. En door de internetverbinding hebben ze ook de macht dit af te dwingen. Tesla bijvoorbeeld is wat dat betreft berucht. Voor je het weet heb je je auto "gebricked".
- Multivan Generation
- Berichten: 34168
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Zelfbouwcamperbuzz?
Heb jij al maatvoeringstekeningen voor interieurbouw gezien?eindgebruiker schreef: ↑23 jan 2022, 18:55 Dus vroeg ik me af: hoe zouden de ID Buzz zelfbouw- en maatwerk-opties zich ontwikkelen? Hefdak, inbouwkeukens en -bedden, etc. Misschien zijn er leveranciers die nu al, of met kleine aanpassingen, geschikte componenten kunnen leveren? Misschien staat een bedrijf als Reimo al te trappelen?
Ik ben benieuwd wat voor ideeën de zelfbouwers hier op het forum daarover hebben.
Precies !
Hij is nog niet eens officieel geïntroduceerd en jij gaat je imaginair al "druk" maken over een ombouw optie voor camper?
Neem van mij aan, dat er nog meer nadruk gelegd zal gaan worden op lichte bouwmaterialen, in verband met het maximaal toelaatbare gewicht.
Hier staat de ID-Buzz nog niet vermeldt, dus er zijn officieel nog geen tekeningen beschikbaar/vrijgegeven
https://umbauportal.volkswagen.de/jctum ... ormationen
Nog iets om te lezen:
https://uploads.volkswagen-newsroom.com ... 1530374250
Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
- Pascal-141
- Berichten: 10863
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Zelfbouwcamperbuzz?
ik zou me eerst de vraag stellen : ga je die gebruiken als echte camper om dus verre reizen mee te maken , of eerder als "dagelijks voertuig" en ombouwen naar camper voor het goedkopere tarief ?
Als je een elektrische camper wil om verre reizen mee te maken , bedenk dan dat je van de ene laadpaal naar de andere moet rijden , je steeds staat rondjes te draaien terwijl de batterijen aan het laden zijn , en dat (momenteel) niet overal zoveel laadpalen staan als dat in NL het geval is . In Belgie en Frankrijk bvb zijn laadpalen niet zo makkelijk te vinden als in NL .
Als "dagelijks voertuig" zal dat wel voldoen , maar om grote afstanden te overbruggen blijft een rijdende batterij toch een probleem .
Als je een elektrische camper wil om verre reizen mee te maken , bedenk dan dat je van de ene laadpaal naar de andere moet rijden , je steeds staat rondjes te draaien terwijl de batterijen aan het laden zijn , en dat (momenteel) niet overal zoveel laadpalen staan als dat in NL het geval is . In Belgie en Frankrijk bvb zijn laadpalen niet zo makkelijk te vinden als in NL .
Als "dagelijks voertuig" zal dat wel voldoen , maar om grote afstanden te overbruggen blijft een rijdende batterij toch een probleem .
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- Jan anno NU
- Berichten: 735
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: Zelfbouwcamperbuzz?
Dan zal het wel niet lang duren of we zien hier een Projekt waarbij iemand zijn Buzz geroot heeft.Voor je het weet heb je je auto "gebricked".
Leuke ontwikkeling.
Tegen die tijd zal de kilometerheffing ook wel werken ,dan is het kwarttarief waarschijnlijk iets van vroeger, weetjenog.
- Mickel Moen
- Berichten: 2055
- Lid geworden op: 21 mei 2009, 15:19
- Locatie: Súdwest-Fryslân
- Contacteer:
Re: Zelfbouwcamperbuzz?
De vraag is zeer terecht. Ik heb mij die vraag ook al eens gesteld.
Het is puur een zaak van marktwerking. Maar als jij en ik ons die vraag stellen kun je er donder opzeggen, dat al die bedrijven die in de zelfbouwmarkt actief zijn, zich deze vraag ook al vaak gesteld hebben. Zoals reeds gezegd. Nadruk zal liggen op licht materiaal en dito constructies.
Waar ik zelf erg benieuwd naar ben, is de integratie van de energie. Het gebruikmaken van het accu-pakket voor het camperdeel.
Overigens, gaat het sneller dan je verwacht. De bedenkingen van Pascal deel ik in deze niet.
Kijk maar eens bij https://www.google.nl/search?q=camperfi ... ent=safari
De hier ook bekende Annoh, ook een weetjeweller, heeft er al een in productie.
Het is puur een zaak van marktwerking. Maar als jij en ik ons die vraag stellen kun je er donder opzeggen, dat al die bedrijven die in de zelfbouwmarkt actief zijn, zich deze vraag ook al vaak gesteld hebben. Zoals reeds gezegd. Nadruk zal liggen op licht materiaal en dito constructies.
Waar ik zelf erg benieuwd naar ben, is de integratie van de energie. Het gebruikmaken van het accu-pakket voor het camperdeel.
Overigens, gaat het sneller dan je verwacht. De bedenkingen van Pascal deel ik in deze niet.
Kijk maar eens bij https://www.google.nl/search?q=camperfi ... ent=safari
De hier ook bekende Annoh, ook een weetjeweller, heeft er al een in productie.
- eindgebruiker
- Berichten: 341
- Lid geworden op: 05 jun 2012, 17:43
- Locatie: Amsterdam
Re: Zelfbouwcamperbuzz?
Blijkbaar is er 230V beschikbaar, geleverd via het accu-pakket: https://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtop ... 29#p494329Mickel Moen schreef: ↑03 feb 2022, 21:18 Waar ik zelf erg benieuwd naar ben, is de integratie van de energie. Het gebruikmaken van het accu-pakket voor het camperdeel.
Ze hebben het over 300W bij aanvang, en later zou dat meer kunnen worden. Dus genoeg om verlichting en koelkast op de draaien, maar het lijkt me stug dat het voldoet om op te koken. Er zijn b.v. losse inductiekookplaten verkrijgbaar, maar die hebben max 2kW als specificatie. Dus koken blijft op gas?
- Jan anno NU
- Berichten: 735
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: Zelfbouwcamperbuzz?
Elektrisch rijden en van het gas af , dat is de trend tegenwoordig,-)Dus koken blijft op gas?
Je kan ook nog overwegen om op bio ethanol te gaan koken , of gewoon op diesel dan heb je gelijk brandstof bij je voor de standkachel.