Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

De T5 van Supersjors

vragen over de T5
Plaats reactie
Supersjors
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 jan 2022, 12:43

De T5 van Supersjors

Bericht door Supersjors »

Goedemorgen,

Ik ben nieuw op dit forum en maak van deze gelegenheid gebruik om mezelf voor te stellen. We hebben sinds enkele weken een donkerblauwe, zespersoons VW T5 uit 2011 in ons bezit en die is bedoeld als makkelijk busje voor een groot spectrum aan doelstellingen. Het is mijn tijdelijke auto (dit omdat ik een andere auto heb besteld waar lange levertijd op zit en ik toch mobiel moet zijn), hij moet de caravan kunnen trekken, hij doet dienst als busje om te gebruiken bij het verbouwen van het huis van onze oudste zoon enz enz. Deze T5 hoeft dus niet terug naar nieuw staat, maar na een aantal jaren bij een aannemer dienst te hebben gedaan, behoeft hij wel de nodige aandacht om er comfortabel mee te blijven rijden.
Zelf komen we uit de Alblasserwaard en dat was het wel zo'n beetje qua voorstellen.

De zaken die aandacht behoeven bij onze T5 zijn in het kort de volgende;

* de vele rammels in het interieur opsporen en trachten te verhelpen
* het scharnier van de rechter voorportier repareren (deze deur blijft niet meer open staan omdat er iets verdwenen)
* opsporen waar de FM antenne zit, want de radio ontvangst is beroerd
* een DAB antenne plaatsen, want ik heb een JVC radio aangeschaft om toch de luxe van een goed geluid te behouden
* de spiegelverwarming repareren, want die doet het niet meer
* er zit een rare bonk ergens rechtsvoor welke je tijdens het rijden hoort (niets van te zien tijdens keuring)
* soms blijft het voorgloei lampje knipperen
* een nieuwe zitting voor de bestuurders stoel zien te fiksen, want de huidige is op de wang versleten
* vocht uit het knipperlicht van het linker spatbord halen
* een nieuwe accu zit er ook aan te komen, want bij het minste geringste is deze leeg en moeten de startkabels tevoorschijn komen
* hier en daar wat lakschade oplappen

Mocht iemand al bruikbare tips hebben, dan houden we ons van harte aanbevolen uiteraard.
Sinds enkele weken in het bezit van een VW Transporter T5 uit 2011. Een prima busje, dat de nodige verbeteringen kan gebruiken en daar heb ik jullie hulp qua kennis van zaken, vast en zeker bij nodig.
Gebruikersavatar
Remco181
Berichten: 572
Lid geworden op: 01 feb 2014, 18:35
Locatie: Vledderveen - Stadskanaal
Contacteer:

Re: De T5 van Supersjors

Bericht door Remco181 »

Welkom!

Ik heb op mijn T5 gewoon weer een spriet op het dak gezet met geintegreerde DAB+ antenne. Nu perfecte ontvangst :yes

Spiegelverwarming in mijn rechter buitenspiegel werkt ook niet... dus daarvan moet ik ook nog even uitzoeken wat de oorzaak is.
Volkswagen T5 HighLine 2006 2.5 Tdi 340 dubbele cabine
Volkswagen Caddy 2008 1.9 Tdi
Kubota 7100 3-cyl 4WD
Volkswagen Transporter schaalmodellen op www.mini-bulli.nl
Supersjors
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 jan 2022, 12:43

Re: De T5 van Supersjors

Bericht door Supersjors »

Eerst maar eens uit zien te vinden waar de antenne geplaatst is bij onze T5. Op internet lees ik dat het in een van de buitenspiegels zou moeten zitten. Wellicht zijn die spiegels aan vervanging toe, omdat ze altijd op aan hebben gestaan qua verwarming. Uitzetten gaat namelijk niet vanwelf denk ik. Tenminste, als het werkt zoals bij de andere VAG auto's die ik gehad heb.
Sinds enkele weken in het bezit van een VW Transporter T5 uit 2011. Een prima busje, dat de nodige verbeteringen kan gebruiken en daar heb ik jullie hulp qua kennis van zaken, vast en zeker bij nodig.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: De T5 van Supersjors

Bericht door Multivan Generation »

Allereerst welkom op weetjewel :toppie

Antenne zit in buitenspiegel.
Ik heb hier op het forum eens een afbeelding geplaatst waar ze zitten bij welke configuraties.
Mogelijkheden zijn telefoon-GPS-DAB-FM1-FM2 verdeeld over linker en rechter buitenspiegel.

Als de draaischakelaar van de buitenspiegels op nul staat (verwarmings-stand) dan worden je buitenspiegels glazen alleen verwarmd als je de achterruit verwarming aan hebt gezet. Staat de achterruit verwarming niet aan, dan zijn dus ook je buitenspiegel glazen niet verwarmd.
En daarop zit een timer, zodat die vanzelf na 10 minuten of zo iets uit gaat.

Voor wat betreft je andere vragen:
Rammeltjes zijn vaak lastig te lokaliseren.
Voor een andere startaccu kan ik je van harte de Exide EA1000 aanbevelen. Die kun je via ebay goedkoop uit het buitenland laten komen.

Of bijvoorbeeld deze: https://online-accu.nl/Auto-accu/Exide/ ... gKZTfD_BwE

En ja, die past er in.. :knipoog

Scharnier: wellicht met het plaatsen van een foto, dat er anderen zijn die je kunnen helpen.

Bonken kan zo veel zijn, waar je op moet letten is dat je aandrijfas en as-stomp rechts goed in het vet staan.. Om vroegtijdige slijtage te voorkomen.

Voor wat betreft je DAB+ antenne zou ik een buitenantenne nemen en niet eentje die je tegen de voorruit plakt.
Zitting van je stoel, koop meteen een nieuw schuim, je achterste zal het kunnen waarderen :lach
Let op: er zit verschil in schuim tussen transporters, caravelle/multivan/california..
En wellicht kun je met een setje mooie stoelhoezen je interieur wat opfrissen..

Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
koevlaas
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 aug 2019, 16:24

Re: De T5 van Supersjors

Bericht door koevlaas »

Multivan Generation schreef: 26 jan 2022, 14:01 Als de draaischakelaar van de buitenspiegels op nul staat (verwarmings-stand) dan worden je buitenspiegels glazen alleen verwarmd als je de achterruit verwarming aan hebt gezet. Staat de achterruit verwarming niet aan, dan zijn dus ook je buitenspiegel glazen niet verwarmd.
En daarop zit een timer, zodat die vanzelf na 10 minuten of zo iets uit gaat.
Goede tip Peter, ik vraag mij al tijden af waarom mijn spiegelverwarming het toch niet doet, aan beide kanten niet.
Hoor wel een relais aan klikken als ik de knop van de spiegels in de verwarmingsstand draai, ik zal het eens uit testen want ik mistte de verwarming wel.
Kwam trouwens ook pas na 2.5 jaar erachter dat als je de spiegelknop omdraait de spiegels inklappen.
Supersjors
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 jan 2022, 12:43

Re: De T5 van Supersjors

Bericht door Supersjors »

Ook valt mij op dat de T5 er soms rare, met name electrisch gerelateerde perikelen op na houdt. De ramen gaan niet altijd meteen geheel open of dicht na het flippen van de schakelaar. Soms gaat de blower op maximaal, bijvoorbeeld als je de bus in z'n achteruit zet. Maar ook de spiegelverwarming blijkt het dus niet te doen. Ook niet, wanneer ik de schakelaar in het midden zet en de achterruit verwarming aan.
Sinds enkele weken in het bezit van een VW Transporter T5 uit 2011. Een prima busje, dat de nodige verbeteringen kan gebruiken en daar heb ik jullie hulp qua kennis van zaken, vast en zeker bij nodig.
Supersjors
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 jan 2022, 12:43

Re: De T5 van Supersjors

Bericht door Supersjors »

Beste forumleden, waar koop ik het beste en tevens juiste spiegel glazen voor mijn T5?
Sinds enkele weken in het bezit van een VW Transporter T5 uit 2011. Een prima busje, dat de nodige verbeteringen kan gebruiken en daar heb ik jullie hulp qua kennis van zaken, vast en zeker bij nodig.
Supersjors
Berichten: 9
Lid geworden op: 25 jan 2022, 12:43

Re: De T5 van Supersjors

Bericht door Supersjors »

Waar kan ik voor de bestuurdersstoel het beste nieuwe bekleding, of wellicht een vervangende stoel aanschaffen mocht dat niet al te duur zijn?
Sinds enkele weken in het bezit van een VW Transporter T5 uit 2011. Een prima busje, dat de nodige verbeteringen kan gebruiken en daar heb ik jullie hulp qua kennis van zaken, vast en zeker bij nodig.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33840
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: De T5 van Supersjors

Bericht door Multivan Generation »

Supersjors schreef: 31 jan 2022, 13:19 Beste forumleden, waar koop ik het beste en tevens juiste spiegel glazen voor mijn T5?
Kijk eens bij artaparts
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Plaats reactie