Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
151PK T4 afgeslagen, start niet meer
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 23 mar 2022, 18:07
151PK T4 afgeslagen, start niet meer
Hallo,
Na jaren meegelezen te hebben werd het tijd om me hier te registreren.
Even kort voorstellen:
Ik ben Jasper, 25 jaar oud en momenteel al een paar jaar in bezit van een caravelle met de 2.5tdi AXG.
Eerder heb ik een 88pk tdi gehad, maar na deze verkocht te hebben kreeg ik zo veel spijt dat ik de caravelle aanschafte.
Ik hoop op een reactie van iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt, maar alle reacties zijn meer dan welkom sinds ik er deze keer niks meer van snap.
Wat gebeurde er:
De bus reed gewoon goed. Had net zon 50km gereden, een stop gehad en was weer begonnen aan de terugreis. Ik reed zon 60km/h in de 4e versnelling toen vanuit het niets de motor stopte. Er klonken geen harde geluiden en in mijn spiegel was slechts een lichte diesel-rookwolk te zien. De bus wou niet meer starten en gaf de volgende foutmeldingen:
Wat ging er aan vooraf:
- een week eerder was de brandstofpomp van tijd af gelopen. De riem stond slap omdat de spanner verkeerd gemonteerd zat. Dit zorgde voor steeds moeilijker starten en uiteindelijk ook uitvallen tijdens het rijden wanneer ik het gas los liet (bij schakelen). Hier de spanner juist gemonteerd en de riem weer netjes op tijd gezet. Hier heeft ze ook een beurt gekregen met olie, oliefilter, brandstoffilter, klep brandstoffilter.
- de gehele distributie is slechts 20dkm oud. Startmotor, dynamo en accu nog nieuwer.
- de dag dat de T4 er mee stopte, had ze sochtends al een klein slagje extra nodig om te starten. Normaal is dit nooit, dus ik dacht gelijk dat wellicht de brandstofpomp weer iets van tijd af liep
Wat heb ik tot nu toe geprobeerd:
- de riem van de brandstofpomp stond nog perfect op spanning. precies zoals ik hem een week eerder heb afgesteld. Jammer, dan ligt het probleem dus elders.
- de bus start natuurlijk niet, maar volgens VCDS staat de brandstofpomp timing op 38graden (koud). Dit is te laag, maar mijn inziens zou hij met deze timing wel moeten lopen, of op zijn minst af en toe een plofje moeten maken bij een startpoging en kan zeker niet de reden zijn dat de motor afsloeg tijdens het rijden. De week er voor had ik hem met warme motor afgesteld ergens tussen de 60 en 70.
- met wat remreiniger in de inlaat wil de motor gelijk aanslaan, maar blijft niet lopen.
- ik heb een leiding naar een verstuiver losgehaald; tijdens een startpoging spuit hij hier gewoon diesel uit.
Wat ga ik nog proberen:
Ik zal nog controleren of de krukaspoelie aan de distributiezijde niet losgelopen is.
Verder heb ik geen idee wat dit probleem zou kunnen zijn. Gezien het probleem met de brandstofpomptiming een week eerder, ben ik het daar gaan zoeken omdat de symptomen er op leken. Natuurlijk kan het ook heel iets anders zijn. Echter omdat er wel gewoon diesel uit de leiding naar verstuiver komt, denk ik dat het niet met de dieseltoevoer te maken heeft. Dan zou hij toch op zijn minst af en toe wel een plofje moeten maken tijdens een startpoging?
Wat kan een reden zijn dat een T4 acuut afslaat en niet meer wil starten?
Graag hoor ik al jullie bevindingen. wellicht heeft het timing-probleem van laatst mij gewoon op het verkeerde been gezet
Na jaren meegelezen te hebben werd het tijd om me hier te registreren.
Even kort voorstellen:
Ik ben Jasper, 25 jaar oud en momenteel al een paar jaar in bezit van een caravelle met de 2.5tdi AXG.
Eerder heb ik een 88pk tdi gehad, maar na deze verkocht te hebben kreeg ik zo veel spijt dat ik de caravelle aanschafte.
Ik hoop op een reactie van iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt, maar alle reacties zijn meer dan welkom sinds ik er deze keer niks meer van snap.
Wat gebeurde er:
De bus reed gewoon goed. Had net zon 50km gereden, een stop gehad en was weer begonnen aan de terugreis. Ik reed zon 60km/h in de 4e versnelling toen vanuit het niets de motor stopte. Er klonken geen harde geluiden en in mijn spiegel was slechts een lichte diesel-rookwolk te zien. De bus wou niet meer starten en gaf de volgende foutmeldingen:
Wat ging er aan vooraf:
- een week eerder was de brandstofpomp van tijd af gelopen. De riem stond slap omdat de spanner verkeerd gemonteerd zat. Dit zorgde voor steeds moeilijker starten en uiteindelijk ook uitvallen tijdens het rijden wanneer ik het gas los liet (bij schakelen). Hier de spanner juist gemonteerd en de riem weer netjes op tijd gezet. Hier heeft ze ook een beurt gekregen met olie, oliefilter, brandstoffilter, klep brandstoffilter.
- de gehele distributie is slechts 20dkm oud. Startmotor, dynamo en accu nog nieuwer.
- de dag dat de T4 er mee stopte, had ze sochtends al een klein slagje extra nodig om te starten. Normaal is dit nooit, dus ik dacht gelijk dat wellicht de brandstofpomp weer iets van tijd af liep
Wat heb ik tot nu toe geprobeerd:
- de riem van de brandstofpomp stond nog perfect op spanning. precies zoals ik hem een week eerder heb afgesteld. Jammer, dan ligt het probleem dus elders.
- de bus start natuurlijk niet, maar volgens VCDS staat de brandstofpomp timing op 38graden (koud). Dit is te laag, maar mijn inziens zou hij met deze timing wel moeten lopen, of op zijn minst af en toe een plofje moeten maken bij een startpoging en kan zeker niet de reden zijn dat de motor afsloeg tijdens het rijden. De week er voor had ik hem met warme motor afgesteld ergens tussen de 60 en 70.
- met wat remreiniger in de inlaat wil de motor gelijk aanslaan, maar blijft niet lopen.
- ik heb een leiding naar een verstuiver losgehaald; tijdens een startpoging spuit hij hier gewoon diesel uit.
Wat ga ik nog proberen:
Ik zal nog controleren of de krukaspoelie aan de distributiezijde niet losgelopen is.
Verder heb ik geen idee wat dit probleem zou kunnen zijn. Gezien het probleem met de brandstofpomptiming een week eerder, ben ik het daar gaan zoeken omdat de symptomen er op leken. Natuurlijk kan het ook heel iets anders zijn. Echter omdat er wel gewoon diesel uit de leiding naar verstuiver komt, denk ik dat het niet met de dieseltoevoer te maken heeft. Dan zou hij toch op zijn minst af en toe wel een plofje moeten maken tijdens een startpoging?
Wat kan een reden zijn dat een T4 acuut afslaat en niet meer wil starten?
Graag hoor ik al jullie bevindingen. wellicht heeft het timing-probleem van laatst mij gewoon op het verkeerde been gezet
Re: 151PK T4 afgeslagen, start niet meer
Je hebt ook foutcode van de startonderbreker. Heb je hier al eens naar gekeken? Klinkt wel als een startonderbreker die z’n werk doet omdat hij de sleutel niet herkent. Misschien batterij leeg van de sleutel? Opnieuw inleren misschien?
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Re: 151PK T4 afgeslagen, start niet meer
Heb nog een getune axg ecu liggen, zonder Startblokkering, als je zin hebt om tot Belgisch bree te komen kunnen we dat eens proberen.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Re: 151PK T4 afgeslagen, start niet meer
Startblokje?
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 23 mar 2022, 18:07
Re: 151PK T4 afgeslagen, start niet meer
Bedankt voor jullie reacties! Bij het checken van de krukaspulley (teglijk vervangen met distributie) kwam ik er achter dat deze zo'n 5mm slingert. Wel leek de bout goed vast te zitten. Heb niet met volle kracht kunnen voelen omdat ik alleen was.
Bij onder andere de ABL motor kan een slingerende krukaspulley er op duiden dat het tandwiel op de krukas de spie kapot gedraaid heeft doordat de krukasbout te los zit.
Zou dit bij mijn AXG ook het geval kunnen zijn?
het zou wel verklaren waarom de dieselpomp ook niet meer op tijd staat.
Na aanleiding van je bericht heb ik ook de reservesleutel geprobeerd, zonder succes. De foutmelding komt ook niet meer terug na meerdere startpogingen.
Of heb je misschien een manier om mijn startblokkering te omzijlen?
Het is het vermelden waard dat ik zo'n twee jaar geleden al eens gedoe heb gehad met de startonderbreker na het wisselen van accu. Maar hier deed de auto toen helemaal niks meer. Verlichting werkte niet, startmotor deed niks etc.
De bus heeft een achteraf ingebouwd alarmsysteem waar ik niet echt over te spreken ben.
Relais 109 heb ik uit elkaar gehaald en deze zag er verdraaid netjes uit en schakelde goed.
Graag vraag ik om jullie meningen betreft het slingeren van de krukaspulley. Voor de geïnteresseerden heb ik een filmpje gemaakt waarop de slag duidelijk te zien is.
Bij onder andere de ABL motor kan een slingerende krukaspulley er op duiden dat het tandwiel op de krukas de spie kapot gedraaid heeft doordat de krukasbout te los zit.
Zou dit bij mijn AXG ook het geval kunnen zijn?
het zou wel verklaren waarom de dieselpomp ook niet meer op tijd staat.
Goed gezien en zo voelt het inderdaad ook. Maar dan zou er toch ook geen diesel meer uit de leiding naar de verstuiver moeten spuiten?
Na aanleiding van je bericht heb ik ook de reservesleutel geprobeerd, zonder succes. De foutmelding komt ook niet meer terug na meerdere startpogingen.
Bedankt voor je aanbod, lijkt me zeker interessant, vooral om de startblokkering uit te kunnen sluiten. Echter woon ik in Friesland. Misschien met de post ff heen en weer sturen?
Of heb je misschien een manier om mijn startblokkering te omzijlen?
Deze is een half jaar geleden vernieuwd en ook hier geldt; dan zou hij toch ook geen diesel inspuiten?
Het is het vermelden waard dat ik zo'n twee jaar geleden al eens gedoe heb gehad met de startonderbreker na het wisselen van accu. Maar hier deed de auto toen helemaal niks meer. Verlichting werkte niet, startmotor deed niks etc.
De bus heeft een achteraf ingebouwd alarmsysteem waar ik niet echt over te spreken ben.
Relais 109 heb ik uit elkaar gehaald en deze zag er verdraaid netjes uit en schakelde goed.
Graag vraag ik om jullie meningen betreft het slingeren van de krukaspulley. Voor de geïnteresseerden heb ik een filmpje gemaakt waarop de slag duidelijk te zien is.
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: 151PK T4 afgeslagen, start niet meer
Batterij is er om de centrale vergrendeling aan te sturen, in de sleutel zit een transponder, die werkt ongeacht de status van de batterij.
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
Re: 151PK T4 afgeslagen, start niet meer
Oh, daar was ik niet van op de hoogte. Ik dacht altijd dat het elektriciteit nodig had om een signaal te verzenden.sgsdebruijn schreef: ↑09 mei 2022, 16:17Batterij is er om de centrale vergrendeling aan te sturen, in de sleutel zit een transponder, die werkt ongeacht de status van de batterij.
Maar bedankt voor het verbeteren!
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!