Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
230 V in de bus werkt niet
230 V in de bus werkt niet
T4 California 1996
230 V via de buitenaansluiting werkt niet, geen laadmelding in scherm.
Via 230 V snoer direct op de omvormer wel laadmelding op scherm.
Standkachel werkt dan ook (12v)
Stopcontact binnen boven de aardlek geeft geen stroom.
Aardlek schakelaar staat naar beneden (OFF) Wil niet blijven in stand (ON).
Is mijn vermoeden juist dat de aardlekschakelaar defect is, of moet ik ergens anders aan denken?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Problemen gevonden:
- Aardlekschakelaar was defect.
- Meervoudige stekker aansluiting op omvormer maakte geen goed contact, male pooltjes iets uitgebogen.
Het spul draait weer helemaal zoals het moet.
Iedereen bedankt voor het meedenken!
Groet,
Folkobus
230 V via de buitenaansluiting werkt niet, geen laadmelding in scherm.
Via 230 V snoer direct op de omvormer wel laadmelding op scherm.
Standkachel werkt dan ook (12v)
Stopcontact binnen boven de aardlek geeft geen stroom.
Aardlek schakelaar staat naar beneden (OFF) Wil niet blijven in stand (ON).
Is mijn vermoeden juist dat de aardlekschakelaar defect is, of moet ik ergens anders aan denken?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Problemen gevonden:
- Aardlekschakelaar was defect.
- Meervoudige stekker aansluiting op omvormer maakte geen goed contact, male pooltjes iets uitgebogen.
Het spul draait weer helemaal zoals het moet.
Iedereen bedankt voor het meedenken!
Groet,
Folkobus
Laatst gewijzigd door Folkobus op 05 jan 2023, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- Multivan Generation
- Berichten: 34273
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: 230 V in de bus werkt niet
Lijkt mij dat de aardlekschakelaar defect is, of dat je het daarin moet zoeken ja.
Groeten Peter
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: 230 V in de bus werkt niet
of je hebt een "aardlek" waardoor dat ding doet wat die moet doen: uitschakelen.
Re: 230 V in de bus werkt niet
+1 Ga er eerst maar van uit dat die schakelaar zijn werk doet. En dat die standkachel wel werkt zegt niets over de 230V aansluiting. Zolang de huishoudaccu voldoende spanning heeft gaat die kachel wel branden. Of was de kachel er mee opgehouden omdat de accuspanning te laag is geworden?limburger schreef: 09 dec 2022, 15:03 of je hebt een "aardlek" waardoor dat ding doet wat die moet doen: uitschakelen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
- Jan anno NU
- Berichten: 747
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: 230 V in de bus werkt niet
Je kan een meting doen aan de buitenzijde , 230 v aansluiting , met de aardlek uit.
Tussen fase en aarde of nul en aarde of fase en nul , zou de weerstand oneindig hoog moeten zijn .
Dan weet je wat meer .
Tussen fase en aarde of nul en aarde of fase en nul , zou de weerstand oneindig hoog moeten zijn .
Dan weet je wat meer .
- Multivan Generation
- Berichten: 34273
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: 230 V in de bus werkt niet
Voor elektrische componenten van 26 jaar oud, zou ik daar niet zo zonder meer vanuit gaan. Of is dat een vreemde gedachte?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: 230 V in de bus werkt niet
Hoe heb je de omvormer aangesloten op de 220v kabel? is dat met een normaal geaard netsnoer en stekker of heb je een een kabelverbinding gemaakt? Het uitvallen van de aardlek kan een defecte aardlek zijn, maar evengoed een kink in de kabel in je voertuig of defect apparaat. Alles nalopen / meten is geen gek idee voordat je van alles gaat vervangen. Heb je naast de aardlek ook een zekeringautomaat?
De defecte aardlekschakelaars die ik tegengekomen ben schakelden dus niet meer uit (met de testknop).
De defecte aardlekschakelaars die ik tegengekomen ben schakelden dus niet meer uit (met de testknop).
Groet, Ronald
Re: 230 V in de bus werkt niet
de aardlekschakelaar reageert op wat er achter gebeurd. de 230v aansluiting aan de buitenzijde zit ervoor, als hier iets mis zou zijn zou de beveiliging daarvoor kunnen uitvallen (thuis op de oprit met een verlengkabeltje... in je groepenkast van het huis).Jan anno NU schreef: 09 dec 2022, 17:31 Je kan een meting doen aan de buitenzijde , 230 v aansluiting , met de aardlek uit.
Tussen fase en aarde of nul en aarde of fase en nul , zou de weerstand oneindig hoog moeten zijn .
Dan weet je wat meer .
- Jan anno NU
- Berichten: 747
- Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
- Locatie: Breda
Re: 230 V in de bus werkt niet
Het is gewoon handig om aan het begin te beginnen.
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 07 nov 2023, 16:30
Re: 230 V in de bus werkt niet
Hoi, ik heb een t4 california van 2003. De testknop van de aardlekschakelaar doet het niet, hij blijft dan in de on positie omhoog. Verder doet alles in mijn bus het goed. Ik denk daarom dat ik de schakelaar ga vervangen. Op de huidige schakelaar staat 10 mA. Waar kan ik eenzelfde aardlekschakelaar kopen?SyncRoon schreef: 09 dec 2022, 18:43 Hoe heb je de omvormer aangesloten op de 220v kabel? is dat met een normaal geaard netsnoer en stekker of heb je een een kabelverbinding gemaakt? Het uitvallen van de aardlek kan een defecte aardlek zijn, maar evengoed een kink in de kabel in je voertuig of defect apparaat. Alles nalopen / meten is geen gek idee voordat je van alles gaat vervangen. Heb je naast de aardlek ook een zekeringautomaat?
De defecte aardlekschakelaars die ik tegengekomen ben schakelden dus niet meer uit (met de testknop).
Re: 230 V in de bus werkt niet
Dat lijkt mij niet de originele aardlekschakelaar, het paneel is volgens mij aangepast om hem erin te monteren. Bij poptop kan je een vervangende schakelaar kopen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 07 nov 2023, 16:30
Re: 230 V in de bus werkt niet
Dank voor je reactie. Ik had al naar de aardlekschakelaar gekeken op poptopshop maar die specs zijn heel anders: zie foto:
De aardlekschakelaar bij Poptopshop is dan toch niet de juiste?
In mijn handleiding van de bus staat ook 10mA.De aardlekschakelaar bij Poptopshop is dan toch niet de juiste?
Re: 230 V in de bus werkt niet
Er is een verschil tussen aardlekschakelaar en aardlekautomaat.
Aardlekschakelaar beveiligt enkel de lekstroom, niet de overbelasting. Achter de aardlekschakelaar plaats je de zekering(automaat). Je kan bv 16A aardlekschakelaar en dan 6A of 10 A zekeringautomaat erachter.
De aardlekautomaat is zekering en aardlek ineen. Aangezien je camping vaak laag afgezekerd is zou een 6A of 10A aardlekautomaat bruikbaar zijn.
10mA aardlek is even zoeken bij elektraspecialisten.
https://123groepenkast.nl/Aardlekautoma ... 78c0d44a2d
A b of c karakteristiek is de afschakelsnelheid bij overbelasting in vermogen. A schakelt sneller uit dan b of c.
Aardlekschakelaar beveiligt enkel de lekstroom, niet de overbelasting. Achter de aardlekschakelaar plaats je de zekering(automaat). Je kan bv 16A aardlekschakelaar en dan 6A of 10 A zekeringautomaat erachter.
De aardlekautomaat is zekering en aardlek ineen. Aangezien je camping vaak laag afgezekerd is zou een 6A of 10A aardlekautomaat bruikbaar zijn.
10mA aardlek is even zoeken bij elektraspecialisten.
https://123groepenkast.nl/Aardlekautoma ... 78c0d44a2d
A b of c karakteristiek is de afschakelsnelheid bij overbelasting in vermogen. A schakelt sneller uit dan b of c.
Groet, Ronald
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 07 nov 2023, 16:30
Re: 230 V in de bus werkt niet
Er is een verschil tussen aardlekschakelaar en aardlekautomaat.
Aardlekschakelaar beveiligt enkel de lekstroom, niet de overbelasting. Achter de aardlekschakelaar plaats je de zekering(automaat). Je kan bv 16A aardlekschakelaar en dan 6A of 10 A zekeringautomaat erachter.
De aardlekautomaat is zekering en aardlek ineen. Aangezien je camping vaak laag afgezekerd is zou een 6A of 10A aardlekautomaat bruikbaar zijn.
10mA aardlek is even zoeken bij elektraspecialisten.
https://123groepenkast.nl/Aardlekautoma ... 78c0d44a2d
A b of c karakteristiek is de afschakelsnelheid bij overbelasting in vermogen. A schakelt sneller uit dan b of c.
[/quote]
Aardlekschakelaar beveiligt enkel de lekstroom, niet de overbelasting. Achter de aardlekschakelaar plaats je de zekering(automaat). Je kan bv 16A aardlekschakelaar en dan 6A of 10 A zekeringautomaat erachter.
De aardlekautomaat is zekering en aardlek ineen. Aangezien je camping vaak laag afgezekerd is zou een 6A of 10A aardlekautomaat bruikbaar zijn.
10mA aardlek is even zoeken bij elektraspecialisten.
https://123groepenkast.nl/Aardlekautoma ... 78c0d44a2d
A b of c karakteristiek is de afschakelsnelheid bij overbelasting in vermogen. A schakelt sneller uit dan b of c.
[/quote]
Re: 230 V in de bus werkt niet
Die handleiding en die aardlek is aan oude normen vermoed ik. Aardlekschakelaar hoort tegenwoordig een zekeringautomaat achter te zitten volgens de normen. Maximaal 4 st. per aardlekschakelaar. De Ampere klasse is het totaalvermogen dat de aardlekschakelaar kan schakelen. Maar niet bedoeld als primaire overspanning/kortsluit beveiliging. Enkel lekstroom volgens mij.
Een aardlekautomaat is wel 1:1 te gebruiken voor lekstroom, kortsluiting en overspanning beveiliging.
Een aardlekautomaat is wel 1:1 te gebruiken voor lekstroom, kortsluiting en overspanning beveiliging.
Groet, Ronald