Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

230 V in de bus werkt niet

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Folkobus
Berichten: 3
Lid geworden op: 27 aug 2018, 17:36

230 V in de bus werkt niet

Bericht door Folkobus »

T4 California 1996
230 V via de buitenaansluiting werkt niet, geen laadmelding in scherm.
Via 230 V snoer direct op de omvormer wel laadmelding op scherm.
Standkachel werkt dan ook (12v)
Stopcontact binnen boven de aardlek geeft geen stroom.
Aardlek schakelaar staat naar beneden (OFF) Wil niet blijven in stand (ON).
Is mijn vermoeden juist dat de aardlekschakelaar defect is, of moet ik ergens anders aan denken?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Problemen gevonden:
- Aardlekschakelaar was defect.
- Meervoudige stekker aansluiting op omvormer maakte geen goed contact, male pooltjes iets uitgebogen.

Het spul draait weer helemaal zoals het moet.
Iedereen bedankt voor het meedenken!

Groet,
Folkobus
Laatst gewijzigd door Folkobus op 05 jan 2023, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33965
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 230 V in de bus werkt niet

Bericht door Multivan Generation »

Lijkt mij dat de aardlekschakelaar defect is, of dat je het daarin moet zoeken ja.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 768
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: 230 V in de bus werkt niet

Bericht door limburger »

of je hebt een "aardlek" waardoor dat ding doet wat die moet doen: uitschakelen.

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4947
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: 230 V in de bus werkt niet

Bericht door Hanz »

limburger schreef: 09 dec 2022, 15:03 of je hebt een "aardlek" waardoor dat ding doet wat die moet doen: uitschakelen.
+1 Ga er eerst maar van uit dat die schakelaar zijn werk doet. En dat die standkachel wel werkt zegt niets over de 230V aansluiting. Zolang de huishoudaccu voldoende spanning heeft gaat die kachel wel branden. Of was de kachel er mee opgehouden omdat de accuspanning te laag is geworden?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 691
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: 230 V in de bus werkt niet

Bericht door Jan anno NU »

Je kan een meting doen aan de buitenzijde , 230 v aansluiting , met de aardlek uit.

Tussen fase en aarde of nul en aarde of fase en nul , zou de weerstand oneindig hoog moeten zijn .
Dan weet je wat meer .
T4 2,5 TDI 2002
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33965
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: 230 V in de bus werkt niet

Bericht door Multivan Generation »

Hanz schreef: 09 dec 2022, 16:47
+1 Ga er eerst maar van uit dat die schakelaar zijn werk doet.
Voor elektrische componenten van 26 jaar oud, zou ik daar niet zo zonder meer vanuit gaan. Of is dat een vreemde gedachte?
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 993
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 230 V in de bus werkt niet

Bericht door SyncRoon »

Hoe heb je de omvormer aangesloten op de 220v kabel? is dat met een normaal geaard netsnoer en stekker of heb je een een kabelverbinding gemaakt? Het uitvallen van de aardlek kan een defecte aardlek zijn, maar evengoed een kink in de kabel in je voertuig of defect apparaat. Alles nalopen / meten is geen gek idee voordat je van alles gaat vervangen. Heb je naast de aardlek ook een zekeringautomaat?

De defecte aardlekschakelaars die ik tegengekomen ben schakelden dus niet meer uit (met de testknop).
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
limburger
Berichten: 768
Lid geworden op: 30 sep 2009, 19:06
Locatie: zuid limburg

Re: 230 V in de bus werkt niet

Bericht door limburger »

Jan anno NU schreef: 09 dec 2022, 17:31 Je kan een meting doen aan de buitenzijde , 230 v aansluiting , met de aardlek uit.

Tussen fase en aarde of nul en aarde of fase en nul , zou de weerstand oneindig hoog moeten zijn .
Dan weet je wat meer .
de aardlekschakelaar reageert op wat er achter gebeurd. de 230v aansluiting aan de buitenzijde zit ervoor, als hier iets mis zou zijn zou de beveiliging daarvoor kunnen uitvallen (thuis op de oprit met een verlengkabeltje... in je groepenkast van het huis).

:driveT4 :T44EVER
Gebruikersavatar
Jan anno NU
Berichten: 691
Lid geworden op: 19 jul 2021, 22:50
Locatie: Breda

Re: 230 V in de bus werkt niet

Bericht door Jan anno NU »

Het is gewoon handig om aan het begin te beginnen.
:knipoog
T4 2,5 TDI 2002
Veeweeteevier
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 nov 2023, 16:30

Re: 230 V in de bus werkt niet

Bericht door Veeweeteevier »

SyncRoon schreef: 09 dec 2022, 18:43 Hoe heb je de omvormer aangesloten op de 220v kabel? is dat met een normaal geaard netsnoer en stekker of heb je een een kabelverbinding gemaakt? Het uitvallen van de aardlek kan een defecte aardlek zijn, maar evengoed een kink in de kabel in je voertuig of defect apparaat. Alles nalopen / meten is geen gek idee voordat je van alles gaat vervangen. Heb je naast de aardlek ook een zekeringautomaat?

De defecte aardlekschakelaars die ik tegengekomen ben schakelden dus niet meer uit (met de testknop).
Hoi, ik heb een t4 california van 2003. De testknop van de aardlekschakelaar doet het niet, hij blijft dan in de on positie omhoog. Verder doet alles in mijn bus het goed. Ik denk daarom dat ik de schakelaar ga vervangen. Op de huidige schakelaar staat 10 mA. Waar kan ik eenzelfde aardlekschakelaar kopen?
20240510_223831.jpg
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4947
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: 230 V in de bus werkt niet

Bericht door Hanz »

Dat lijkt mij niet de originele aardlekschakelaar, het paneel is volgens mij aangepast om hem erin te monteren. Bij poptop kan je een vervangende schakelaar kopen.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Veeweeteevier
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 nov 2023, 16:30

Re: 230 V in de bus werkt niet

Bericht door Veeweeteevier »

Dank voor je reactie. Ik had al naar de aardlekschakelaar gekeken op poptopshop maar die specs zijn heel anders: zie foto:
Screenshot_20240511-200425_Chrome.jpg
In mijn handleiding van de bus staat ook 10mA.
De aardlekschakelaar bij Poptopshop is dan toch niet de juiste?
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 993
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 230 V in de bus werkt niet

Bericht door SyncRoon »

Er is een verschil tussen aardlekschakelaar en aardlekautomaat.

Aardlekschakelaar beveiligt enkel de lekstroom, niet de overbelasting. Achter de aardlekschakelaar plaats je de zekering(automaat). Je kan bv 16A aardlekschakelaar en dan 6A of 10 A zekeringautomaat erachter.

De aardlekautomaat is zekering en aardlek ineen. Aangezien je camping vaak laag afgezekerd is zou een 6A of 10A aardlekautomaat bruikbaar zijn.

10mA aardlek is even zoeken bij elektraspecialisten.

https://123groepenkast.nl/Aardlekautoma ... 78c0d44a2d

A b of c karakteristiek is de afschakelsnelheid bij overbelasting in vermogen. A schakelt sneller uit dan b of c.
Groet, Ronald
Veeweeteevier
Berichten: 32
Lid geworden op: 07 nov 2023, 16:30

Re: 230 V in de bus werkt niet

Bericht door Veeweeteevier »

Er is een verschil tussen aardlekschakelaar en aardlekautomaat.

Aardlekschakelaar beveiligt enkel de lekstroom, niet de overbelasting. Achter de aardlekschakelaar plaats je de zekering(automaat). Je kan bv 16A aardlekschakelaar en dan 6A of 10 A zekeringautomaat erachter.

De aardlekautomaat is zekering en aardlek ineen. Aangezien je camping vaak laag afgezekerd is zou een 6A of 10A aardlekautomaat bruikbaar zijn.

10mA aardlek is even zoeken bij elektraspecialisten.



https://123groepenkast.nl/Aardlekautoma ... 78c0d44a2d

A b of c karakteristiek is de afschakelsnelheid bij overbelasting in vermogen. A schakelt sneller uit dan b of c.
[/quote]
Bijlagen
20240511_004928.jpg
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 993
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: 230 V in de bus werkt niet

Bericht door SyncRoon »

Die handleiding en die aardlek is aan oude normen vermoed ik. Aardlekschakelaar hoort tegenwoordig een zekeringautomaat achter te zitten volgens de normen. Maximaal 4 st. per aardlekschakelaar. De Ampere klasse is het totaalvermogen dat de aardlekschakelaar kan schakelen. Maar niet bedoeld als primaire overspanning/kortsluit beveiliging. Enkel lekstroom volgens mij.

Een aardlekautomaat is wel 1:1 te gebruiken voor lekstroom, kortsluiting en overspanning beveiliging.
Groet, Ronald
Plaats reactie