Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Ashoezen gaan snel stuk

vragen over de T4
Plaats reactie
StijnT4
Berichten: 254
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Ashoezen gaan snel stuk

Bericht door StijnT4 »

Dag allen,
Ik heb een verhoogde t4 alleen ik zit met een probleem.
De ashoezen gaan vrij snel stuk, nou is het prima zelf te doen maar het is wel even een werkje. Is hier een oplossing voor? Of staat hij gewoon te hoog. Naar mijn mening is hij niet overdreven verhoogd. Bijgevoegd een foto van de bus (geen syncro).
Bijlagen
AF8C49F9-97AB-494F-8CBB-C359E8031898.jpeg
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33841
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Ashoezen gaan snel stuk

Bericht door Multivan Generation »

Je hebt ooit voor deze hoogte gekozen,
en ja dan kan het voorkomen, door de veranderde hoek van de aandrijfassen,
dat de as hoezen zwaarder belast worden en dus sneller scheuren.
Als je goedkopere merken er onder zet, daarvan is de materiaal samenstelling anders en die gaan minder lang mee.

De ervaring leert eigenlijk dat originele VW as hoezen het langste mee gaan.
Die hebben net een iets andere materiaal samenstelling.
Ja ze zijn duurder, maar het is niet echt een klusje wat je graag vaak doet, toch?

Ik vind je bus wel erg hoog staan, daar zal je een reden voor hebben,
maar bij deze hoogte denk ik: verwacht je hoog water?
Maar goed, ik ben meer iemand van de tief und breit fractie..

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
StijnT4
Berichten: 254
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Ashoezen gaan snel stuk

Bericht door StijnT4 »

Multivan Generation schreef: 11 dec 2022, 23:39 Je hebt ooit voor deze hoogte gekozen,
en ja dan kan het voorkomen, door de veranderde hoek van de aandrijfassen,
dat de as hoezen zwaarder belast worden en dus sneller scheuren.
Als je goedkopere merken er onder zet, daarvan is de materiaal samenstelling anders en die gaan minder lang mee.

De ervaring leert eigenlijk dat originele VW as hoezen het langste mee gaan.
Die hebben net een iets andere materiaal samenstelling.
Ja ze zijn duurder, maar het is niet echt een klusje wat je graag vaak doet, toch?

Ik vind je bus wel erg hoog staan, daar zal je een reden voor hebben,
maar bij deze hoogte denk ik: verwacht je hoog water?
Maar goed, ik ben meer iemand van de tief und breit fractie..

Groeten Peter
Het klusje komt nu mooi uit aangezien er veel los moet aan de voorkant. Alle rubbers van de ophanging worden ververst.
Dan zal ik de originele aanschaffen en die er onder zetten. Bedankt voor de tip!

En heb hem zo hoog staan omdat ik geen zin heb de bodem te raken met een heuvel over gaan. Ook rij ik vaker dan eens off road en dan is, zeker met een verlengde bus, een beetje hoogte wel lekker👍
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
Erdem50
Berichten: 2719
Lid geworden op: 21 sep 2014, 18:18
Locatie: Limmen

Re: Ashoezen gaan snel stuk

Bericht door Erdem50 »

De hoezen zijn origineel voor een T4 niet meer te krijgen, dan bedoel ik de buitenste hoezen. Die gaan ook het meeste stuk. Mijn advies is om voor hoezen te gaan van GKN. Dat zijn van die harde hoezen die lang meegaan.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10819
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Ashoezen gaan snel stuk

Bericht door Pascal-141 »

De binnenste hoezen gaan vaak stuk bij verhoogde T4 omdat ze de hoezen dan bij uitveren het subframe raken .
Je kan het subframe wat aanpassen (gewoon met een hamer wat meppen op de rand vh subframe onder de aandrijfas ) zodat de scherpe rand van het subframe wat omgebuigd word en je pakweg een cm meer ruimte creërt , dat is voldoende .
Laatst gewijzigd door Pascal-141 op 12 dec 2022, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
StijnT4
Berichten: 254
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Ashoezen gaan snel stuk

Bericht door StijnT4 »

Bij mij gaan de binnenste (dus bakzijde) kapot. Buitenste blijven in goede staat👍
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
Pascal-141
Berichten: 10819
Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel

Re: Ashoezen gaan snel stuk

Bericht door Pascal-141 »

StijnT4 schreef: 12 dec 2022, 10:56 Bij mij gaan de binnenste (dus bakzijde) kapot. Buitenste blijven in goede staat👍
Ik bedoelde ook de binnenste hoezen , die komen waarschijnlijk tegen je subframe aan bij uitveren
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
busbart
Berichten: 666
Lid geworden op: 01 sep 2008, 20:19

Re: Ashoezen gaan snel stuk

Bericht door busbart »

de binnenste zijn bij mij ook verschillende keren stukgegaan, dan scheuren ze af aan de metalen ring waarmee het gewricht mee vastgeschroefd zit op de bak.
Groet, Bart
Gebruikersavatar
raf_construct
Berichten: 837
Lid geworden op: 02 jan 2011, 14:37

Re: Ashoezen gaan snel stuk

Bericht door raf_construct »

Pascal-141 schreef: 12 dec 2022, 07:51 De binnenste hoezen gaan vaak stuk bij verhoogde T4 omdat ze de hoezen dan bij uitveren het subframe raken .
Je kan het subframe wat aanpassen (gewoon met een hamer wat meppen op de rand vh subframe onder de aandrijfas ) zodat de scherpe rand van het subframe wat omgebuigd word en je pakweg een cm meer ruimte creërt , dat is voldoende .
Klopt helemaal, dat is sowieso de oorzaak. Kan je ook vrij simpel zelf modificeren.
Kijk ook je motorsteunen na, als die versleten zijn ligt de hele motor+versnellingsbak ook lager, en gaan je ashoezen ook sneller tegen het subframe aanzitten.
busbart schreef: 17 dec 2018, 08:44 je hebt God, en dan; de Belgische keuring... :bifun
StijnT4
Berichten: 254
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Ashoezen gaan snel stuk

Bericht door StijnT4 »

raf_construct schreef: 15 dec 2022, 20:32
Pascal-141 schreef: 12 dec 2022, 07:51 De binnenste hoezen gaan vaak stuk bij verhoogde T4 omdat ze de hoezen dan bij uitveren het subframe raken .
Je kan het subframe wat aanpassen (gewoon met een hamer wat meppen op de rand vh subframe onder de aandrijfas ) zodat de scherpe rand van het subframe wat omgebuigd word en je pakweg een cm meer ruimte creërt , dat is voldoende .
Klopt helemaal, dat is sowieso de oorzaak. Kan je ook vrij simpel zelf modificeren.
Kijk ook je motorsteunen na, als die versleten zijn ligt de hele motor+versnellingsbak ook lager, en gaan je ashoezen ook sneller tegen het subframe aanzitten.

Top! Ik heb nu inderdaad het subframe “subtiel” aangepast ;).

Morgen maar weer er onder kruipen voor de andere kant, want daar hetzelfde probleem…

Dan zal ik meteen de steunen controleren, zijn hier nog tips voor of dingen waar ik op moet letten? Alvast bedankt!
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Plaats reactie