Afgelopen donderdag was ik bij de RDW om mijn VW California Beach te keuren. Ik had een importregistratie afspraak aangevraagd en tegelijk een aanpassing van aantal zitplaatsen.
Ik heb een T6.1 California beach gekocht in Duitsland met een 3 zitsbank achterin. Ik wil hier graag een extra stoel bijplaatsen (originele volkswagen stoel geplaatst op originele volkswagen rail die gewoon in de bus zit).
Helaas is het niet gelukt om dit geregistreerd te krijgen. De keurmeester gaf 2 redenen aan en mij is nu achteraf niet helemaal duidelijk wat telt en waarom. De keurmeester gaf mij aan dat op het CVO van mijn auto 5 zitplaatsen staan en dat dit niet aangepast kan worden. Daarna werd me verteld het voor de keurmeester niet mogelijk was om de stoel en de ingebouwde gordel te beoordelen. Hij sprak over een afspraak in Lelystad bij RDW waarbij de constructie getest kon worden. Maar hij adviseerde mij eigenlijk hier niet aan te beginnen.
Omdat ik in mijn vorige California Beach Camper (T6, 2016) 7 zitplaatsen geregistreerd had en het interieur van mijn nieuwe camper helemaal vergelijkbaar is verbaasde mij deze twijfel aan de stoel.
Het gewicht kan ook niet het probleem zijn. Op het CVO staat 2491 kg. Ik heb mijn bus voor keuring gewogen met stoel en ik kwam op 2460. Max toelaatbare gewicht voor de auto is 3080.
Op dit moment levert volkswagen de beach uitvoering in camper en tour variant. Camper is met 5 zitplaatsen en wegklapbaar gasstel, Tour is met 7 stoele n uitgevoerd en tweede schuifdeur maar als je die weglaat kan je er ook een gastel in krijgen. Ik heb een camper uitvoering.
Mijn vraag aan jullie is, komt jullie dit verhaal bekend voor? Is het mogelijk om het aantal zitplaatsen op het CVO te wijzigen? Ik ging er van uit dat dit mogelijk was mits voldaan aan inbouw eisen en gewicht.
Mijn plan is bij RDW te rade te gaan wat ik moet doen om dit gekeurd te krijgen maar ik dacht dat het vrij eenvoudig zou zijn. (namelijk wegen, stoel beoordelen, klaar)
Op de foto de betreffende stoel in mijn vorige bus.