Beste T4 collega's!
Ik heb een probleem met het laden van mijn huishoud accu tijdens het rijden.
Ik heb, toen ik mijn T4 California 1994 gekocht heb, de scheidingsrelais vervangen door eentje van Victron zodat beide accus geladen kunnen worden door de bus aan de walstroom te hangen.
Dit heeft een hele tijd perfect gewerkt, maar nu laad de huishoudaccu ineens niet meer op tijdens het rijden (alternator).
Om een probleem met deze scheidingsrelais uit te sluiten heb ik de vorige (oude) er tussen gezet, maar deze doet ook niets..
Ik vermoed dat hier ergens een zekering tussen moet zitten, maar ik krijg deze maar niet gevonden...
Kan iemand me de juiste weg op helpen?
Alvast zeer veel dank!!
Vele groeten
Milan
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Zekering tussen startaccu / alternator en huishoudaccu
Re: Zekering tussen startaccu / alternator en huishoudaccu
Wordt de huishoudaccu wel opgeladen als je aan de walstroom staat? Dan kan je de lader alvast uitsluiten. En kijk ook eens naar de shunt, een meetweerstand die op de linker achterwielkast gemonteerd zit. Zoek even in dit subforum op 'shunt'. Nog niet zo lang geleden was er een soortgelijk probleem dacht ik dat daar mee te maken had.
Zover ik het kan zien in de elektrische schema's zit er geen zekering tussen lader en huishoudaccu en ook niet tussen scheidingsrelais en lader.
Zover ik het kan zien in de elektrische schema's zit er geen zekering tussen lader en huishoudaccu en ook niet tussen scheidingsrelais en lader.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Zekering tussen startaccu / alternator en huishoudaccu
Beste Hanz
Bedankt voor uw reactie!
Het topic waar u over spreekt vind ik niet direct terug, of toch niet iets dat op mijn probleem lijkt te wijzen.
De shunt zelf is nog in goede staat, ik denk niet dat dat het probleem is.
De display geeft nu mooi 13.5 aan (de float vanuit de lader) dus die werkt ook zonder problemen.
Enig idee wat er nog fout zou kunnen zijn?
Groeten
Milan
Bedankt voor uw reactie!
Het topic waar u over spreekt vind ik niet direct terug, of toch niet iets dat op mijn probleem lijkt te wijzen.
De shunt zelf is nog in goede staat, ik denk niet dat dat het probleem is.
De display geeft nu mooi 13.5 aan (de float vanuit de lader) dus die werkt ook zonder problemen.
Enig idee wat er nog fout zou kunnen zijn?
Groeten
Milan
Re: Zekering tussen startaccu / alternator en huishoudaccu
De display geeft de spanning van de huishoudaccu aan. 13,5 is in de ruststand dan een mooie waarde. Als de accu geladen wordt dan moet deze waarde boven de 14V liggen.
Laadt de accu wel als je aan de 230V staat?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Zekering tussen startaccu / alternator en huishoudaccu
Beste,
De huishoudaccu laad wel op via de walstroom. Er zit een modernere lader in met een float stand die ingesteld staat op 13.5V.
Als ik even de ijskast op zet begint deze terug BULK te laden en gaat het voltage boven de 14V.
Het lijkt dat de verbinding tussen de startaccu en de huishoudaccu niet werkt over de scheidingsrelais.
Over pin86 en de twee plus polen van de scheidingsrelais staan de voltages van de respectievelijke batterijen, maar wanneer ik de bus start komt er iets van een 4.5V over te staan.
Ik kan niet direct ergens vinden hoe ik deze juist moet uitlezen en begrijpen.
Bedankt!
Groeten
Milan
De huishoudaccu laad wel op via de walstroom. Er zit een modernere lader in met een float stand die ingesteld staat op 13.5V.
Als ik even de ijskast op zet begint deze terug BULK te laden en gaat het voltage boven de 14V.
Het lijkt dat de verbinding tussen de startaccu en de huishoudaccu niet werkt over de scheidingsrelais.
Over pin86 en de twee plus polen van de scheidingsrelais staan de voltages van de respectievelijke batterijen, maar wanneer ik de bus start komt er iets van een 4.5V over te staan.
Ik kan niet direct ergens vinden hoe ik deze juist moet uitlezen en begrijpen.
Bedankt!
Groeten
Milan
Re: Zekering tussen startaccu / alternator en huishoudaccu
Het is opgelost!
Blijkbaar was er toch een slecht contact tussen pin 86 op de Victron Cyrix-ct en de -min pool / ground.
Deze heb ik nu anders verbonden met de ground met een nieuwe kabel en nu werkt het terug perfect!
Vreemde situatie, want er was wel een connectie tussen pin 86 en ground. Maar misschien te zwak.
Toch bedankt om mee te kijken iedereen!
Blijkbaar was er toch een slecht contact tussen pin 86 op de Victron Cyrix-ct en de -min pool / ground.
Deze heb ik nu anders verbonden met de ground met een nieuwe kabel en nu werkt het terug perfect!
Vreemde situatie, want er was wel een connectie tussen pin 86 en ground. Maar misschien te zwak.
Toch bedankt om mee te kijken iedereen!
Re: Zekering tussen startaccu / alternator en huishoudaccu
Mooi dat het weer werkt. Het kon ook haast niet anders zijn dan een slecht contact of een beschadigde kabel. Alle andere componenten waren in principe goed. Het zou wel heel toevallig zijn geweest als het originele scheidingsrelais en de Victron tegelijk kapot waren gegaan.
Nu weer lekker op pad.
Nu weer lekker op pad.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV