Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Geluid tijdens rijden

vragen over de T4
Plaats reactie
StijnT4
Berichten: 252
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Geluid tijdens rijden

Bericht door StijnT4 »

Na erg veel preventief en nodig onderhoud heeft m’n bus een nieuw geluid ontwikkeld. Het begon allemaal een paar maand geleden en toen was het geluid nog erg zwak. Nu hoor je het steeds beter en begin ik me toch echt zorgen te maken. Het is een soort klapperend geluid dat alleen te horen is bij hogere snelheden en alleen bij gas geven.
Ook is het geluid afhankelijk van de snelheid van de wielen en niet gerelateerd aan het toerental.

Het geluid lijkt links voor weg te komen maar dat is moeilijk te zeggen. Ook krijg ik het geluid niet op video mede door rij wind…

Het betreft een 2.5 TDI acv uit 2002 handmatige versnelling.

Iemand misschien een idee wat dat kan zijn?
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Geluid tijdens rijden

Bericht door Hanz »

Als het geluid afhankelijk is van de snelheid en niet van het toerental dan zou ik als eerste denken aan wiellagers of aandrijfas. Een versleten wiellager maakt meer een brommend geluid en is in bochten vaak anders dan bij rechtuit rijden. Bij een klapperend geluid moet je eerder denken aan de aandrijfas en de homokineten. Vooral als dat bij gas geven gebeurt, want dan wordt er kracht uitgeoefend op deze onderdelen. Controleer of laat controleren of daar ergens speling zit.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
StijnT4
Berichten: 252
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Geluid tijdens rijden

Bericht door StijnT4 »

Hanz schreef: 26 mar 2023, 13:16 Als het geluid afhankelijk is van de snelheid en niet van het toerental dan zou ik als eerste denken aan wiellagers of aandrijfas. Een versleten wiellager maakt meer een brommend geluid en is in bochten vaak anders dan bij rechtuit rijden. Bij een klapperend geluid moet je eerder denken aan de aandrijfas en de homokineten. Vooral als dat bij gas geven gebeurt, want dan wordt er kracht uitgeoefend op deze onderdelen. Controleer of laat controleren of daar ergens speling zit.
De bus maakt wel een brommend geluid als ik gas geef door de bochten, ook voel ik dan een trilling. Als ik geen gas geef door de bochten is er ook geen brommend geluid of trilling te voelen.

Ik heb regelmatig de aandrijfassen er onder weg omdat de bus verhoogd is dus de hoezen geven gauw de geest. Ik controleer de kogels dan natuurlijk ook. Die zagen er allemaal nog mooi glimmend uit.

Ook is de bus 2 week geleden wel zonder problemen door de apk gekomen. En volgends mij is een kapot wiellager wel een afkeur punt. Het kan natuurlijk zijn dat hij dat heeft gemist.
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Geluid tijdens rijden

Bericht door Hanz »

StijnT4 schreef: 26 mar 2023, 17:20 De bus maakt wel een brommend geluid als ik gas geef door de bochten, ook voel ik dan een trilling. Als ik geen gas geef door de bochten is er ook geen brommend geluid of trilling te voelen.
Dat klinkt voor mij toch meer als een probleem met een of beide wiellagers. Ik had een versleten wiellager linksvoor. Als ik een linkerbocht maakte dan kwam door de centrifugaalkracht meer druk te staan op het rechterwiel en minder op het linker. Dan was het geluid weg. Bij een rechterbocht kwam juist meer kracht op het linker versleten lager en hoorde ik een duidelijke brom. Beide wiellagers zijn toen vervangen en het geluid was weg. De garage had toen ook een paar maanden eerder bij de apk wel iets speling gemerkt op het lager maar nog te weinig voor afkeur. Dus bij jou misschien ook net een grensgeval.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Gebruikersavatar
Snautzer
Berichten: 3672
Lid geworden op: 27 jun 2015, 21:45

Re: Geluid tijdens rijden

Bericht door Snautzer »

yup wiellager of ge cupte band wellicht zou ik eerst aan denken. Wiellager mrk je pas echt als je er mee rijd als de slijtage nog niet enorm is. Of als je monteur doof is natuurlijk. Komt overigens is mij verteld niet heel vaak voor bij een t4.
Is overigens geen portemonnee killer trouwens.
StijnT4
Berichten: 252
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Geluid tijdens rijden

Bericht door StijnT4 »

Ik snap jullie suggestie van de wiellager, maar wat ik dan niet snap is waarom het geluid alleen bij gas geven voor komt. Ik ga denk ik sowieso een afspraak maken bij de garage hiervoor.

Als iemand nog andere suggesties of tips heeft hoor ik ze nog graag!
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Geluid tijdens rijden

Bericht door Hanz »

Bij gas geven komt er extra roterende kracht op het lager.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
StijnT4
Berichten: 252
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Geluid tijdens rijden

Bericht door StijnT4 »

Hanz schreef: 27 mar 2023, 10:25 Bij gas geven komt er extra roterende kracht op het lager.
Duidelijk, bedankt voor de hulp! Ik ga er mee naar de garage want wiel lagers vervangen is voor de zelf klusser nauwelijks te doen
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
StijnT4
Berichten: 252
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Geluid tijdens rijden

Bericht door StijnT4 »

Ik weet dat ik er erg lang mee heb gewacht. Maar het wiellager links voor is uiteindelijk vervangen. Maar nou is het geluid nog niet weg. Het is een soort klapperend geluid als ik naar rechts stuur. Als ik langzaam rij en volledig rechts stuur dan is er niks aan de hand, vandaar dat ik de homokineet niet verdenk. Het geluid is er alleen als ik naar rechts stuur. Zou het met de versnellingsbak te maken kunnen hebben? Alles werkt zoals het moet maar het geluid wordt langzaam aan wel erger. Vandaar ook dat ik nu het lager heb vervangen.

Gaat om een 2.5 TDI acv 2002
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
Hanz
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 feb 2015, 22:59
Locatie: Zaanstreek

Re: Geluid tijdens rijden

Bericht door Hanz »

Een klapperend geluid, is het niet de ankerplaat achter de remschijf die niet goed vastzit of resoneert?
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
StijnT4
Berichten: 252
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Geluid tijdens rijden

Bericht door StijnT4 »

Hanz schreef: 15 sep 2023, 10:45 Een klapperend geluid, is het niet de ankerplaat achter de remschijf die niet goed vastzit of resoneert?
Hoi Hanz, nee, alles is gister los geweest en heb alles gecheckt, het zit allemaal weer goed vast. Maar het geluid is precies hetzelfde. Ik zal straks even proberen het geluid te filmen
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 835
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Geluid tijdens rijden

Bericht door SyncRoon »

Controleer je homokineten nog eens op inloopsporen. Zeker bij verhoogde bus kan de kogel buiten zijn mogelijk voor het verhogen ingesleten spoor lopen. Traject kan natuurlijk bij wieluitslag andrs zijn omdat daar meestal niet de meeste slijtage optreed. Dus kogels ok maar de buitenring met de loopbanen hebben dan slijtage.

Dat is dus volledige demontage, ontvetten en de kooi uit elkaar.
Groet, Ronald
pwhooftman
Berichten: 338
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: Geluid tijdens rijden

Bericht door pwhooftman »

Als je naar rechts stuurt bij hogere snelheid komt de bus rechtsvoor meer uit de vering en verandert de hellingshoek van de aandrijfas, dus ik verdenk (ook) de aandrijfas.

Kun je de voorkant tijdelijk verlagen door de torsieveermoeren achter de tank een stuk te lossen (aantal rotaties tellen om later weer terug te zetten), of kun je twee passagiers meenemen om te kijken of dat invloed heeft?
StijnT4
Berichten: 252
Lid geworden op: 08 dec 2019, 19:01

Re: Geluid tijdens rijden

Bericht door StijnT4 »

Na aanlanding van de reacties ben ik ook naar de rechter kant van de bus gaan kijken. Bleek dat de aandrijfas wat speling heen en weer had. Ik heb toevallig een reserve homokineet liggen. Deze gemonteerd en goed ingesmeerd met vet. Het geluid is nu weg!👍 bedankt voor de hulp

Nou viel me wel wat op aan de oude, daar zat nauwelijks meer vet in. Terwijl ik daarvan afgelopen winter nog de hoes van heb vervangen en daarmee dus ook het vet, ik kan me herinneren dat ik een heel zakje er in heb gedaan en goed ingewerkt. De hele homokineet zat dus vol. Maar de oude was dus bijna droog. Hoe kan het dat dat zo snel gaat?
Eerst: vw t4 1996, 1.9D zelf omgebouwd naar camper.

Nu: vw t4 2002, 2.5 TDI in aanbouw tot camper. Ingericht voor full time wonen!
Plaats reactie