Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Syncro op het oog, heeft alleen één punt waar ik me wat over afvraag

vragen over de T4
Plaats reactie
Swalker
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 sep 2022, 22:57

Syncro op het oog, heeft alleen één punt waar ik me wat over afvraag

Bericht door Swalker »

Hallo beste Weetjewellers,

Ik heb even een vraag. Ik verwacht niet een specifiek antwoord, maar even ter indicatie. Ik heb een hele mooie Syncro op het oog met 400K op de teller. Volgens de verkoper is hij verder goed, los van een 'zingend geluid' op het achter differentieel. De vraag nu is: Wie herkent deze omschrijving en is die iets wat (doorgaans) tot grote kosten kan leiden? (Alle extreme Murphy's Law uitzonderingen uitgesloten).

Ik ga er komende donderdag naar kijken, hopelijk is het iets kleins en heb ik vrijdag een hele vette 4x4 voor de deur staan :jumpklap
Gebruikersavatar
autocaravana
Berichten: 255
Lid geworden op: 27 jun 2011, 18:21

Re: Syncro op het oog, heeft alleen één punt waar ik me wat over afvraag

Bericht door autocaravana »

Is het zeker dat het uit het differentieel komt? Bij mij is dat ook eens gesuggereerd maar het bleek een defect wiellager te zijn.
Als het erger wordt als je een bocht naar links of rechts maakt (afhankelijk welke kant het wiellager kapot is), zal het vrijwel zeker een wiellager zijn.
https://bicitours.blogspot.com
Sinds juni 2001 in bezit: VW T4 2.5TDI Syncro California 1999
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 882
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Syncro op het oog, heeft alleen één punt waar ik me wat over afvraag

Bericht door SyncRoon »

Mooi, heel goed, zingend geluid, en je moet nog gaan kijken. Niet echt een goed recept om iets te kopen.

Zekerheid bij 400K? Ik zou kosten voor revisie eruit calculeren op de prijs, niet alleen het diff als dat geluid maakt, maar in algemeen voor hele aandrijflijn als er geen historie op papier bekend is.
Groet, Ronald
Swalker
Berichten: 21
Lid geworden op: 22 sep 2022, 22:57

Re: Syncro op het oog, heeft alleen één punt waar ik me wat over afvraag

Bericht door Swalker »

""Bij sneller rijden als circa 60kmh hoor je een licht zingend geluid van het differentieel""

Dit is de omschrijving. Een vriend gaat mee, die is monteur, maar niet per sé expert op Transporters, vandaar ook de vraag hier om te kijken wat het los schud.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 882
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Syncro op het oog, heeft alleen één punt waar ik me wat over afvraag

Bericht door SyncRoon »

Swalker schreef: 19 mei 2023, 17:51
Ik ga er komende donderdag naar kijken, hopelijk is het iets kleins en heb ik vrijdag een hele vette 4x4 voor de deur staan :jumpklap
Je gaat kijken naar een wagen van 20+ jaar oud, 400k gereden en met 'bekend' probleem waar de eigenaar niks aan gedaan heeft. Waarom? Het werk? De kosten? Als er geen historie zwart op wit staat koop je niks anders als een stuk blik en kijk je het best zonder je 'vette' roze bril.

Als de prijs goed is voor wat jij wil uitgeven en kan dragen aan herstelkosten, hou je niet in zou ik zeggen. Koop je particulier heb je garantie tot de deur.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
chv
Berichten: 2031
Lid geworden op: 15 apr 2007, 11:43
Locatie: Den Haag

Re: Syncro op het oog, heeft alleen één punt waar ik me wat over afvraag

Bericht door chv »

Maar als het een redelijk goede is, blijft ie wel zijn waarde houden.
Houd alleen in het achterhoofd dat een Syncro soms is gekocht om eens ff lekker door onbegaanbaar terrein te raggen of, nog erger, op het strand te rijden. En de gemiddelde Synco eigenaar is niet vaak een oud omaatje die hem altijd in de verwarmde garage heeft gezet.
Dus wees beducht op roest op plekken die niet makkelijk bereikbaar zijn.

Met vriendelijke groet,
Charles Vos
Met vriendelijke groet,
Charles Vos

T6 Rockton met California interieur en SGA hefdak
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 882
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Syncro op het oog, heeft alleen één punt waar ik me wat over afvraag

Bericht door SyncRoon »

je kan jezelf afvragen hoe er met de syncro is omgegaan. Meeste schade komt van onzorgvuldigheid met de banden en slijtagepatroon waardoor er te lang met spanning in de aandrijflijn gereden wordt. Schade aan diff kan daar zeker mee te maken hebben, maar ook aan visco en extra slijtage op je bak. Vandaar revisie incalculeren of uit de prijs onderhandelen. Roestvrij, opties en originaliteit behouden wel waarde.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
gcSunrader
Berichten: 93
Lid geworden op: 07 jun 2011, 19:40

Re: Syncro op het oog, heeft alleen één punt waar ik me wat over afvraag

Bericht door gcSunrader »

Syncro al aangeschaft?
We hadden ook een zingende diff. goe de revisie van de bak is een must. dit is echt vakwerk door kundige handen. Wij hebben de bak in Almelo bij Ganzeboom revisie gebracht. complete revisie €1200,- en na montage en gebruik is het zingen weg en is de camper een stil achterin.
G(een)Roet(jes) Winand
:T44EVER Love to ride Up North in Summer and Winter
Plaats reactie