Op vakantie...
Bij de eerste serieuze helling vlak voorbij Luik liep de temperatuur op. Van het middelste streepje naar die daarboven. We hebben de bus nog niet heel lang maar op de vlakke en glooiende wegen in NL is de temp keurig constant op de middelste streep. Vlak daarna ging ook ging de oliedruk sensor lamp en piep af. Gelijk de P op gestuurd.
Oliepeil is goed. Lijkt ook niks te lekken. Geen rook, geur of lekken. Na terugkoelen motor geen piep en lampje meer. Koeling doet het, bij stationair lopende motor voelt de retourvloeistof warm aan. Bij het daarna uitzetten van de motor merkte ik op dat slechts 1 van de twee ventilatoren aansloeg. Ook lijken de kleppen dicht te staan, maar weet niet hoe dingen werken.
Samen met een voorbijkomende T4 eigenaar kom ik tot de conclusie dat koeling werkt maar niet optimaal. Daardoor oververhit de motor bij extreme belasting.
We willen de Alpen over dus denk dat ik nu even omdraai richting Maastricht/Limburg. Tips voor garages of t4 ervareling in die regio? Mijn dank is groot.
Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Piepende oliedruk sensor, net over de grens bij Luik
Piepende oliedruk sensor, net over de grens bij Luik
Westfalia California Coach '94 1.9TD ABL
Re: Piepende oliedruk sensor, net over de grens bij Luik
Inmiddels een illusie armer. Niemand heeft voor het eind van onze vakantie tijd. Iemand tips voor iemand die er vandaag of morgen of desnoods later deze week naar wil kijken?
Ik denk sowieso goed om de koelvloeistof ff te flushen , radiator uit te spuiten en een nieuwe ventilator. Een meedenkende garagist tipte me hoe ik een kapotte thermostaat kan testen. Ga ik nu ff doen.
Ik denk sowieso goed om de koelvloeistof ff te flushen , radiator uit te spuiten en een nieuwe ventilator. Een meedenkende garagist tipte me hoe ik een kapotte thermostaat kan testen. Ga ik nu ff doen.
Westfalia California Coach '94 1.9TD ABL
- Multivan Generation
- Berichten: 34367
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Piepende oliedruk sensor, net over de grens bij Luik
Zet je lamellen open door de bimetaaltjes te verwijderen. Fixeer de lamellen met een tie wrap en je kunt waarschijnlijk verder rijden. Groetjes Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Piepende oliedruk sensor, net over de grens bij Luik
Met hulp van de T4 specialist in Oirschot via de telefoon vastgesteld dat het idd de lamellen en de zekering van de ventilator was. Wat een held!
Zekering vervangen maar Helaas zitten de lammellen op de rechter muurvast doordat de inbusjes op binnenring volledig zijn doorgeroest. Ik kan de lamellen wegslopen maar de staat van die ventilator is dusdanig dat ik hem liever vervang. Binnen ring gebarsten en ventilator is zit half vast/los. Wie heeft er een ventilator liggen?
Zekering vervangen maar Helaas zitten de lammellen op de rechter muurvast doordat de inbusjes op binnenring volledig zijn doorgeroest. Ik kan de lamellen wegslopen maar de staat van die ventilator is dusdanig dat ik hem liever vervang. Binnen ring gebarsten en ventilator is zit half vast/los. Wie heeft er een ventilator liggen?
Westfalia California Coach '94 1.9TD ABL
Re: Piepende oliedruk sensor, net over de grens bij Luik
Een ventilator kan je vrij snel nieuw halen bij de onderdelen zaak. Soms zelfs op voorraad maar anders de dag erna in huis. Heb ik 2 jaar geleden ook zo gedaan vanaf een camping
Zou even rondom jouw locatie bellen, dat is sneller.

Zou even rondom jouw locatie bellen, dat is sneller.
Re: Piepende oliedruk sensor, net over de grens bij Luik
Gister de hele koelvinnnen set net voor sluit bij de sloop in Sittard gehaald. Stond bij de partpoints en die konden mogelijk vandaag een nieuwe hebben voor 400 piek. Sloop was sneller en goedkoper maar wellicht een niet al te lange termijn oplossing.
Kwartiert van de sloop een nachtje op de camping gestaan. Vanochtend de nieuwe set geplaatst. Had een sleutel 10 bij me maar geen verlengstuk gelukkig had de camping schroevendraaier met een dop 10 bitje, daarmee de klus geklaard. Nu weer de Ardennen in om de koeling te testen. Gister met een open ventilator liep hij al veel koeler dus nu moet het goed gaan.
Tip: neem altijd een ratel met dop 10, 13 ÉN een verlengstukken mee...
Bedankt voor het meedenken iedereen! En de telefonische assistentie van de T4 specialist in Oirschot: waanzinnig.
Kwartiert van de sloop een nachtje op de camping gestaan. Vanochtend de nieuwe set geplaatst. Had een sleutel 10 bij me maar geen verlengstuk gelukkig had de camping schroevendraaier met een dop 10 bitje, daarmee de klus geklaard. Nu weer de Ardennen in om de koeling te testen. Gister met een open ventilator liep hij al veel koeler dus nu moet het goed gaan.
Tip: neem altijd een ratel met dop 10, 13 ÉN een verlengstukken mee...
Bedankt voor het meedenken iedereen! En de telefonische assistentie van de T4 specialist in Oirschot: waanzinnig.
Westfalia California Coach '94 1.9TD ABL