Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Tip bij het opsporen van rare geluiden in de motor.

vragen over de T4
Plaats reactie
pwhooftman
Berichten: 339
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Tip bij het opsporen van rare geluiden in de motor.

Bericht door pwhooftman »

Al zeker een jaar, maar mogelijk langer, ben ik al op zoek geweest naar de oorzaak van een raar geluid in mijn VW T4 2002 AJT. Het geluid trad eerst alleen op bij koude motor, en lange tijd heb ik het kunnen onderdrukken door het toerental met VCDS op te hogen van 775 naar 825 (hoger kan niet in VCDS). Maar nu bleef het geluid ook aanhouden bij warme motor, en de laatste paar duizend kilometer werd het flink erger, na een ritje heen en weer naar de F1 in Oostenrijk.
Het geluid lijkt het meest op een resonantie en een geklapper, en als ik boven de motor hing leek het van boven/achter de motor te komen. Te snel voor nokkenasgeluid (die tenslotte op halve snelheid draait), maar ook niet van het Dubbel Massa Vliegwiel, want geen verandering bij opkomen van de koppeling o.i.d. Ook geen uitlaatrammel.

Gisteren ben ik maar eens uitgebreid op zoek gegaan naar de oorzaak, en ik begon met de motor te laten lopen zonder multiriem. En ik had meteen raak, lopen als een zonnetje. Omdat de dynamo en stuurbekrachtigingspomp niet lang geleden vervangen zijn, en de demperpoelie twee jaar geleden en die er prima uitzag, sloot ik die uit als oorzaak. Ook had ik de spanner deze winter weer gangbaar gemaakt toen de motor laag hing bij een versnellingsbakwissel, en van een nieuw wieltje voorzien. Het enige wat ik vond was dat de omkeerrol boven de demperpoelie een beetje zijdelingse speling had. Echt niet veel, ca. 1 mm, en hij liep gewoon netjes, maar toch maar vervangen en een nieuwe multiriem hoewel de oude er nog prima uitzag. En weg is het geluid. Blijkbaar klapperde de omkeerrol toch. Het geluid was erg genoeg om me zorgen te maken dat er iets serieus op springen stond in de motor.

Dus de tip: bij rare geluiden: laat de motor eens lopen zonder multi riem (niet te lang bij motoren waarbij de waterpomp door de multi/v-riem wordt aangedreven (1.9TD)).
Gebruikersavatar
peerke56
Berichten: 75
Lid geworden op: 11 jul 2019, 17:17
Locatie: Drunen
Contacteer:

Re: Tip bij het opsporen van rare geluiden in de motor.

Bericht door peerke56 »

dank je wel voor de tip. :toppie
:peace Mvg Peerke :werkaanT4 T4 2.5 1996 340,000
Plaats reactie