Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

ACV start niet meer na vervangen koppeling

vragen over de T4
Plaats reactie
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

ACV start niet meer na vervangen koppeling

Bericht door Sjoerds »

Ik heb weer iets hoor :bonk
Besloten om de koppeling te laten vervangen nadat het druklager lek was gegaan, ondanks dat de bus verkocht gaat worden. Werd best een duur geintje omdat het toch 3 uur meer werk bleek dan gepland (bouten afgebroken, uitboren etcetera), maar uiteindelijk stond hij klaar om op te halen.
Ik naar de garage om de bus op te halen, start en rij naar huis.
En dan begint de ellende. Eenmaal thuis neergezet, start hij de volgende dag niet meer. Accu zit vol, startmotor krijgt stroom, maar hij lijkt vast te zitten. Met de garage de bus aangesleept en zij name hem weer mee. Dag erna belt de garage: 'de startmotor is kapot.' Heel vervelend natuurlijk, maar goed, vervang hem maar dan is dat ook weer voor elkaar. Dus ik twee dagen later weer de bus ophalen, start hem daar zonder problemen en rij naar huis. En wat gebeurt er? Thuis zet ik hem uit en exact hetzelfde gebeurt weer, hij wil met geen mogelijkheid starten. Niet met warme motor, niet met koude motor, niet met startkabels, hij doet NIKS...

Komende week komt de garage hem weer ophalen, maar mijn vraag is: heeft iemand dit weleens gehad, of weet iemand wat dat zou kunnen zijn? Want ik ben bang dat de garage het ook niet direct weet.
pwhooftman
Berichten: 339
Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06

Re: ACV start niet meer na vervangen koppeling

Bericht door pwhooftman »

Klinkt als contactslot blokje, viewtopic.php?t=25292

Start hij wel als je eens flink met de sleutel rammelt in het contact?
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: ACV start niet meer na vervangen koppeling

Bericht door Sjoerds »

Nee, dat doet hij ook niet. En heb het contactblokje een maand of 3 geleden al eens vervangen, dus dat lijkt me niet.
Gebruikersavatar
websurfer
Berichten: 712
Lid geworden op: 24 okt 2014, 23:03
Locatie: Beverwijk

Re: ACV start niet meer na vervangen koppeling

Bericht door websurfer »

klink m.i. als een verkeerd gemonteerde massavliegwiel (starterkrans) waardoor de bendix van de startmotor niet goed in de krans kan grijpen!

wat hebben ze allemaal vervangen?
ook het vliegwiel? en wel de juiste?
Happy with the :driveT4 Driver Michael
2.5 tdi chipped to 130 pk 310 dkm
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: ACV start niet meer na vervangen koppeling

Bericht door Sjoerds »

Drukgroep, -lager en plaat zijn vervangen. Vliegwiel had nauwelijks speling, dus die is blijven zitten.
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: ACV start niet meer na vervangen koppeling

Bericht door Sjoerds »

Ga toch voor de zekerheid maar weer het contactblokje vervangen. Niet veel werk en niet duur en dan kan ik dat in ieder geval uitsluiten.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ACV start niet meer na vervangen koppeling

Bericht door Multivan Generation »

denk ook eens aan relais 109 vervangen
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: ACV start niet meer na vervangen koppeling

Bericht door Sjoerds »

Multivan Generation schreef: 10 jul 2023, 10:27 denk ook eens aan relais 109 vervangen
Ha Peter, ik dacht dat als relais 109 kapot is, dat hij dan wel start, maar niet aanslaat. Of heb ik dat mis?
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: ACV start niet meer na vervangen koppeling

Bericht door Sjoerds »

Nou, het was dus toch het contactblokje. En die zat er echt nog maar een paar maanden in. Wel een heel bijzondere samenloop van omstandigheden, die me helaas wel tot het onnodig aanschaffen van een nieuwe startmotor heeft verplicht.
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: ACV start niet meer na vervangen koppeling

Bericht door Multivan Generation »

Sjoerds schreef: 10 jul 2023, 15:02
Multivan Generation schreef: 10 jul 2023, 10:27 denk ook eens aan relais 109 vervangen
Ha Peter, ik dacht dat als relais 109 kapot is, dat hij dan wel start, maar niet aanslaat. Of heb ik dat mis?
Dat heb je mis.
Sjoerds schreef: 10 jul 2023, 23:09 ...die me helaas wel tot het onnodig aanschaffen van een nieuwe startmotor heeft verplicht.
Wat is onnodig? Blijkbaar was die startmotor toch niet fris meer, en 'preventief' geeft je ook meer bedrijfszekerheid. En je hebt dat nu zelf in de hand.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Sjoerds
Berichten: 425
Lid geworden op: 03 apr 2016, 10:35

Re: ACV start niet meer na vervangen koppeling

Bericht door Sjoerds »

Probleem met die startmotor is dat dit een pas drie jaar oude Valeo was waarvan ik niet geloof dat er al wat mis mee was. En het feit dat de garage me vertelde dat ze hem hadden getest en dat hij echt kapot was, zit me dan wel dwars. Heb nu 350 euro moeten betalen voor een klus die ik normaal zelf zou hebben gedaan en me dan veel minder had gekost en het probleem was hiermee ook niet mee opgelost...
Anyhow, hij is nu goed en gaat snel in de verkoop, heeft de nieuwe eigenaar in ieder geval een nieuwe koppeling en startmotor.
Plaats reactie