Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Zonnepanelen en/of dikke accu? Mijn ervaringen

VW T4 camper vragen nieuwbouw en zelfbouw
Plaats reactie
Gebruikersavatar
J vd Pal
Berichten: 3239
Lid geworden op: 26 jun 2014, 08:41
Locatie: Hoeksche Waard

Zonnepanelen en/of dikke accu? Mijn ervaringen

Bericht door J vd Pal »

Om langer op een plek te kunnen blijven zonder stroomaansluiting heb ik een paar jaar geleden twee zonnepanelen op mijn dak gemonteerd, zie viewtopic.php?t=65274. Deze werkt prima en zorgt ervoor dat ik voldoende stroom heb zolang er voldoende zonlicht is.

Omdat ik mijn GEL huishoudaccu na 18 jaar niet meer vertrouwde heb ik een LiFePo4 accu samengesteld met een capaciteit van 280 Ah, zie viewtopic.php?p=475172#p475172. De accu werkt uitstekend en levert meer dan voldoende stroom.

Zoals toen al opgemerkt door een van de ander forumleden lijkt een combinatie van zonnepanelen en een grote accu niet voor de hand liggend en nu we een paar jaar ervaring hebben opgedaan wil ik dat graag met jullie delen.

Met de wijze waarop wij op dit moment op vakantie gaan is de conclusie dat we de zonnepanelen eigenlijk niet (meer) nodig hebben. Wij staan zelden langer dan 3-4 dagen op een plek en rijden al snel 4-6 uur naar de volgende overnachtingsplaats. Op deze manier wordt de capaciteit van de accu nooit volledig verbruikt. We gebruiken niet zo veel stroom, de koelkast en het opladen van 4 telefoons en een tablet zijn de voornaamste verbruikers. Daar komt dan nog een klein beetje verbruik door de LED verlichting bij, hooguit 30 minuten per dag.

We zijn net terug van een weekje Kopenhagen, bij aankomst was de accu 100% vol, bij wijze van uitzondering hebben we 6 dagen stil gestaan en toen was er nog 30% van de accu capaciteit beschikbaar. Na 8 uur rijden was de accu weer 100% vol.
Laatst gewijzigd door J vd Pal op 15 jul 2023, 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten

Jasper


2002 California Event ACV Reflex Silver
Freds
Berichten: 229
Lid geworden op: 30 mar 2015, 17:07
Locatie: Zoetermeer

Re: Zonnepanelen en/of dikke accu? Mijn ervaringen

Bericht door Freds »

Mooi resultaat,
Toch zou ik de zonnepanelen niet wegdoen. Wellicht dat een paar dagen Frankrijk met 35graden een veel groter beroep doet op je accu.
Maar goed: 280Ah, die je ook nog eens voor 80% kunt gebruiken is natuurlijk heeeeel ruim! 😁
Westfalia Coach Beach Dragon pearl green 1997 2.5TDI 102pk :driveT4
Plaats reactie