Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Probleem met koppeling/versnelling
Probleem met koppeling/versnelling
Hallo allen,
Vorige week op pad geweest naar Frankrijk met mijn T4 uit 2002 (km stand 255.000). Op de heenreis kreeg ik in Frankrijk problemen in de 2e en 3e versnelling en uiteindelijk een koppeling die niet meer omhoog wilde komen. Uiteindelijk wagen aan de kant gezet, inspectie gedaan (remvloeistof) en na overleg met de garage de koppeling handmatig op z'n plek gezet. Dit leek te werken en mogelijke oorzaak was lucht. Hierna eigenlijk probleemloos de reis voort kunnen zetten.
Op de terugweg ontstonden in België soortgelijke problemen Wederom gebeurde weer dat ik niet meer kon schakelen vanuit de 2e versnelling. Daarna wagen aan de kant gezet en motor uitgezet. Met motor uit kon ik wel schakelen in alle versnellingen met koppeling ingedrukt. Daarna geprobeerd de motor te starten in de 1e versnelling, maar hierna liep alles vast en kwam er ook een waarschuwingssignaal vanuit de auto. Ook zat er toen geen weerstand meer in de koppeling en bleef deze op de grond hangen. Ik heb toen pechhulp ingeschakeld en is mijn T4 weggesleept (deze kreeg hem wel in z'n achteruit en gek genoeg ook een stukje in z'n vooruit).
Heeft iemand soortgelijke problemen ervaren en weet iemand wat het zou kunnen zijn? De berger zei in het Frans/Engels dat het een hydrolisch probleem zou zijn met een kabel(?) en cilinder. Ook gaf hij aan dat er olie op de bergwagen leek te liggen van mijn T4 na het aftakelen.
Vorige week op pad geweest naar Frankrijk met mijn T4 uit 2002 (km stand 255.000). Op de heenreis kreeg ik in Frankrijk problemen in de 2e en 3e versnelling en uiteindelijk een koppeling die niet meer omhoog wilde komen. Uiteindelijk wagen aan de kant gezet, inspectie gedaan (remvloeistof) en na overleg met de garage de koppeling handmatig op z'n plek gezet. Dit leek te werken en mogelijke oorzaak was lucht. Hierna eigenlijk probleemloos de reis voort kunnen zetten.
Op de terugweg ontstonden in België soortgelijke problemen Wederom gebeurde weer dat ik niet meer kon schakelen vanuit de 2e versnelling. Daarna wagen aan de kant gezet en motor uitgezet. Met motor uit kon ik wel schakelen in alle versnellingen met koppeling ingedrukt. Daarna geprobeerd de motor te starten in de 1e versnelling, maar hierna liep alles vast en kwam er ook een waarschuwingssignaal vanuit de auto. Ook zat er toen geen weerstand meer in de koppeling en bleef deze op de grond hangen. Ik heb toen pechhulp ingeschakeld en is mijn T4 weggesleept (deze kreeg hem wel in z'n achteruit en gek genoeg ook een stukje in z'n vooruit).
Heeft iemand soortgelijke problemen ervaren en weet iemand wat het zou kunnen zijn? De berger zei in het Frans/Engels dat het een hydrolisch probleem zou zijn met een kabel(?) en cilinder. Ook gaf hij aan dat er olie op de bergwagen leek te liggen van mijn T4 na het aftakelen.
Re: Probleem met koppeling/versnelling
Als ik het zo lees heb je een koppeling welke hydraulisch bediend word en is hoogstwaarschijnlijk het druklager defect. Deze werkt op remvloeistof.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Re: Probleem met koppeling/versnelling
Klinkt heel erg als een kapotte (lekke) koppelingscilinder. Daarvan heb je er twee die in het Duits Geber- en Nehmerzylinder heten. Bij mij was het de Geberzylinder die bij het koppelingspedaal zit. Die is relatief makkelijk te vervangen. De Nehmerzylinder zit afhankelijk van type versnellingsbak op de bak of erin. Zie ook T4-wiki: https://www.t4-wiki.de/wiki/Nehmerzylinder
Aan de remvloeistof zie je inderdaad niets want de cilinder is intern lek, dus in plaats dat de druk naar de Nehmer wordt verplaatst vloeit de hydraulische olie weer terug. Een paar keer pompend ontkoppelen wilde bij mij in het begin nog wel helpen. Misschien heb jij dat ook ervaren?
Edit: ik zie dat Erdem ook al gereageerd had en die heeft er veel meer verstand van, dus neem zijn opmerking maar serieus. Die Nehmer vormt een geheel met het druklager.
Aan de remvloeistof zie je inderdaad niets want de cilinder is intern lek, dus in plaats dat de druk naar de Nehmer wordt verplaatst vloeit de hydraulische olie weer terug. Een paar keer pompend ontkoppelen wilde bij mij in het begin nog wel helpen. Misschien heb jij dat ook ervaren?
Edit: ik zie dat Erdem ook al gereageerd had en die heeft er veel meer verstand van, dus neem zijn opmerking maar serieus. Die Nehmer vormt een geheel met het druklager.
T4 California 1997 - 2.5TDI/ACV
Re: Probleem met koppeling/versnelling
Met jou info is het toch wat completer .
Meestal gaat de cilinder/druklager in de bak stuk. Dan moet de bak eraf en zou advies zijn meteen de hele koppeling te vervangen dus ook drukgroep en koppelingsplaat. Afhankelijk van de kmers misschien ook het 2 massavliegwiel meenemen.
Meestal gaat de cilinder/druklager in de bak stuk. Dan moet de bak eraf en zou advies zijn meteen de hele koppeling te vervangen dus ook drukgroep en koppelingsplaat. Afhankelijk van de kmers misschien ook het 2 massavliegwiel meenemen.
T5GP Beach
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Phaeton W12
Golf 3 VR6 3.0C
Corrado VR6
Golf 1
Re: Probleem met koppeling/versnelling
Dank voor jullie uitgebreide reacties.
Inmiddels bericht gekregen van de garage dat de camperbus aan is gekomen en een eerste inspectie heeft gewezen op een kapotte cilinder en lekkage, waarbij geadviseerd werd om gelijk de hele koppeling + massavliegwiel te vervangen. Alles bij elkaar zo'n 1600eu. Toch wel even slikken!
Kom ik nog even op een ander punt. Ik heb de camperbus 3 jaar geleden gekocht en in 3 jaar tijd 15.000km gereden. De dealer waar ik de camperbus gekocht heb, gaf aan dat de bus ondanks zijn leeftijd (2002) op dat moment in perfecte staat verkeerde en ik probleemloos jaren vooruit zou kunnen. In de tussentijd zijn 4 banden vervangen (deze bleken een oude leeftijd te hebben op de zijkant en niet meer door de verzekering te worden gedekt bij een ongeval), de uitlaat (lek/roest eind en middenstuk) en nu dit met de koppeling. Al met al best flinke reparaties/vervangingen, waarvan ik me afvraag of dit niet al bekend was of er aan zat te komen? De camperbus staat altijd droog gestald en ben er erg zuinig op. Wellicht hoor dit bij "gewone" slijtage, maar ergens voelt het wel zuur.
Inmiddels bericht gekregen van de garage dat de camperbus aan is gekomen en een eerste inspectie heeft gewezen op een kapotte cilinder en lekkage, waarbij geadviseerd werd om gelijk de hele koppeling + massavliegwiel te vervangen. Alles bij elkaar zo'n 1600eu. Toch wel even slikken!
Kom ik nog even op een ander punt. Ik heb de camperbus 3 jaar geleden gekocht en in 3 jaar tijd 15.000km gereden. De dealer waar ik de camperbus gekocht heb, gaf aan dat de bus ondanks zijn leeftijd (2002) op dat moment in perfecte staat verkeerde en ik probleemloos jaren vooruit zou kunnen. In de tussentijd zijn 4 banden vervangen (deze bleken een oude leeftijd te hebben op de zijkant en niet meer door de verzekering te worden gedekt bij een ongeval), de uitlaat (lek/roest eind en middenstuk) en nu dit met de koppeling. Al met al best flinke reparaties/vervangingen, waarvan ik me afvraag of dit niet al bekend was of er aan zat te komen? De camperbus staat altijd droog gestald en ben er erg zuinig op. Wellicht hoor dit bij "gewone" slijtage, maar ergens voelt het wel zuur.
Re: Probleem met koppeling/versnelling
Ik denk dat je andere verwachtingen had bij 'jaren vooruit' dan dat de verkoper bedoelde.... Bij aanschaf rond de 240.000km mag je toch verwachten dat je het nodige nakijkt en niet blind vaart op een autoverkoper. Veel wat je noemt is m.i. gewoon normale 'slijtage'. Er zit veel verschil tussen lekke roestige demper en verrotte demper. Garages genoeg die een klant ook besodemieteren en een nieuwe uitlaat aansmeren terwijl die met 2 minuten laswerk weer een paar jaar mee kan (tot die echt verrot is als je het zo ver wil laten komen). Ook koppeling is iets dat je kan verwachten na die km stand, tenzij de garage kan aantonen dat deze recent vernieuwd is. De banden is dan een verzekeringsprobleempje dat deze voorschrijft dat ze niet ouder dan (6?) jaar mogen zijn. Dat staat los van de verkoper. Mijn bus is ingevoerd dit voorjaar op de originele fabrieksbanden uit 2007 en de RDW keek enkel naar beschadigingen en loadindex.
Groet, Ronald
Re: Probleem met koppeling/versnelling
Even een update v.w.b. reparatie van mijn VW T4.
Gisteren kon ik mijn camperbus weer ophalen. De garage heeft de versnellingsbak vervangen incl koppelingsset (vliegwiel e.d.).
Alles bij elkaar was ik 1900eu kwijt. Dat was nog even extra slikken, aangezien ik uitging van de eerder gecommuniceerde 1600eu (wat ook al slikken was).. Maar, zo werd gezegd, de komende 10 jaar zou ik geen problemen meer moeten hebben met de versnelling(sbak).
Afijn, ik ben richting huis gereden (zo'n 10km) en bij het willen keren in de straat voelde ik dat de versnellingspook raar aan voelde. Deze kon ik heel soepel ronddraaien, waarna alle versnellingen omgedraaid leken. In zijn achteruit reed ik vooruit en in zijn 1 trok de bus amper op. Uiteindelijk de garage gebeld en heb ik (in zijn 3) de garage kunnen bereiken. Hier bleek na inspectie dat de schakel/kogel stuk was (zie het buisje in deze link https://www.weetjewel.com/tips_en_trucs ... hakel2.htm), ik weet niet de exacte naam.
Ik heb de bus gisteren achtergelaten, dit kon niet direct worden opgelost en ben nu in afwachting.
Ik ben wel een beetje teleurgesteld en vind het frappant dat dit nu gebeurd en niet is vastgesteld/gecontroleerd bij het vervangen van het hele zaakje. Ik neem toch aan dat ze ook bij dit onderdeel iets hebben gedaan, aangezien dit onderdeel is van de versnellingsbak? Ook vraag ik me af of bij het oorspronkelijke probleem niet iets simpelers de oorzaak is geweest (dat buisje) en een complete vervanging niet noodzakelijk was. Of staat dit hier helemaal los van? Valt deze (aanvullende) reparatie onder een "garantie" van de eerste reparatie of kan ik wederom een factuur verwachten? Ik vind dit persoonlijk altijd lastig met een garage omdat ik zelf amper technische kennis heb en gelukkig hier altijd wel het een en ander aan informatie kan vinden of vragen.
Gisteren kon ik mijn camperbus weer ophalen. De garage heeft de versnellingsbak vervangen incl koppelingsset (vliegwiel e.d.).
Alles bij elkaar was ik 1900eu kwijt. Dat was nog even extra slikken, aangezien ik uitging van de eerder gecommuniceerde 1600eu (wat ook al slikken was).. Maar, zo werd gezegd, de komende 10 jaar zou ik geen problemen meer moeten hebben met de versnelling(sbak).
Afijn, ik ben richting huis gereden (zo'n 10km) en bij het willen keren in de straat voelde ik dat de versnellingspook raar aan voelde. Deze kon ik heel soepel ronddraaien, waarna alle versnellingen omgedraaid leken. In zijn achteruit reed ik vooruit en in zijn 1 trok de bus amper op. Uiteindelijk de garage gebeld en heb ik (in zijn 3) de garage kunnen bereiken. Hier bleek na inspectie dat de schakel/kogel stuk was (zie het buisje in deze link https://www.weetjewel.com/tips_en_trucs ... hakel2.htm), ik weet niet de exacte naam.
Ik heb de bus gisteren achtergelaten, dit kon niet direct worden opgelost en ben nu in afwachting.
Ik ben wel een beetje teleurgesteld en vind het frappant dat dit nu gebeurd en niet is vastgesteld/gecontroleerd bij het vervangen van het hele zaakje. Ik neem toch aan dat ze ook bij dit onderdeel iets hebben gedaan, aangezien dit onderdeel is van de versnellingsbak? Ook vraag ik me af of bij het oorspronkelijke probleem niet iets simpelers de oorzaak is geweest (dat buisje) en een complete vervanging niet noodzakelijk was. Of staat dit hier helemaal los van? Valt deze (aanvullende) reparatie onder een "garantie" van de eerste reparatie of kan ik wederom een factuur verwachten? Ik vind dit persoonlijk altijd lastig met een garage omdat ik zelf amper technische kennis heb en gelukkig hier altijd wel het een en ander aan informatie kan vinden of vragen.
- Pascal-141
- Berichten: 10857
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Probleem met koppeling/versnelling
De schakelbolletjes zijn waarschijnlijk ook nog bwj 2002 , en dus leeftijdgerelateerd gewoon broos geworden . Om de versnellingbak te demonteren moeten de schakelbolletjes losgemaakt worden . Misschien is er bij het terug monteren er dus een bolletje gekraakt en na wat schakelen dus uit elkaar gevallen . Kan gebeuren . Een liefhebber zou tijdens de operatie zien dat de bolletjes op leeftijd zijn en preventief mee vervangen , maar vele garages hebben oogflappen op en kijken alleen naar het te herstellen onderdeel .CampRon schreef: ↑14 sep 2023, 15:15 Even een update v.w.b. reparatie van mijn VW T4.
Gisteren kon ik mijn camperbus weer ophalen. De garage heeft de versnellingsbak vervangen incl koppelingsset (vliegwiel e.d.).
Alles bij elkaar was ik 1900eu kwijt. Dat was nog even extra slikken, aangezien ik uitging van de eerder gecommuniceerde 1600eu (wat ook al slikken was).. Maar, zo werd gezegd, de komende 10 jaar zou ik geen problemen meer moeten hebben met de versnelling(sbak).
Afijn, ik ben richting huis gereden (zo'n 10km) en bij het willen keren in de straat voelde ik dat de versnellingspook raar aan voelde. Deze kon ik heel soepel ronddraaien, waarna alle versnellingen omgedraaid leken. In zijn achteruit reed ik vooruit en in zijn 1 trok de bus amper op. Uiteindelijk de garage gebeld en heb ik (in zijn 3) de garage kunnen bereiken. Hier bleek na inspectie dat de schakel/kogel stuk was (zie het buisje in deze link https://www.weetjewel.com/tips_en_trucs ... hakel2.htm), ik weet niet de exacte naam.
Ik heb de bus gisteren achtergelaten, dit kon niet direct worden opgelost en ben nu in afwachting.
Ik ben wel een beetje teleurgesteld en vind het frappant dat dit nu gebeurd en niet is vastgesteld/gecontroleerd bij het vervangen van het hele zaakje. Ik neem toch aan dat ze ook bij dit onderdeel iets hebben gedaan, aangezien dit onderdeel is van de versnellingsbak? Ook vraag ik me af of bij het oorspronkelijke probleem niet iets simpelers de oorzaak is geweest (dat buisje) en een complete vervanging niet noodzakelijk was. Of staat dit hier helemaal los van? Valt deze (aanvullende) reparatie onder een "garantie" van de eerste reparatie of kan ik wederom een factuur verwachten? Ik vind dit persoonlijk altijd lastig met een garage omdat ik zelf amper technische kennis heb en gelukkig hier altijd wel het een en ander aan informatie kan vinden of vragen.
1900Eur om een koppelingsset van 500eur te vervangen is trouwens ook goed doorgerekend.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Probleem met koppeling/versnelling
Dank voor je reactie Pascal. Bedoel je goed doorgerekend dat dit klopt of dat het in jouw ogen teveel is?Pascal-141 schreef: ↑14 sep 2023, 15:39 De schakelbolletjes zijn waarschijnlijk ook nog bwj 2002 , en dus leeftijdgerelateerd gewoon broos geworden . Om de versnellingbak te demonteren moeten de schakelbolletjes losgemaakt worden . Misschien is er bij het terug monteren er dus een bolletje gekraakt en na wat schakelen dus uit elkaar gevallen . Kan gebeuren . Een liefhebber zou tijdens de operatie zien dat de bolletjes op leeftijd zijn en preventief mee vervangen , maar vele garages hebben oogflappen op en kijken alleen naar het te herstellen onderdeel .
1900Eur om een koppelingsset van 500eur te vervangen is trouwens ook goed doorgerekend.
De factuur ligt nog in de camperbus, maar zover ik het me kan herinneren was 600eu arbeid (7,2u) (incl BTW) en de koppeling iets van 577 excl BTW (700 incl). Dus nog zo'n 600eu incl BTW aan overige onderdelen (vliegwiel, andere onderdelen heb ik even niet meer op het netvlies).
- Pascal-141
- Berichten: 10857
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Probleem met koppeling/versnelling
Ik bedoel inderdaad dat dit vrij duur is . Een complete koppelingsset (dus incl 2massa vliegwiel) kost rond 500eur (uiteraard rekent een garage hier nog een winstmarge bij , de ene al wat meer dan de andere ...)CampRon schreef: ↑14 sep 2023, 15:53Dank voor je reactie Pascal. Bedoel je goed doorgerekend dat dit klopt of dat het in jouw ogen teveel is?Pascal-141 schreef: ↑14 sep 2023, 15:39 De schakelbolletjes zijn waarschijnlijk ook nog bwj 2002 , en dus leeftijdgerelateerd gewoon broos geworden . Om de versnellingbak te demonteren moeten de schakelbolletjes losgemaakt worden . Misschien is er bij het terug monteren er dus een bolletje gekraakt en na wat schakelen dus uit elkaar gevallen . Kan gebeuren . Een liefhebber zou tijdens de operatie zien dat de bolletjes op leeftijd zijn en preventief mee vervangen , maar vele garages hebben oogflappen op en kijken alleen naar het te herstellen onderdeel .
1900Eur om een koppelingsset van 500eur te vervangen is trouwens ook goed doorgerekend.
De factuur ligt nog in de camperbus, maar zover ik het me kan herinneren was 600eu arbeid (7,2u) (incl BTW) en de koppeling iets van 577 excl BTW (700 incl). Dus nog zo'n 600eu incl BTW aan overige onderdelen (vliegwiel, andere onderdelen heb ik even niet meer op het netvlies).
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
- sgsdebruijn
- Berichten: 4379
- Lid geworden op: 22 okt 2008, 11:15
- Locatie: in de Hoeksche Waard
Re: Probleem met koppeling/versnelling
Is volgens mij incl druklager wel iets duurder Pascal, 6 á 700 euro.
Tis best wat arbeid, hopelijk hebben ze ook het prisea as rubber vervangen en het rubber in de bak. Maargoed, dat is vaak wat een liefhebber doet. Verder altijd de spullen op voorhand meevragen die van de bus afkomen, dat is een handige check, je weet dan zeker wat er is gedaan.
Die bolletjes kosten weinig is alleen achteraf een kl@tewerkje
Tis best wat arbeid, hopelijk hebben ze ook het prisea as rubber vervangen en het rubber in de bak. Maargoed, dat is vaak wat een liefhebber doet. Verder altijd de spullen op voorhand meevragen die van de bus afkomen, dat is een handige check, je weet dan zeker wat er is gedaan.
Die bolletjes kosten weinig is alleen achteraf een kl@tewerkje
VW T4 Multivan 2.5TDI+++
- Pascal-141
- Berichten: 10857
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Probleem met koppeling/versnelling
Een complete merk set (luk ) kost bij Ebay rond 500eursgsdebruijn schreef: ↑15 sep 2023, 22:26 Is volgens mij incl druklager wel iets duurder Pascal, 6 á 700 euro.
Bij een garage is dat inderdaad wel duurder . Maar 700eur vr de koppeling + daar nog het 2 massa vliegwiel apart erbij aan pakweg 600 , dat is meer dan het dubbele , bedoel ik maar.
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Probleem met koppeling/versnelling
Inclusief versnellingsbak is het toch prima, kost ook dik 600 gereviseerd.
Koppeling 500
10 uur aan 60 euro 600
Ben je er toch
Al zou ik wel verwachten dat ze de bolletjes wel gedaan hadden.
Koppeling 500
10 uur aan 60 euro 600
Ben je er toch
Al zou ik wel verwachten dat ze de bolletjes wel gedaan hadden.
'TETANUS' een OFF-ROAD T4 2.5 TDi met 191PK en 378Nm, nu grotere nozzles
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Project Off-Road style topic:http://www.weetjewel.nl/phpbb3/viewtopi ... 12&t=46993
'COOLERUDI' een WERKBUS T4 2.5 TDi met 195PK en 398Nm
Instagram: @roy_michiels / @coolerudi
Re: Probleem met koppeling/versnelling
Ik heb dit vorig jaar gehad.
1800 euro inclusief apk en grote beurt ( vw garage)
1800 euro inclusief apk en grote beurt ( vw garage)