Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

Motorstoring - Roetfilter - Uitlaatgas sensor

vragen over de T5
Sanderouw
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 mar 2016, 09:58

Motorstoring - Roetfilter - Uitlaatgas sensor

Bericht door Sanderouw »

Goedendag,

Ik heb een Transporter T5 uit 2007:

- T5
- 2.5 TDI
- 174 PK / 4 Motion
- 248.000 km

Tijdens onze vakantie in Frankrijk hoorden wij een vreemd knallend/ploffend geluid onder de bus komen tijdens het rijden op de snelweg. In eerste instantie dacht ik aan klapband of een steen o.i.d. die tegen de onderzijde aansloeg. Na inspectie, kon ik echter niks vreemds zien en zijn we doorgereden. Een half uur later gaf het display een motorstoring aan en ging de bus in noodloop - weinig vermogen meer. Motor uit en weer aangezet en de storing was verdwenen en we konden weer verder zonder problemen.

Tot eergister, want tijdens een kort ritje ging het lampje van het roetfilter branden, knippert het voorgloeispiraaltje, brandt het motorstoringslampje en heeft de bus weinig vermogen meer. De motorstoring blijft nu aanwezig en verdwijnt niet meer na opnieuw starten.

Ik hoop de bus vanmiddag te laten uitlezen (als de garage tijd heeft - is er misschien een lid die mij hierbij kan helpen in omgeving Hellevoetsluis?), maar wellicht zijn er leden die kunnen aangeven wat er mis zou kunnen zijn.

Bij voorbaat dank!
Sanderouw
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 mar 2016, 09:58

Re: Motorstoring - Roetfilter - Uitlaatgas sensor

Bericht door Sanderouw »

Ter aanvulling: Ook na een rustig snelwegritje van 30 minuten bij 100 km/u gaat het lampje van het roetfiter niet meer uit.
Gebruikersavatar
eurocook
Berichten: 364
Lid geworden op: 01 feb 2010, 11:43

Re: Motorstoring - Roetfilter - Uitlaatgas sensor

Bericht door eurocook »

Probeer eens op 3000 toeren een uurtje te rijden.
Groet Eurocook
:T54LIFE
Keli Volkswagen T5GP California Comfortline Edition 2.0 BiTDI 220 pk 485 Nm, DSG 7 Automaat, 4Motion, 4 corner autolevel VB Suspension, WS95EFX Marine flexibel zonnepaneel.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 882
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Motorstoring - Roetfilter - Uitlaatgas sensor

Bericht door SyncRoon »

Als het nog je eerste DPF is (heb je DPF ?) zit die wel aan zijn levensduur. Hoe goed heb je visueel gecontroleerd op schade/beschadigingen of defecten onder je bus? Want als het een object op de weg was dat geluid veroorzaakte heeft het mogelijk geen relatie tot de storing.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motorstoring - Roetfilter - Uitlaatgas sensor

Bericht door Multivan Generation »

Binnenwerk segmenten afgebroken uit je keramische materiaal en ligt nu tegen je achterste verschildruk sensor. Hierdoor wordt de uitlaatgasstroom geblokkeerd.
Hierdoor te weinig turbodruk en dus te weinig vermogen.

Althans dat denk ik wat er aan de hand kan zijn.
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Sanderouw
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 mar 2016, 09:58

Re: Motorstoring - Roetfilter - Uitlaatgas sensor

Bericht door Sanderouw »

Bedankt allemaal. Na links en rechts wat gelezen te hebben, dacht ik ook iets in de richting van wat Peter zegt. Eerst de bus eens laten uitlezen. Dan weten we weer wat meer.

Ik hou jullie op de hoogte.
Sanderouw
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 mar 2016, 09:58

Re: Motorstoring - Roetfilter - Uitlaatgas sensor

Bericht door Sanderouw »

Zojuist de bus laten uitlezen:

Deze codes kwamen eruit:

P0299 - Turbo/Super Charger Underboost - Intermittent

P242F - Particle emission filter, overloaded - Permanent

Het lijkt dus inderdaad op een defect roetfilter.

Nu heb ik denk ik 2 keuzes:

- Roetfilter vervangen voor een nieuwe
- Roetfilter leeghalen/verwijderen

De jongen van de garage adviseerde om het roetfilter leeg te halen/verwijderen. De meningen zijn hier vast over verdeeld, maar wat zou volgens jullie het beste voor de bus zijn? Los van extra kosten RDW, problemen met milieuzones etc.

Bij voorbaat dank voor de reacties.
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 882
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Motorstoring - Roetfilter - Uitlaatgas sensor

Bericht door SyncRoon »

Sanderouw schreef: 06 sep 2023, 14:20
De jongen van de garage adviseerde om het roetfilter leeg te halen/verwijderen. De meningen zijn hier vast over verdeeld, maar wat zou volgens jullie het beste voor de bus zijn? Los van extra kosten RDW, problemen met milieuzones etc.

Bij voorbaat dank voor de reacties.
Extra kosten zou dan zitten in de RDW en fijnstoftoeslag die betaal je sowieso voor 2009 en na 12 jaar, wellicht van euro4 naar euro 3?

Beste voor de bus is nieuwe DPF. Voor je portemonnee oude DPF leeghalen. Zonder DPF kan je ook andere olie gebruiken die paar dubbeltjes goedkoper de liter is.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
Multivan Generation
Berichten: 33815
Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
Locatie: Zeeland (Oost)
Contacteer:

Re: Motorstoring - Roetfilter - Uitlaatgas sensor

Bericht door Multivan Generation »

Beste voor de bus is roetfilter verwijderen, zonder twijfel.
Echter zal je de omgeving hiermee zwaarder belasting met je ongezondere uitlaatgassen.

Ik zou het roetfilter eerst maar eens er onder uithalen en bekijken.
Mocht het inderdaad alleen een kwestie zijn van een keramisch segment wat los is gekomen en voor/tegen de sensor ligt,
dan zou ik dat verwijderen door sensor er even uit te draaien, en het brokje te verwijderen, en sensor en het roetfilter terugplaatsen.
Daarna een geforceerde regeneratie laten uitvoeren. Nadien kun je dan wel eens het mannetje weer zijn.

Is het gehele blok aan keramisch materiaal verschoven naar achteren, dan kun je er een deuk in de wand slaan om het weer te fixeren.

Eerst laten bekijken, een roetfilter vervangen kan altijd nog en is een stuk prijziger.

Mocht je het roetfilter laten vervangen, let op, je gebruikte roetfilter is nog geld waard bij opkopers vanwege de zeldzame metalen die er in zitten.

Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3695
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Motorstoring - Roetfilter - Uitlaatgas sensor

Bericht door krekwakwol »

Ik dacht dat die dure metalen in een katalysator zitten en niet in een roetfilter, maar dat weet ik niet zeker.

Maar even de uitlaatpijp loshalen na het roetfilter en dan idd even kijken of er losse stukken in zitten. Dan kun je er ook met een stofzuigerslang in.

Ik heb overigens een topic gemaakt over onze roetfilter, misschien staat daar nog info bij waar je wat mee kunt.
viewtopic.php?t=69928

Als je roetfilter als af fabriek is geregistreerd bij de rdw, betaal je geen fijnstoftoeslag, is dit niet zo, dan betaal je fijnstof toeslag.
Dit kun je zien op RDW OVI, kenteken invoeren en je weet meer.
Wij betalen het ook niet bij onze T5 uit 2008 met roetfilter.
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 882
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Motorstoring - Roetfilter - Uitlaatgas sensor

Bericht door SyncRoon »

mmm, zie dat bij mij er geen waarde is bij V.5 in kentekenregister. Wat heb jij daar staan Arnold? Ik heb wel een roetfilter maar wellicht dat vanauit de toielatingen er verschil zity in WV1 en WV2? Lees net dat 12 jaar geld voor bestelwagens, maar nu is die gekeurd als personenwagen. eens nagaan of dat te wijzigen is.
Groet, Ronald
Gebruikersavatar
krekwakwol
Berichten: 3695
Lid geworden op: 10 jan 2016, 20:28
Locatie: Gemeente Westerkwartier

Re: Motorstoring - Roetfilter - Uitlaatgas sensor

Bericht door krekwakwol »

Dit staat er bij mij, ik heb er in april nog een nieuwe aftermarket roetfilter onder gekregen. De oude bleek leeg, gaf ook meer dan 5 miljoen deeltjes op de testkast, maar stond wel als aanwezig geregistreerd :nuts
Heb ook WV1, maar wel als kampeerwagen met geel kenteken, maar volgens mij maakt dat niet uit.
Screenshot_20230906-191249_Chrome.jpg
Groet, Arnold
T5 2.5TDI 96kw bj 2008
Gebruikersavatar
SyncRoon
Berichten: 882
Lid geworden op: 05 nov 2022, 12:09
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Motorstoring - Roetfilter - Uitlaatgas sensor

Bericht door SyncRoon »

Ja maakt wel uit, voor bedrijfswagens vanaf 12 betaal je de fijnstoftoeslag. Ik zal nagaan of dat aangepast kan worden bij mij. In de CVO staat enkel waarde bij CO² kan er geen roetwaarde/uitstoot in terugvinden.
Bijlagen
Screenshot 2023-09-06 at 19-30-09 Fijnstoftoeslag motorrijtuigenbelasting.png
Groet, Ronald
Sanderouw
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 mar 2016, 09:58

Re: Motorstoring - Roetfilter - Uitlaatgas sensor

Bericht door Sanderouw »

Wederom bedankt voor de reacties.

Is het te doen om zelf het roetfilter te demonteren (zonder brug)? Waar moet ik dan rekening mee houden? Wat moet er allemaal los? Het lijkt dat de aandrijfas voor de achterwielen dan ook los moet. Klopt dit?
Sanderouw
Berichten: 23
Lid geworden op: 20 mar 2016, 09:58

Re: Motorstoring - Roetfilter - Uitlaatgas sensor

Bericht door Sanderouw »

Net even de uitlaatpijp losgehaald om in het roetfilter te kijken. Het filterelement is nog intact en ziet er netjes uit. Zie foto.

Helaas (of gelukkig) is dat dus uitgesloten.

Nog andere mogelijkheden?
803A21FC-04E4-4B3E-95BA-81F7862855F9.jpeg
Plaats reactie