Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Groetjes webmaster Henk-1
klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld
Lek koppeling ACV 2.5 TDI oorzaak gevonden
Lek koppeling ACV 2.5 TDI oorzaak gevonden
Heeft iemand deze ervaring ook gehad?
Koppeling druklager lekt ...3 x gebeurd inmiddels.
Dus iedere keer vervangen.
Gemiddeld 2 jaar tussen dat het druklager weer lekt.
Komt niet door voet op pedaal houden..
Niet door verkeerd monteren.
Gemiddeld km 5000/10000 in 2 jaar
2 keer zelf gedaan 3e keer door garage.
Dit wordt dus de 4e keer.
Allles vervangen inmiddels drukgroep+ koppelingplaat LUK.
Enig idee??
Koppeling druklager lekt ...3 x gebeurd inmiddels.
Dus iedere keer vervangen.
Gemiddeld 2 jaar tussen dat het druklager weer lekt.
Komt niet door voet op pedaal houden..
Niet door verkeerd monteren.
Gemiddeld km 5000/10000 in 2 jaar
2 keer zelf gedaan 3e keer door garage.
Dit wordt dus de 4e keer.
Allles vervangen inmiddels drukgroep+ koppelingplaat LUK.
Enig idee??
Laatst gewijzigd door LAYCA op 04 okt 2023, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
- Multivan Generation
- Berichten: 34205
- Lid geworden op: 14 jan 2007, 14:41
- Locatie: Zeeland (Oost)
- Contacteer:
Re: Lek koppeling ACV 2.5 TDI
Schroefdraad in bak waar je de boutjes van het druklager vast mee zet in de behuizing misschien beschadigd, waardoor na verloop van tijd het druklager wat scheef komt te zitten.
Groeten Peter
Groeten Peter
...have you ever noticed that some people never have the money to do it right, but can always find the money to do it twice?...
Re: Lek koppeling ACV 2.5 TDI
Peter bedankt voor jou reactie.
De 2 keer dat ik het zelf heb gedaan kon ik de boutje gewoon losdraaien deze zaten volgens mij vast.
Maar ik twijfel hier wel
Te lang geleden dus.
Want jou oplossing klinkt logisch en ik neem aan dat dit meer is gebeurd dan ik denk.
Is het mogelijk dat dit te voelen of te zien is of er beweging in zit als de bak er nog in zit?
Morgen toch kijken of er beweging in zit.
Ik hou me hier aanvast dit lijkt de beste optie.
Vrg Wim Jansen
De 2 keer dat ik het zelf heb gedaan kon ik de boutje gewoon losdraaien deze zaten volgens mij vast.
Maar ik twijfel hier wel
Te lang geleden dus.
Want jou oplossing klinkt logisch en ik neem aan dat dit meer is gebeurd dan ik denk.
Is het mogelijk dat dit te voelen of te zien is of er beweging in zit als de bak er nog in zit?
Morgen toch kijken of er beweging in zit.
Ik hou me hier aanvast dit lijkt de beste optie.
Vrg Wim Jansen
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Re: Lek koppeling ACV 2.5 TDI
Weet je zeker dat het dat is?
er zit nl in de leiding van de gever naar de nemer cilinder ook nog een zwak punt waar deze wel wil gaan lekken, een soort van "T"stukje als ik me goed herinner? zit voor op schutbord, ter hoogte van de rembooster geloof ik (lang geleden)
er zit nl in de leiding van de gever naar de nemer cilinder ook nog een zwak punt waar deze wel wil gaan lekken, een soort van "T"stukje als ik me goed herinner? zit voor op schutbord, ter hoogte van de rembooster geloof ik (lang geleden)
Groet, Bart
- Pascal-141
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Lek koppeling ACV 2.5 TDI
Ik heb nog nooit gezien dat de leiding daar gaat lekken ,en ik heb al veel T4 zien voorbij komenbusbart schreef: 29 sep 2023, 20:02 Weet je zeker dat het dat is?
er zit nl in de leiding van de gever naar de nemer cilinder ook nog een zwak punt waar deze wel wil gaan lekken, een soort van "T"stukje als ik me goed herinner? zit voor op schutbord, ter hoogte van de rembooster geloof ik (lang geleden)
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Lek koppeling ACV 2.5 TDI
Jammer dat je dan niet even voorbij gekomen bent toen die bij mij lekte :-)
VW heeft daar een setje dichtingen voor.
Ik heb dat hier ook ergens beschreven, maar ik vind dat zo niet terug :-(
VW heeft daar een setje dichtingen voor.
Ik heb dat hier ook ergens beschreven, maar ik vind dat zo niet terug :-(
Groet, Bart
Re: Lek koppeling ACV 2.5 TDI
Ik moest er toch in de buurt zijn, heb nog maar een foto gemaakt van waar het indertijd bij mij gelekt had, op het schutbord:
(foto is gedraaid, om de een of andere reden.)
(foto is gedraaid, om de een of andere reden.)
Groet, Bart
Re: Lek koppeling ACV 2.5 TDI
Inmiddels bak uitgebouwd.
Met monteur samen gekeken naar druklager.
Deze was inderdaad weer lek dus.
Druklager was wel warm geworden zo als bij voet op pedaal houden tijdens rijden.
Wat ik beslist niet doe dus probleem niet opgelost.
Dat bracht mij op andere gedachten.
In het begin heb ik de cruisecontrol stuurbediening ingebouwd 2015.
De schakelaar voor de cruisecontrol zat er al in boven het koppelingspedaal.
Deze werd niet bediend omdat het pedaal 10 mm lager in de eindstand bleef staan.
Opgelost door blokje op koppelingspedaal te lijmen
Oorzaak bedaalsteun was al aan gelast.
Dit is tevens de oorzaak van het niet vrijkomen van druklager.
Daardoor wordt deze warm en gaat op den duur lekken.
Beetje dom na 8 jaar en 3 druklagers verder.
Maar toch gevonden uiteindelijk.
Met monteur samen gekeken naar druklager.
Deze was inderdaad weer lek dus.
Druklager was wel warm geworden zo als bij voet op pedaal houden tijdens rijden.
Wat ik beslist niet doe dus probleem niet opgelost.
Dat bracht mij op andere gedachten.
In het begin heb ik de cruisecontrol stuurbediening ingebouwd 2015.
De schakelaar voor de cruisecontrol zat er al in boven het koppelingspedaal.
Deze werd niet bediend omdat het pedaal 10 mm lager in de eindstand bleef staan.
Opgelost door blokje op koppelingspedaal te lijmen
Oorzaak bedaalsteun was al aan gelast.
Dit is tevens de oorzaak van het niet vrijkomen van druklager.
Daardoor wordt deze warm en gaat op den duur lekken.
Beetje dom na 8 jaar en 3 druklagers verder.
Maar toch gevonden uiteindelijk.
viewtopic.php?f=12&t=47265
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Tijdens deze zomer woon ik hopelijk vaak in de bus of Kip ergens in europa
Re: Lek koppeling ACV 2.5 TDI oorzaak gevonden
Ja, daar denk je natuurlijk niet aan! Mooi dat je het gevonden hebt.
Groet, Bart
-
- Berichten: 355
- Lid geworden op: 14 jul 2019, 22:06
Re: Lek koppeling ACV 2.5 TDI oorzaak gevonden
De tijd zal het leren... Op zich is een continu meedraaiend druklager helemaal niet vreemd. De uitwendige nemercilinder op een AJT (88 pk) versnellingsbak heeft inwendig een veer die er voor zorgt dat er continu lichte druk op de gaffel en dus op het druklager staat, deze draait dus altijd mee... Verschil is natuurlijk wel dat dat er niet voor zorgt dat de nemercilinder heet wordt, al moet ook dat geen probleem zijn. Bedenk eens hoe heet remzuigers worden, die gaan toch ook niet om de haverklap lekken.
- Pascal-141
- Berichten: 10869
- Lid geworden op: 12 jan 2007, 22:11
- Locatie: Tussen Antwerpen en Brussel
Re: Lek koppeling ACV 2.5 TDI
Dat is de snelkoppeling . Ik heb het nog nooit gehad dat die lekken , maar het is uiteraard altijd mogelijk . (Maar dus wel eerder zeldzaam )busbart schreef: 04 okt 2023, 12:02 Ik moest er toch in de buurt zijn, heb nog maar een foto gemaakt van waar het indertijd bij mij gelekt had, op het schutbord:
(foto is gedraaid, om de een of andere reden.)
IMG_7116.jpg
My current cars:
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
T3 doka Syncro 5E 2.3i Offroad ombouw
T3 doka Syncro 1.7TD Offroad ombouw
VW Amarok 4Motion highline
T6.1 (2020) 150-DSG ,de nieuwe werkbus
VW Crafter (model 2019) camper
Re: Lek koppeling ACV 2.5 TDI
[/quote]
Dat is de snelkoppeling . Ik heb het nog nooit gehad dat die lekken , maar het is uiteraard altijd mogelijk . (Maar dus wel eerder zeldzaam )
[/quote]
Ik neem aan dat die diende om de V-bak uit te bouwen? blijft de remolie er dan ook inzitten? (sluit die snelkoppeling af?)
dat die lekte had te maken met beweging in het schutbord geloof ik, alleen de o-ringetjes waren een plat kantje aan gesleten.
Dat is de snelkoppeling . Ik heb het nog nooit gehad dat die lekken , maar het is uiteraard altijd mogelijk . (Maar dus wel eerder zeldzaam )
[/quote]
Ik neem aan dat die diende om de V-bak uit te bouwen? blijft de remolie er dan ook inzitten? (sluit die snelkoppeling af?)
dat die lekte had te maken met beweging in het schutbord geloof ik, alleen de o-ringetjes waren een plat kantje aan gesleten.
Groet, Bart