Hoi Hanz,
bij voorbaat dank voor je hulp! Bijgaand wat antwoorden:
Ik zat al (te) lang met probleem waar ik niet uitkom:
Vorig jaar deed mijn koelkast (VW t4 westfalia) het niet meer goed. Op advies een nieuwe stuurunit voor de kk geplaatst. Koelkast doet het maar mijn hh-accu’s worden niet of slecht geladen door dynamo. Op startacvu meet ik 14,2 V, op hh accu 12,4 V (2x agm 80 Ah)
Dat kan ook aan de hh-accu's liggen, hoe oud zijn deze?
->> accu's zijn 5 jaar oud
Ook met walstroom gaat het niet echt goed (max 13,2 V).
Volgens kenner is lader wel goed.
Ook dat kan aan de accu's liggen.
Vervolgens met moeite scheidingsrelais gevonden, maar deze lijkt ook te werken.
Hoe heb je dat geconstateerd? Heb je het relais doorgemeten?
->> ja, ik hoor een klik en de weerstand gaat bij inschakelen vrijwel naar 0.
Vanmiddag meette ik een spannningsverschil tussen startaccu en hh accu terwijl die door scheidingsrelais verbonden zijn.
Als de dynamo stroom levert dan zorgt het scheidingsrelais ervoor dat zowel startaccu als hh-accu's opgeladen worden. In die zin zijn ze verbonden. Maar dat wil niet zeggen dat ze dan ook automatisch dezelfde spanning leveren. Het zijn verschillende types accu en misschien zijn de hh-accu's aan hun eind en worden ze niet meer volledig geladen.
Volgens garage zit er iets fout in de 2 rode kabels die van startaccu naar het relais lopen. Ik heb geprobeerd de kabels te volgen maar kom er met geen mogelijkheid bij.
Waarom denkt de garage dat dit zo is. Hebben ze de zaak doorgemeten?
->> nee dat heb ik net zelf gedaan: de weerstand tussen de 2 rode kabels en de aansluiting op het scheidingrelais =0. (dus goed).
Kortom, ik kom er niet uit. Weet iemand misschien goed adres om dit te verhelpen? Ik woon in Haarlem. Hulp is zeer welkom (zit nu al jaar te zoeken

).
Kortom, voor goed advies van het forum zal je toch wat meer concrete informatie moeten geven.
->> hopelijk zo jouw vragen beantwoord. Heb je nog andere tips ?
Groet Boaz