Recentelijk mijn distributieriem van de AAB laten vervangen bij een garage omwille van een olielek waardoor de dynamo onder de olie zat
Daarbij zijn de 2 keringen vervangen en waterpomp, pakking van de oliepomp is vermoedelijk niet vervangen. Had ik ook niet uitdrukkelijk gevraagd.
Spanning riem wordt met waterpomp afgesteld.
Na een goede 4000km merkte ik een olielekkage op de oprit en ja hoor weer lekt die olie in de omgeving van de distributieriem.
Nu blijft de dynamo wel gevrijwaard van olie en bevindt het lek zich rond de krukas, elke 2min een druppel aan de onderste bout van de distributiekap bij draaiende motor.
De nieuwe distributieriem staat vettig en loopt ook niet 100% op het tandwiel ongeveer 1mm van de rand. Dat was voorheen ook al het geval, maar lijkt me niet de bedoeling.
Normaal vertrok ik dit weekend naar zuid Frankrijk voor een maand, maar ik wil het risico niet nemen met een vettige riem.
Terug bij de garage geweest waarbij ze mij aanraden het oliepijl in het oog te houden en terug te komen eind augustus. Verstandig om er zo mee op reis te gaan?
Ik overweeg een weekje later te vertrekken en de klus dan maar zelf te doen...
Ooit wel eens een distributie gedaan bij een 1.5dci maar nooit bij een vw motor.
Als de keringen vervangen zijn verdenk ik de oliepomp pakking en of opnieuw krukaskeerring die lek is.
Blokje heeft nu 400.000km gelopen, kan het zijn dat de krukas wat ingesleten is aan de keering?
Graag wil ik ook omwille van haarscheurtjes de trillingsdemper vervangen, maar mijn variant (bouwjaar 91) heb ik nieuw nog niet kunnen vinden... als er iemand tips heeft?
Wat zijn de aandachtspunten bij een distributie wissel?
Nieuwe bout en zilverplaatje trillingsdemper...?
Blokkeertool heb ik liggen alsook een 1' 27mm dop met verleng en 't stuk.
Pfff die oudjes hebben soms hun karaktertje

Mvg Jeremy