Welkom op het weetjewel forum, van en voor Volkswagen Transporter rijders.

Groetjes webmaster Henk-1

klik rechts op de "X" dan verdwijnt dit veld

motorolie lek distributie zijde

vragen over de T4
Plaats reactie
JeremyP

motorolie lek distributie zijde

Bericht door JeremyP »

Beste forumleden,

Recentelijk mijn distributieriem van de AAB laten vervangen bij een garage omwille van een olielek waardoor de dynamo onder de olie zat
Daarbij zijn de 2 keringen vervangen en waterpomp, pakking van de oliepomp is vermoedelijk niet vervangen. Had ik ook niet uitdrukkelijk gevraagd.
Spanning riem wordt met waterpomp afgesteld.
Na een goede 4000km merkte ik een olielekkage op de oprit en ja hoor weer lekt die olie in de omgeving van de distributieriem.
Nu blijft de dynamo wel gevrijwaard van olie en bevindt het lek zich rond de krukas, elke 2min een druppel aan de onderste bout van de distributiekap bij draaiende motor.
De nieuwe distributieriem staat vettig en loopt ook niet 100% op het tandwiel ongeveer 1mm van de rand. Dat was voorheen ook al het geval, maar lijkt me niet de bedoeling.

Normaal vertrok ik dit weekend naar zuid Frankrijk voor een maand, maar ik wil het risico niet nemen met een vettige riem.
Terug bij de garage geweest waarbij ze mij aanraden het oliepijl in het oog te houden en terug te komen eind augustus. Verstandig om er zo mee op reis te gaan?
Ik overweeg een weekje later te vertrekken en de klus dan maar zelf te doen...

Ooit wel eens een distributie gedaan bij een 1.5dci maar nooit bij een vw motor.
Als de keringen vervangen zijn verdenk ik de oliepomp pakking en of opnieuw krukaskeerring die lek is.
Blokje heeft nu 400.000km gelopen, kan het zijn dat de krukas wat ingesleten is aan de keering?
Graag wil ik ook omwille van haarscheurtjes de trillingsdemper vervangen, maar mijn variant (bouwjaar 91) heb ik nieuw nog niet kunnen vinden... als er iemand tips heeft?
Wat zijn de aandachtspunten bij een distributie wissel?
Nieuwe bout en zilverplaatje trillingsdemper...?
Blokkeertool heb ik liggen alsook een 1' 27mm dop met verleng en 't stuk.

Pfff die oudjes hebben soms hun karaktertje :muur:

Mvg Jeremy
JeremyP

Re: motorolie lek distributie zijde

Bericht door JeremyP »

20240714_130239.jpg
Bron van het olielek
brugseb
Contacteer:

Bericht door brugseb »

Lekkage op de krukas kan hardnekkig zijn. Hier ook een vervroegde distributiewissel laten uitvoeren met nieuwe krukaskeerring, maar intussen is de lekkage gewoon opnieuw terug... Geen idee of je die dichting mag monteren met kit, maar volgens de garage zit er een "randje" in de opening waardoor de ring telkens weer zal gaan lekken... Ik geef het maar mee voor wat het waard is.
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
JeremyP

Bericht door JeremyP »

brugseb schreef: 15 jul 2024, 10:01 Lekkage op de krukas kan hardnekkig zijn. Hier ook een vervroegde distributiewissel laten uitvoeren met nieuwe krukaskeerring, maar intussen is de lekkage gewoon opnieuw terug... Geen idee of je die dichting mag monteren met kit, maar volgens de garage zit er een "randje" in de opening waardoor de ring telkens weer zal gaan lekken... Ik geef het maar mee voor wat het waard is.
Hoi brugse,

Bedankt voor uw ervaringen te delen, dat is altijd waardevol.
Bij mij is de krukaskeerring niet lek na kritisch bekeken te hebben.
Met kit gaat het niet houden als het lekt tussen krukas en dichting aangezien de delen in beweging zijn. Misschien is het bij jou motor ook de oliepomp die lekt...

Het lekt erboven, rond de omlooprol op de oliepomp.
Waarschijnlijk heeft de oliepomp pakking hem wat "gezet" bij de montage van de nieuwe omlooprol.

Dus ondertussen een nieuwe oliepomp met pakking gevonden. Heb de 2 soorten metaal en papieren versie... ik lees op het forum dat de metalen de voorkeur heeft.
Carterpan pakking, nieuwe riem boutenset en diamant plaatje voor poliedemper. Helaas nog geen poliedemper gevonden...

Mvg,jeremy
brugseb
Contacteer:

Bericht door brugseb »

JeremyP schreef: 15 jul 2024, 23:01 Met kit gaat het niet houden als het lekt tussen krukas en dichting aangezien de delen in beweging zijn. Misschien is het bij jou motor ook de oliepomp die lekt...
Het gekke is dat hij aan de rand van de dichting lekt... ik laat het bij een volgend onderhoud maar weer eens grondig controleren, want de bus is weer serieus zijn plekje op deze aardbol aan het markeren met olie :knipoog
groets
BArt
:campingT4
T4 altijd een beetje reizen
check https://carobart.wordpress.com
ex T4 cali 2.4D, nu T4 CE 2.5TDI
Plaats reactie